Raad Gevraagd: “winkelier is onaardig tegen klanten”
Publicatiedatum: 11 maart 2021
Dilemma’s en problemen, iedereen heeft ze en kan soms wel wat goede raad gebruiken bij het oplossen ervan. In onze rubriek Raad Gevraagd kunt u hierbij helpen; lezers helpen lezers! Elke week staat er een nieuwe kwestie voor u klaar waarop u kunt reageren.
In het dorp waar Jos woont is een nieuwe delicatessewinkel die goede zaken doet De eigenaar van de winkel vertoont echter vreemd gedrag, vindt Jos. Moet hij daar iets van zeggen?
“Sinds een paar maanden zit er een nieuwe delicatessewinkel hier om de hoek. Ik ben er nu een paar keer geweest en elke keer valt het me op dat de eigenaar zich in mijn ogen niet juist gedraagt tegenover klanten. Als je iets vraagt is zijn reactie standaard bot. Zo vroeg ik laatst iets over een potje jam en toen zei hij zoiets als: “kun je niet lezen? dat staat op het etiket” hij doet dat bij iedereen – voor zover mij is opgevallen- en niemand anders lijkt er moeite mee te hebben. Iedereen lijkt het op te vatten als grapje, want ik al een paar keer gezien dat er gelachen wordt door klanten en hemzelf nadat hij zo’n opmerking heeft gemaakt. Ik vraag me nu af of het aan mij ligt dat ik dit gedrag niet juist vind of dat ik de winkelier hier wel degelijk op kan aanspreken.”
Zelf insturen
Zelf een probleem dat u wilt voorleggen aan de lezers van MAX Vandaag? Meld u dan aan via het Raad Gevraagd aanmeldformulier.
* De foto boven dit artikel is puur illustratief
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Duidelijk. Zou voor mij snel klaar zijn. Als een winkelier onbeschoft is, dan ga ik ergens anders heen. Ook in een dorp hoef je dit niet te pikken. Erop aanspreken zal weinig nut hebben. Hij zal het zelf niet zien, is waarschijnlijk altijd al zo geweest en door iedereen geaccepteerd. Er zijn genieg winkels, ook in de buurt van dorpen. Stap in de auto en ga lekker naar de concurrent.
Ik zou dat niet pikken en hem er op aanspreken, Hij denkt dat het er bij hoort. Dat is niet juist omdat een winkelier zich content naar de klant moet richten. Er zijn cursussen voor winkeliers om te leren hoe om te gaan met klanten.
Het is simpel; als je dat wil kun je het natuurlijk gewoon tegen de winkelier zeggen: ‘ik vind uw reactie naar mij niet prettig’… je ziet dan zelf wat hij doet… iedereen is anders en misschien denkt hij leuk te zijn maar irriteert het u… misschien is het gewoon een lompe hark en snapt hij het winkelier zijn zelf niet goed…
Het staat u dan vrij om naar een andere winkel te gaan, mogelijk dat hij dan heeft begrepen dat er een stukje omzet bij hem weg loopt… of hij biedt zijn excuus aan en behandeld u normaal…
Bij een winkelier die geen zelfstandige is, mag je wat accurater zijn: die is gewoon in dienst van een keten en dient zich gewoon klantvriendelijk op te stellen, anders is het een kwestie van de organisatie aanspreken en een klacht indienen.