Naar cookieinstellingen
straatbeeld

Straatbeeld verandert: meer horeca, minder winkels

We eten steeds vaker buiten de deur en dat is te zien aan onze binnensteden. Het straatbeeld verandert doordat winkels plaatsmaken voor horeca en doordat eettentjes in opkomst zijn die het midden houden tussen een winkel en een restaurant.

Verschuiving

Bestond de gemiddelde binnenstad begin 2007 nog voor 26 procent uit horeca, inmiddels is dat gestegen tot bijna 30 procent. Onderzoeksbureau Locatus becijfert daarnaast dat in dezelfde periode het percentage winkels van 52,7 naar 46 procent gedaald is. De verschuiving is zowel te zien in de grote steden als kleinere plaatsen zoals Breda, Alkmaar, Heerlen en Arnhem.

Utrecht

Nog meer dan in andere grote steden is het horeca-aandeel in het Utrechtse straatbeeld van de binnenstad flink gegroeid. In 2007 was het aandeel horeca nog 28,6 procent, tegenover 35,5 procent nu. Het percentage winkels is daarentegen flink gedaald van 55,7 procent in 2007 tot 48,1 procent.

Lunchrooms en koffiebars

Het avondeten buiten de deur is met 18 procent weer terug op het niveau van 2006, maar niet alleen maaltijden eten we meer buiten de deur, ook voor koffie, ontbijt of lunch zoeken we steeds vaker de horeca op. Nieuwe lunchrooms en koffiebars schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Volgens onderzoeksbureau Datlinq is het aantal lunchrooms in 2016 met 16 procent gegroeid en koffiebars met 13 procent. In Amsterdam kwamen er bijvoorbeeld ruim 150 lunchplekken en bijna 50 koffiezaken bij.

Ouderen geven meer uit in horeca

Jongeren eten het vaakst buiten de deur, maar geven daar per keer wel het minste aan uit. Dat blijkt uit onderzoek dat FoodService Instituut Nederland (FSIN) eind 2016 heeft laten doen. Van de generatie tussen de 18 en 36 jaar eet 29 procent minstens 1 keer per week buiten de deur en daarmee is het de groep die het vaakst in bijvoorbeeld een restaurant of eetcafé te vinden is. Hun gemiddelde besteding per maaltijd buitenshuis is 19,42 euro en daarmee zijn ze flink zuiniger dan oudere, waarschijnlijk meer kapitaalkrachtige restaurantbezoekers, die tegelijk ook wat minder vaak uit eten gaan. De leeftijdsgroep tussen de 37 en 50 jaar geeft per bezoek gemiddeld 32,99 euro uit. Babyboomers (tussen de 51 en 70) besteden in doorsnee 30,66 euro aan een etentje buiten de deur en 71-plussers 29,29 euro.

Eet u graag buiten de deur?

(Bron: ANP, NOS, De Utrechtse Internet Courant)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.