La Place het sterkste horecamerk van Nederland
Publicatiedatum: 31 mei 2016
Restaurantketen La Place staat op nummer 1 in de top 10 sterkste horecamerken van Nederland. Met name op waardering en vertrouwdheid scoort het merk hoog onder consumenten, zo blijkt uit het Horeca Merkenonderzoek 2016.
Geliefde horecaketens
“Bijna iedere Nederlander kent de naam La Place en Jumbo heeft een meesterzet gedaan met het inlijven van La Place”, aldus merkadviseur Hendrik Beerda over de overname van La Place. Op nummer 2 in de top 10 staat de McDonalds. Het verschil in merkkracht tussen de nummers 1 en 2 is klein. McDonald’s is het bekendste horecamerk van Nederland, maar bij La Place heeft de Nederlandse consument een warmer gevoel. Vooral onder hoger opgeleiden is La Place populair. Bij 55-plussers is hotelconcern Van der Valk de meest geliefde horecaketen.
Liever een lunchzaak dan een pompstation
Voor een snelle hap bezoeken Nederlanders liever een lunchzaak dan een cafetaria of pompstation, zo blijkt uit het onderzoek. Het oordeel van de consument over cafetaria en pompstations luidt: “Sfeerloos en gebrek aan kwaliteit”. Daarnaast worden de sfeer en het assortiment in cafetaria’s, in vergelijking met de andere horecabedrijven, laag gewaardeerd. Cafetariaketen FEBO blijft als enige overeind in het Horeca Merkenonderzoek en krijgt een goede waardering.
Prijs-kwaliteitverhouding
Van de 18 functionele imagofactoren waarop alle horecamerken zijn onderzocht, blijkt de prijs-kwaliteitverhouding de belangrijkste factor te zijn voor de opbouw van een sterk merk. Vriendelijk personeel, bereikbaarheid, sfeer en kwaliteit zijn de andere succesfactoren. Vooral restaurants en eetcafés scoren goed op het gebied van de prijs-kwaliteitverhouding. De Duitse restaurantketen met Italiaanse gerechten Vapiano heeft het beste prijs-kwaliteitsimago. Sushi- & grillketen Sumo haalt een vergelijkbare score. Maar ook de eetcafés onder de naam De Beren bieden volgens de consument veel waar voor hun geld. De La Place staat wat betreft de prijs-kwaliteitsverhouding op de 6e plaats.
Wat is uw favoriete restaurantketen?