Naar cookieinstellingen
Dame in de wacht voor aangepaste stoel

MAX Seniorencoach: ‘Tijd voor een nieuwe stoel’

Voor mijn zoon moet een hulpmiddel vervangen worden. Hij heeft een verstandelijke beperking en daardoor een speciale stoel die hem op bepaalde momenten van de dag rust geeft. Zo kan hij rustig eten en rustig een activiteit doen. De stoel is door het intensieve gebruik versleten, maar meer nog, mijn zoon is er uitgegroeid. Dus neem ik contact op met de leverancier of het mogelijk is dat we in aanmerking komen voor een nieuwe stoel. De medewerkster aan de lijn snapt mijn vraag, de stoel is al meer dan 10 jaar bij ons, dus het lijkt haar een goed idee om een monteur met een nieuwe stoel langs te sturen. Ze noteert het gewicht en de lengte van mijn zoon en we maken een afspraak.

Telefonisch contact opnemen

Tot zover gaat het helemaal prima. Maar dan, een aantal weken later, word ik gebeld door een collega van de medewerkster, de monteur. Mijn zoon is 5 cm te lang volgens de normen van de zorgverzekeraar, dus kan onze leverancier de ‘order’ niet in behandeling nemen. De monteur vindt het ook vervelend, maar hij moet zich aan de regels houden. Hij verwijst ons door naar een andere leverancier, belooft hen een begeleidend mailtje te sturen, maar raad me wel aan het zelf ook in de gaten te houden.

En daar voel ik hem al aan komen. Deze meneer heeft ervaring met deze leverancier. Ergens bekruipt mij het gevoel dat die stoel nog wel een tijdje op zich laat wachten. Na een aantal weken stilte, besluit ik toch zelf even te bellen. Ik kom in een wachtrij en wacht 25 minuten.

Geregel met vele instanties

Terwijl ik wacht moet ik ineens denken aan de ervaring van mevrouw de B., waar ik regelmatig op gesprek kwam. Ze is al op leeftijd, loopt slecht en is niet digitaal, de computer geeft haar stress. De enige mogelijkheid om met instanties contact hebben is via de telefoon. Vanwege haar slechte benen moet ze een aangepaste sta-op-stoel. De leverancier belooft haar binnen 2 weken een stoel aan te komen meten. Als die belofte niet wordt nagekomen, belt ook mevrouw er achteraan. Zij vertelt me bij één van mijn bezoekjes, dat ze heel lang moet wachten aan de telefoon en vervolgens 3 keer wordt doorverbonden.

Deze leverancier is alleen niet de enige instantie waar ze mee te maken heeft. Ze heeft regelmatig contact met de WMO voor haar huishoudelijke hulp, met de fysiotherapie voor haar afspraken, met de thuiszorg voor haar steunkousen, met het zorgkantoor voor haar persoonsgebonden budget, die ze krijgt vanwege haar chronische ziekte. Haar dagen bestaan dus veelal uit telefoontjes plegen en dat vergt veel energie en mentale inspanning van haar. Uiteindelijk komt er iemand langs om de maten te meten, maar als ze daarna weer weken niets hoort en zelf polshoogte neemt, blijkt de order te zijn blijven liggen. Natuurlijk is het mensenwerk, maar wat als mevrouw had gewacht op een telefoontje van de leverancier? Door haar aanhoudendheid heeft ze na 5 maanden eindelijk haar stoel. Het heeft even geduurd, maar ze is blij en hij zit heerlijk.

Geduld is een schone zaak

Als ik aan de beurt ben, stel ik mijn vraag aan de vriendelijke telefoniste. Ik geef haar de gegevens van mijn kind en wordt dan doorverbonden. Als ik eenmaal de juiste persoon te pakken krijg, is het enige wat hij kan zeggen dat de mail is aangekomen en in behandeling. Er is gelukkig dus wel een order. Over het vervolg kan hij nog niets zeggen. “Het is erg druk.”

Ik geloof hem en zet een nieuw belmoment in mijn agenda voor over een paar weken, geleerd van mevrouw de B. Onze zoon kan best nog een paar weken langer zitten op zijn vertrouwde stoel. Des te lekkerder zit de toekomstige nieuwe.

Mieke Schouten (54) schrijft over haar leven en over haar werk als MAX Seniorencoach. Komt u graag met haar in contact bel dan op werkdagen tussen 10.00 en 14.00 uur naar 035 – 677 0710 of neem online contact op

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.