Naar cookieinstellingen
dementie

Klant met dementie wordt vaak onvriendelijk en betuttelend behandeld

7 op de 10 dementerenden woont nog thuis. Zij doen elke dag boodschappen en komen in contact met bedrijven en instanties. Maar veel bedrijven gaan niet goed om met klanten met dementie. Uit onderzoek door Samen dementievriendelijk onder mantelzorgers, blijkt dat bedrijven weinig begrip tonen en onvriendelijk en betuttelend met dementerenden omgaan. En dat is geen goed nieuws, want dat maakt hen onzeker en angstig. Om meer bewustzijn te creëren gaat maandag 13 mei 2019 de campagne Dementievriendelijk in je werk van start. 

Onbegrip

Het aantal mensen met dementie in Nederland staat nu op 270.000. Maar mede door de vergrijzing zal dit aantal de komende jaren oplopen tot 550.000 in 2040. Veel van deze mensen wonen nog zelfstandig en komen dagelijks in contact met verschillende bedrijven en instanties. Daar stuiten zij vaak op onbegrip en ongemakkelijke situaties. Volgens de mantelzorgers spannen ambtenaren, beveiligers, bankmedewerkers en telefonische klantenservices de kroon. Zij voelen zich vaak ongemakkelijk wanneer ze in aanraking komen met iemand met dementie. Volgens Alzheimer Nederland zijn zij bang iets verkeerd te doen en kijken daarom vaak weg of doen niets.

Samen dementievriendelijk

Samen dementievriendelijk, het bewustwordingsprogramma van Alzheimer Nederland, ministerie van VWS en PGGM, heeft 12 branches onderzocht waaronder de horeca, gemeentehuis, dienstverleners als de kapper en pedicure, ziekenhuizen, vervoer en telefonische klantenservices. Medewerkers weten vaak niet hoe ze moeten reageren op klanten met dementie. Mantelzorgers geven in het onderzoek aan dat zij zien dat medewerkers wel over maar niet met de dementerenden praten. Sommige praten heel hard en betuttelend met de klant. Het onvriendelijk en betuttelend omgaan met mensen met dementie maakt het onzeker en angstig. Dit kan weer als gevolg hebben dat zij de straat niet meer op gaan en isoleren en vereenzamen.

Gratis trainingen en keurmerk

Om meer bewustzijn te creëren gaat maandag 13 mei 2019 de campagne Dementievriendelijk in je werk van start. De campagne is bedoeld om iedereen de aan te sporen om beter met mensen met dementie om te gaan. Hiervoor is de gratis cursus GOED omgaan met dementie ontwikkelt. Daarnaast staan op de site meerdere trainingen specifiek voor verschillende branches en praktijksituaties. Bedrijven van wie de medewerkers de training hebben gevolgd en zich op meerder fronten inzetten voor mensen met dementie, krijgen het keurmerk dementievriendelijk. Deze bedrijven zijn herkenbaar aan de sticker Samen dementievriendelijk.

Lees ook: Aantal mensen met dementie verdubbelt de komende 20  jaar, bekijk de tips hoe u het herkent en het beste helpt en Zorg om toenemend aantal vermiste ouderen met dementie.

(Bron: Samen dementievriendelijk/AD)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.