Naar cookieinstellingen
ongevraagd-advies

Ongevraagd advies: waarom geven we dit zo graag?

‘Zou u niet wat rustiger aan doen?’ of ‘Laat dat volgende glas drinken maar staan’. Goedbedoelde adviezen krijgt u vast regelmatig te horen. Maar vaak is het wel ongevraagd. Het zit in ons om ongevraagd advies te geven, maar waar komt dat vandaan?

3 hoofdredenen voor ongevraagd advies

Paul van Lange, hoogleraar sociale psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam vertelt aan Quest dat er 3 hoofdredenen voor zijn. Volgens hem denkt iemand die ongevraagd advies geeft hulp te verlenen op een snelle manier. “Je hoeft alleen maar even je tip te noemen en je kan iemand zomaar een grote dienst bewijzen. Althans, dat kan de beleving zijn.”

Als 2e reden noemt hij de goede bedoelingen van de mens. “We helpen gewoon graag andere mensen. Als met een kleine aanwijzing iemand verder kan komen, zullen de meeste mensen helpen. Zelfs als het vreemde mensen betreft.” En de 3e reden is dat mensen graag hun eigen bekwaamheid willen laten zien. Zowel voor zichzelf als voor anderen.

Die 3 redenen bij elkaar maakt dat het in ons als mensen zit om ongevraagd advies te geven. Maar voor de ontvanger komt dit vaak niet prettig over. En al helemaal als de adviezen door blijven gaan, nadat de ontvanger heeft gereageerd.

Stoppen met ongevraagd advies te geven

Henrike Weerstand is psycholoog en schrijft op haar website hoe u kunt stoppen met ongevraagd advies te geven. “De eerste stap is je bewust worden wat verhalen van anderen met je doen. Dus als het verhaal van een ander je een onprettig gevoel geeft, merk dit op en leer jezelf aan om het te accepteren. Dit is wat er soms gebeurt in het leven een verhaal geeft een naar gevoel. Dat is oké! De 2e stap is dit onprettige gevoel delen of empathie te tonen. Door dit te delen voelt de ander zich gehoord en gesteund.”

Draai het om

Door daarna een vraag te stellen als: hoe kan ik u helpen? wordt het ongevraagde advies een vraag en kan de ontvanger zelf bepalen of hulp aangenomen wordt. Volgens Weerstand werkt het beter op deze manier advies te geven, omdat het van beide kanten geaccepteerd wordt.

Tips

De psycholoog geeft ook nog tips hoe te reageren op ongevraagd advies. Open en eerlijk antwoorden is volgens haar het beste. Bedank voor het meedenken, maar geef aan dat u het advies op dit moment niet nodig heeft. Of dat u het advies in gedachten zult houden. Ook zeggen dat u geen behoefte aan advies heeft werkt.

Uiteindelijk zegt ongevraagd advies dus iets over degene die het geeft, in plaats van degene die het ontvangt. Dus een tip vanuit ons: geef niet zomaar ongevraagd advies. Vraag of u kunt helpen en anders of u toestemming heeft om advies te geven.

(Bron: Quest, Coach&Psycholoog Friesland. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.