Showcolade-feitje: beïnvloedt de geur van chocola ons koopgedrag?
Publicatiedatum: 18 april 2021
In het MAX-programma Showcolade worden kijkers verrast met de ambacht van de chocoladekunst. Want welke objecten zijn echt en welke van chocola? Onder leiding van Edsilia Rombley proberen teamcaptains Richard Kemper en Remco Veldhuis dit, samen met hun teamleden, te achterhalen. Maar over chocolade doen ook veel feiten en fabels de ronde. Wij zoeken er een aantal voor u uit. Deze keer: beïnvloedt de geur van chocola ons koopgedrag?
Beïnvloedt chocola ons koopgedrag
Over wat chocola allemaal met ons doet is al veel onderzocht. Een van die onderzochte vragen is of chocola ons koopgedrag beïnvloedt. Onderzoekers aan de Universiteit Hasselt en Universiteit Antwerpen in België observeren voor dit onderzoek 10 dagen lang het gedrag van 201 klanten in een boekwinkel. Ze willen erachter komen of de geur van chocolade invloed heeft op het koopgedrag van de klanten. En dat blijkt inderdaad het geval.
Error: Ongeldige post ID.We koppelen de geur aan koken en romantiek
Mensen die met een bepaald doel de winkel binnenlopen zijn door de chocoladegeur sneller afgeleid en blijven langer in de winkel rondhangen om rond te kijken. Ze hebben 3,48 keer meer kans om, naast de reden voor hun bezoek, ook door romantische- en kookboeken te bladeren. En zelfs 5,93 keer meer kans om die boeken ook daadwerkelijk te kopen. Volgens de onderzoekers heeft dat waarschijnlijk te maken met de associatie in ons brein. De (geur van) chocolade koppelt het brein aan koken en romantiek. Door het ruiken van de chocolade worden die koppelingen gemakkelijker toegankelijk voor de hersenen. Op de verkoop van boeken in andere genres heeft de chocoladegeur dan ook minder effect (20 procent meer kans op de aanschaf van een boek uit een ander genre).
Het programma Showcolade is te zien op zondag 18 april 2021 om 20.25 uur op NPO 1.
(Bron: Showcolade, Quest)