Datingsites verduidelijken websites
Publicatiedatum: 11 februari 2016
De websites van 8 grote Nederlandse datingsites zijn verduidelijkt. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) sprak ze aan op de onduidelijke informatie die de datingsites aanboden.
Klachten
ACM ontving via haar loket ConsuWijzer meerdere klachten over de verwarring die de webpagina’s schepten. Datingwebsites moeten consumenten duidelijk informeren over de kosten van een lidmaatschap en wat een abonnement op de datingsite precies inhoudt. Zo moet helder zijn waar de consument ‘ja’ tegen zegt en deze stap moet zichtbaar gemarkeerd zijn in het proces. Dit was nu vaak niet het geval. En als er een abonnement op een datingwebsite wordt afgesloten, zit daar 14 dagen bedenktijd aan verbonden. Al deze informatie enkel opnemen in de algemene voorwaarden is niet voldoende.
Regelgeving
Een achttal datingwebsites waaronder Lexa, Parship en 50Plus Match heeft aanpassingen doorgevoerd. Zij informeren hun (toekomstige) abonnees nu beter over de belangrijkste kenmerken van hun aanbod. “Datingsites bieden een serieuze dienst en moeten zich daarbij aan de regels houden. Nu de informatie is aangepast en verduidelijkt weet de consument vooraf waar hij ‘ja’ tegen zegt”, aldus Anita Vegter van ACM. De Autoriteit houdt de komende tijd in de gaten of de datingsites zich aan de regels houden.