Naar cookieinstellingen
biefstuk

Plantaardige biefstuk stapje dichterbij

Er wordt al langere tijd gewerkt aan een goed gelijkende biefstuk van plantaardige ingrediënten. De definitieve realisatie ervan is weer een stapje dichterbij gekomen. De universiteit van Wageningen gaat met 10 multinationals aan de slag om het product te verbeteren en de verwachting is dat de plantaardige biefstuk binnen een paar jaar op de markt kan komen.

Duurzaam en lekker

De techniek is 2 jaar geleden al ontwikkeld door de universiteit, maar met de steun van multinationals, waaronder Unilever, wordt de techniek verbeterd. Unilever verwacht “een plantaardig alternatief voor vlees dat echt duurzaam is, met een lekkere smaak en een goede voedingswaarde”. Ook Givaudan, de grootste fabrikant van geur- en smaakstoffen ter wereld is bij het project betrokken.

Niet vegetariërs warm maken

Eerder stonden grote bedrijven vaak nog wat sceptisch tegenover vleesvervangers, maar inmiddels is de verwachting dat er in de toekomst steeds meer vraag naar is. De vleesvervangers van de Wageningen Universiteit worden anders dan reeds bestaande vleesvervangers: “De vleesvervangers die nu op de markt zijn, lijken of op kippenvlees of het zijn gehakt-achtige producten. Met onze technologie is het mogelijk om andere structuren te gaan maken zoals varkensvlees of de plantaardige biefstuk”, zegt projectleider en hoogleraar Atze Jan van der Goot hierover tegen de NOS. De hoop is dat niet-vegetariërs warm te maken zijn voor de nieuwe vleesvervangers. Dat kan een hoop schelen voor het milieu, want de productie van vlees is vrij belastend. De Vegetarische Slager, die ook meedoet, hoopt eind volgend jaar al de eerste plantaardige biefstuk in de schappen te hebben.

Bij de slager te koop

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de vleesvervangers ook bij gewone slagers te koop zijn. Volgens Van der Goot vinden consumenten het nu al logisch dat daar te kopen: “Het idee is om machines, ongeveer ter grootte van een gehaktmolen, bijvoorbeeld neer te zetten bij slagers. Dan kan hij zelf zijn vleesvervanger maken.” Als het project aanslaat, kan dit eraan bijdragen het marktaandeel van vleesvervangers flink te verhogen. Momenteel maken vleesvervangers ongeveer 2 procent uit van de totale vleesmarkt. “Wij denken dat dit initiatief echt kan bijdragen om dit aandeel structureel te vergroten. Misschien wel uiteindelijk tot de helft van de markt,” zegt Van der Goot.

(Bron: ANP, NOS)

Bent u erg gehecht aan een echt stukje vlees of mag het wat u betreft ook volledig plantaardig zijn als de smaak en structuur goed zijn?

Geef een reactie

Reacties (2)

    Hanneman says:

    Wauw,’n bofstukje.

    Andrea51 says:

    Als je een smaak en geur allergie hebt zoals ik, is het helaas geen alternatief.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.