Naar cookieinstellingen

Dit is waarom kritiek ontvangen lastig kan zijn

Iedereen krijgt wel eens te maken met kritiek. Voor de één is dat geen probleem, voor de ander juist wel. Toch kan het waardevol zijn, mits u weet hoe u ermee omgaat. In dit artikel leest u waarom kritiek soms zo moeilijk is en hoe u er op een goede manier mee om kunt gaan.

Waarom is kritiek ontvangen soms lastig?

Misschien herkent u het wel: u voelt zich onzeker, geraakt of zelfs boos wanneer iemand kritiek op u heeft. Dat is niet zo vreemd. We hebben namelijk allemaal de neiging om een positief beeld van onszelf te willen behouden. Wanneer iemand iets minder positief over u zegt, kan dat voelen als een aanval op uw zelfbeeld.

Daarnaast werkt ons brein niet altijd mee. Het richt zich vaak automatisch op het negatieve. Wanneer iemand zowel iets positiefs als iets negatiefs zegt, blijft meestal vooral het negatieve hangen. Veel mensen schieten daardoor snel in de verdediging wanneer ze kritiek krijgen. Ons brein wil namelijk graag ‘gelijk hebben’, dat voelt veilig.

Dit alles hangt samen met een oeroude reflex: ‘fight, flight of freeze’ (vecht, vlucht of bevries). U heeft die term vast wel eens gehoord. Het is een natuurlijke stressreactie van ons lichaam bij gevaar. Ook kritiek kan zo’n reactie uitlokken:

  • Bij een fight-reactie gaat u in de tegenaanval of trekt u de ander in twijfel.
  • Bij flight kiest u ervoor om de situatie of de persoon te vermijden.
  • Bij freeze blokkeert u en kan dit uw zelfvertrouwen aantasten.

Het is dus niet vreemd als kritiek een sterke reactie oproept, het is deels instinctief.

Mensen die ruzie maken
Lees ook: Ruzie maken? Zo doet u dat op een gezonde manier

Hoe ontvangt u kritiek?

Kritiek krijgen is nooit echt leuk, maar het kan wel waardevol zijn. Als u er goed mee omgaat tenminste. De eerste stap is om niet direct in de verdediging te schieten. Neem een moment om te luisteren en probeer te begrijpen wat de ander bedoelt. Vraag eventueel om verduidelijking, vooral als de kritiek wat vaag is.

Probeer de boodschap los te zien van de toon: zelfs als iemand het wat bot brengt, kan er een kern van waarheid in zitten. Kijk dus goed naar uzelf en wees bereid om hiervan te leren. Als u het ergens niet mee eens bent, geef dat dan rustig aan. 

Gesprekstechnieken

Het gesprek aangaan nadat u kritiek heeft gekregen, kan vervelend zijn. Met de juiste gesprekstechnieken kunt u kalm blijven, duidelijk communiceren en echt tot de kern komen. Hier zijn een paar handige technieken:

Actief luisteren

Laat zien dat u de ander serieus neemt door niet te onderbreken, te knikken of korte bevestigingen te geven en de boodschap samen te vatten. Dit voorkomt misverstanden en geeft de ander het gevoel dat ze gehoord worden.

Doorvragen

Als de kritiek vaag is, vraag dan door. U kunt om een voorbeeld vragen of vragen wat u de volgende keer anders kunt doen. Zo wordt de feedback concreet en blijft u niet met vragen zitten. 

Time-out vragen

Voelt u dat de emoties hoog oplopen? Dan kunt u aangeven dat u even tijd nodig hebt. Een korte pauze voorkomt impulsieve reacties waar u later misschien spijt van krijgt.

Samenvatten en afsluiten

Sluit het gesprek af en vat kort samen wat er besproken is. Zo weet u allebei waar u aan toe bent en voorkomt u dat dingen blijven hangen.

Hoe geeft u op de juiste manier kritiek?

Omgaan met kritiek is 1 ding, maar kritiek geven is ook belangrijk. Door het op een respectvolle en duidelijke manier te brengen, vergroot u de kans dat een ander er iets mee doet. Geef bijvoorbeeld feedback op het gedrag van iemand en niet op de persoon zelf. Praat in de ik-vorm in plaats van de jij-vorm. Dus probeer ‘jij doet altijd…’ te vermijden. Dit kan aanvallend overkomen. Daarnaast is het belangrijk om kritiek te combineren met iets dat positief en oprecht is.

(Bron: gesprekstechnieken.nl, Quest, zorgvoorbeter.nl, mentaalbeter.nl, feedbackgeven.nl. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Guillaume says:

    Misschien een idee voor de dictaturen in Brussel en Den Haag met hun roeptoeters staatsomroep en mainstream media om de vele kritiek op hun wanbeleid niet de mond te (willen) snoeren, maar ervan te leren, bijvoorbeeld dat een democratie wezenlijke inspraak voor de bevolking betekent, en niet schijninspraak via de vrijblijvende kretologie van verkiezingen, waarna partijen het tegengestelde praktiseren van wat ze propageren.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.