Naar cookieinstellingen
haringhandelaren

Haringhandelaren nemen het op tegen het Algemeen Dagblad

Het Algemeen dagblad (AD) heeft zich de woede op de hals gehaald van 2 haringboeren. Zij klagen de krant aan, omdat de titel volgens hen jarenlang geld heeft verdiend aan het doelbewust schade toebrengen aan viswinkels.

Klopt de haringtest wel?

In november 2017 presenteert het AD de 36ste haringtest. In de hoogte regionen staan opvallend veel zaken die zich bevinden in Rotterdam en omgeving. Econoom Ben Vollaard, die verbonden is aan de Tilburg University, analyseert de test en komt tot de conclusie dat de test enigszins curieus in elkaar zit. Alle 148 zaken die onder de loep zijn genomen, worden beoordeeld op dezelfde criteria. Uit het onderzoek van Vollaard blijkt dat de haringen die worden verkocht in de regio Rotterdam, positiever beoordeeld worden dan die uit de rest van het land. “Verkooppunten in Rotterdam en omstreken krijgen een hogere score in de AD haringtest dan uit de kwaliteit van de geserveerde haring is te verklaren. Dit blijkt uit een analyse van de kenmerken van de haring waar het AD-team haar oordeel op baseert. Het voordeel bedraagt bijna een halve punt, op een schaal van 0 tot 10”, valt te lezen in de samenvatting van zijn analyse. Volgens Vollaard kan het zo zijn dat degenen die de haring beoordelen zakelijke belangen hebben bij het goed beoordelen van haring in de regio Rotterdam. Zo blijkt 1 van de keurmeesters te werken voor een haringleverancier die levert aan veel viswinkels in Nederland.

Kritiek op de test

Hoewel het AD de kritiek van Vollaard weerlegt, is het volgens de advocaat van de 2 visboeren die het AD aanklagen geen onzin. Hij zegt dat bepaalde zaken in een kwaad daglicht komen te staan door de uitslag van de haringtest. “Visdetaillisten hebben na een slecht cijfer te maken met een dalende omzet. Nu blijkt dat de test geen betrouwbaar beeld geeft van de kwaliteit van de haring, vinden wij dat het Algemeen Dagblad moet opdraaien voor de geleden schade. Bovendien heeft het AD jarenlang geprofiteerd van de winsten die zijn gemaakt door de publicatie van de haringtest.”, zegt Michael van Basten Batenburg tegen tv-programma EenVandaag. Het AD krijgt al jaren kritiek op de test en heeft nu toegezegd de test te zullen aanpassen in 2018. Wat er precies gaat veranderen, is nog onduidelijk.

Andere testen van het Algemeen Dagblad

Het Algemeen Dagblad heeft meer tests onder haar hoede. Zo wordt er ieder jaar een ziekenhuistest gedaan, meten zij de veiligheid van verschillende gemeentes in Nederland en nemen zij de oliebollen onder de loep. De winnaars van de testen adverteren hier doorgaans flink mee, wat vaak ook zorgt voor meer klandizie. Of er ook een onderzoek wordt gestart naar deze testen, is nog onduidelijk.

(Bron: Algemeen Dagblad, EenVandaag, Tilburg University)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Persoonlijk heb ik kritiek op alle Haring verkopers, die de schoongemaakte vis niet spoelen met schoon water. …

    Doordat veel bitterstoffen uit de ingewanden (en uit de voorraad emmers) op de schoongemaakte vis terechtkomt, smaakt Maatjesharing vaak ranzig. … Na het spoelen met vers water, kan de Haring even gewenteld worden in een neutrale olie (slaolie) waardoor de Haring nog zachter van smaak wordt. De ranzige geur en smaak is dan helemaal weg. … Nu nog een vers gesnipperde Ui en een snufje peper en de Haring smaakt top. … Zelfs een corrupte journalist kan hier niet minder als 10 punten voor geven.

    In een winkelpand kan dit spoelen makkelijk, omdat er een wateraansluiting en een wasbak aanwezig is. Bij een viskar of mobile haringkraam, is dit minder makkelijk te realiseren. Soms kan een wateraansluiting aangelegd worden, maar meestal niet. Dit gebrek komt de smaak van de Haring niet ten goede. Jammer, jammer. …

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.