Naar cookieinstellingen
suiker

Voedselfabrikanten strooien te veel met suiker, maar waarom?

Dat er te veel suiker wordt gebruikt bij de productie van ons eten, is geen nieuws onder de zon. Dat verschillende fabrikanten voor vergelijkbare producten heel andere hoeveelheden suiker gebruiken wel. Dit laatste blijkt uit onderzoek van De Consumentenbond. Waarom doen voedselproducten dit?

28 of 7 gram suiker in hetzelfde product

Om tot deze conclusie te komen heeft De Consumentenbond een fictief dagmenu samengesteld met daarop supermarktproducten van verschillende merken die ogenschijnlijk gezond zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mueslirepen, woksaus, ontbijtkoek en drinkyoghurt. Hiervan worden vervolgens de ingrediëntenlijsten geanalyseerd en komt naar voren dat de ene fabrikant de ander niet is. De een verwerkt bijvoorbeeld 28 gram suiker suiker in de woksaus, terwijl in de saus van een ander 7 gram zit. Dit verschil is niet alleen opgemerkt bij de woksaus, maar bij veel meer van de geteste producten.

Suikerlobby

Het is niet helemaal duidelijk waarom de ene producent meer suiker gebruikt dan de ander, maar er is wel een verklaring voor het feit waarom er überhaupt suiker wordt gebruikt in sommige producten. Dit wordt in eerste instantie gedaan om het product lekkerder te laten smaken, maar een mogelijke verklaring is ook te vinden in de sterke, wereldwijde suikerlobby. Deze lobby van de voedselindustrie probeert aan de ene kant sympathiek over te komen door gezond lijkende producten op de markt te komen, maar tegelijk wordt er hard onderhandeld met politici. Er zijn immers veel belangen én geld gemoeid bij het in stand houden van de huidige voedselmarkt. Om dit te bewerkstelligen zijn fabrikanten bereid om ver te gaan. Een voorbeeld: in Amerika doneren colamerken Coca-Cola en Pepsi veel geld aan de campagnes van bekende politici.

Beperkte suikerinname

Ondanks deze lobby, zijn er toch landen waar de suikerinname wordt beperkt door wetgeving. Dit is bijvoorbeeld het geval in Groot-Brittannië, waar sinds kort suikerbelasting wordt geheven, waardoor frisdrank nu duurder is. Dit moet het kopen ervan ontmoedigen. In Nederland is er nog geen zogenoemde suikerbelasting, maar proberen supermarkten er wel het een en ander aan te doen om de suikerinname van hun klanten te beperken. Zo verkopen de Aldi en Lidl geen energiedrankjes meer aan kinderen onder de 16 jaar. Deze drankjes zitten vol suiker en andere stoffen die bijzonder slecht zijn voor kinderen die nog in ontwikkeling zijn. Ook voor volwassenen zijn ze niet goed.

Meer weten over ogenschijnlijke gezonde producten die vol blijken te zitten met suiker? Lees dan ons artikel 11 producten met een merkwaardige ingrediëntenlijst

Geef een reactie

Reacties (2)

    parrhesia says:

    Wat mij nog erger stoort is dat in diverse kookprogrammaatjes van MAX rijkelijk gestrooit word met suiker uit kommetjes die vooraf zijn gevuld. Mensen worden steeds dikker ook in Nederland, waarom niet meer kookkunstjes met geen of heel weinig zoetgedoe?
    Max geeft aandacht aan het “rookgebeuren” daar past een verantwoordelijk omgaan met suiker in de eigen kook
    hoek ook beter bij.

    Ouderen aanmoedigen een gezond eigenpotje te kunnen af kijken in een kookprogramma lijkt me een zinvolle bijdrage, meer eenpersoonsgerechten presenteren, alleen staande ouderen hebben niets aan 4 persoonsgerechten ,het omrekenen naar kleinere porties ontmoedigd velen.

    R Hoogerwerf says:

    Wat ik me nou afvraag is: er zijn nu idd frisdranken en levensmiddelen die hard stellen MINDER TOEGEVOEGDE SUIKER ( en zout) te hebben maarrrrr (?) Nu zit overal wel kunstmatige zoetstof in ed…
    Punt 1: Waarom MOET alles zó smerig zoet gemaakt worden, dat je niets meer van het oorspronkelijke product proeft.
    Punt 2: Is het nou niet zo dat we het ene “vergif”uit gaan bannen maar het andere vergif er voor in de plaats krijgen wat misschien nog wel gevaarlijker is?

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.