Naar cookieinstellingen
Etiquette in WhatsApp

Etiquette in WhatsApp, dit zijn de (ongeschreven) regels

WhatsApp is de populairste Social Media-app van Nederland. Maar liefst 12,5 miljoen mensen maken er gebruik van. Daarbij zijn inmiddels heel wat ongeschreven regels ontstaan. Met deze etiquette in WhatsApp kunt u rekening houden.

Blauwe vinkjes (uitzetten)

De blauwe vinkjes zijn handig om te zien of iemand uw bericht ontvangen, dan wel gelezen heeft. Maar het is onbeleefd om te vragen waarom iemand wel uw bericht leest, maar niet direct reageert. Andersom is het niet beleefd om helemaal niet, of pas veel later te reageren. Komt het u even niet uit, dan kunt u eventueel aangeven dat u later reageert. Wilt u hier liever niet mee bezig zijn, dan kunt u de vinkjes ook nog uitschakelen. U ziet dan niet of het bericht gelezen is en anderen zien dat ook niet van u. In een groepsapp is het overigens niet altijd nodig om op elk bericht te reageren. Dat hangt af per situatie.

WhatsApp-tijden

Het is ieders eigen verantwoordelijkheid om het geluid op stil te zetten, wanneer ze niet gestoord willen worden door piepjes of deuntjes van de telefoon. Toch is het een ongeschreven regel, om niet na 23.00 uur ’s avonds nog te appen.

Verzend afgeronde berichten

Typ liever 1, wat langer bericht, dan bijvoorbeeld 5 berichten van 1 zin achter elkaar. Dan hoeft de ontvanger niet eerst af te wachten tot u klaar bent met uw verhaal. Houd het echter wel bij bondige mededelingen, want voor lange berichten is de app niet bedoeld. Dan kunt u beter een e-mail verzenden of de ander bellen.

Hoofdletters en punten

Etiquette in WhatsApp is deels leeftijdgebonden. Bij jongere WhatsAppers is het veelal de gewoonte om korte berichten te sturen, vol afkortingen en ontbrekende hoofdletters en punten. Wanneer zij een bericht krijgen van een oudere persoon, kan dat op hen wat overdreven overkomen. Dat neemt niet weg dat het nog altijd als beleefd wordt gezien, om teksten wel van hoofdletters en punten te voorzien. Ontbreken ze, dan kan een bericht als gehaast of ongeïnteresseerd overkomen.

Laat iemand uittypen

Net zoals u tijdens een gesprek iemand uit laat praten, geldt dat ook voor de etiquette in WhatsApp. Laat iemand daarom rustig een antwoord typen, voordat u weer een bericht terug stuurt.

Kies een neutrale profielfoto

Appt u alleen met vrienden of bekenden, dan is het minder belangrijk, maar wanneer u bijvoorbeeld ook met collega’s appt of in een buurtapp actief bent, dan kunt u het best een neutrale, goed herkenbare profielfoto kiezen. Een bikinifoto of portret van uw huisdier is dan minder wenselijk.

Smartphone-etiquette
Lees ook: Smartphone-etiquette, 8 (ongeschreven) regels bij het gebruik van de mobiele telefoon

Pas op met emoticons

Emoticons zijn ontzettend handig om berichten aan te kleden. Het is echter goed om te weten dat sommige emoticons een dubbelzinnige of heel andere betekenis hebben, dan u misschien weet. In deze Digitip zetten we op een rij welke emoji u wanneer gebruikt. In zakelijke berichten is het sowieso ongepast en is het gewenst de toon formeel te houden.

Gebruik geen hoofdletters

Let op dat capslock niet per ongeluk aan staat en u een bericht in hoofdletters verstuurt. Tenzij u dat juist wilt natuurlijk. Een bericht in kapitalen komt namelijk vrij hysterisch over en het lijkt of u het schreeuwt.

WhatsApp-groepen aanmaken

Maakt u een nieuwe WhatsApp-groep aan, vraag dan eerst aan de deelnemers toestemming of u ze mag toevoegen. Ongevraagd toevoegen kan als hinderlijk worden ervaren. Hoe goedbedoeld het onderwerp ervan misschien ook is. Wordt u zelf toegevoegd, zonder dat u om toestemming is gevraagd, stel de beheerder dan even op de hoogte als u de groep weer verlaat, wanneer u er niet aan mee wilt doen. De groep zelf kunt u sinds augustus 2022 ongezien verlaten, maar soms is het beleefder om ook daar aan te geven dat u dat gaat doen. Om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen, is het ook mogelijk om bij de instellingen aan te geven, dat u niet zonder toestemming mag worden toegevoegd een groepen.

WhatsApp-groep met collega’s

In principe is de ongeschreven regel dat er buiten kantoortijden niet geappt wordt in de WhatsApp-groep met collega’s. Tenzij de situatie erom vraagt. Vindt de rest van uw collega’s het echter geen probleem, dan kunt u er ook voor kiezen de groep buiten werktijden op stil te zetten. De berichten komen dan wel binnen, maar u kiest zelf op welk moment u ze leest. Er kan niet van u verwacht worden dat u buiten kantoortijden reageert (tenzij anders afgesproken), maar het is wel netjes uiteindelijk te reageren op berichten die daarom vragen.

Houd u bij het onderwerp

Heeft een WhatsApp-groep geen algemeen, maar een heel specifiek doel of onderwerp, houd u daar dan aan. Uitweiden over onderwerpen die niets met het doel van de groep te maken hebben, worden over het algemeen lang niet door iedereen gewaardeerd.

Verstuur niet te veel foto’s en filmpjes

Het is mogelijk om in te stellen dat ontvangen foto’s en filmpjes niet op de mobiel worden opgeslagen. Veel mensen doen dit echter niet en dan komen de foto’s en video’s die u via WhatsApp verstuurt, automatisch in hun persoonlijke galerij te staan. Verstuur daarom niet omgevraagd te veel of te grote bestanden.

Een jarige feliciteren, welke etiquette in WhatsApp geldt er?

Wanneer u een jarige in een groepsapp feliciteert, dan kan dat zijn, omdat u de overige leden van de groep ook wilt feliciteren. Maar in grote groepen kan het ervoor zorgen dat er vervolgens een stroom aan berichtjes binnenkomt. In dat geval kunt u uw felicitatie beter in een persoonlijk bericht, naar alleen de jarige zelf sturen. En eventueel apart naar enkele personen dicht om diegene heen.

Houd een gesprek met meerdere personen overzichtelijk

Praten er veel mensen tegelijk in een groep? Dan houdt u het overzichtelijk, door specifiek te antwoorden op het bericht waarop u wilt reageren. Of typ @ voor de naam van degene waarop u reageert.

(Bron: archief, Nu.nl, de Volkskrant, Marketingfacts, RTL Nieuws, Social Media Monteur, NRC. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Fransy says:

    Stel geen ‘open lucht’ vragen in een app, zoals ‘hoe gaat het?’ In feite dwing je met een dergelijke vraag de ander te antwoorden, dat is in onbeleefd! In plaats van een dergelijke vraag toont het meer gevoel van betrokkenheid door een stellend, invoelend berichtje te sturen. Inhakend op wat je weet over de situatie van degene aan wie je appt, bijvoorbeeld: ‘ik hoop dat je weer wat opknapt van de griep, dat je je weer wat sterker voelt.’

    Ik stoor mij enorm aan het onbeleefde en dwingende van ‘Hoe gaat het’? Heel soms antwoord ik : ‘ Het?’
    En meestal zet ik alleen een 👍🏼 of 👎🏼 onder een dergelijk afstandelijk bericht.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.