Naar cookieinstellingen

Gaat de Nutri-Score ons helpen gezonder te eten?

Niet voor iedereen is het even makkelijk om te zien hoe gezond of ongezond een product is. De keuze is enorm en elke fabrikant claimt op zijn manier het gezondste voedingsmiddel te produceren. Om de consument te helpen bij het maken van de gezonde keuze, komt de Consumentenbond met de Nutri-Score. Een sticker die in 1 oogopslag moet vertellen of u er goed, of niet, aan doet om een product te kopen.

Nationaal Preventieakkoord

De mogelijk invoering van een nieuw beoordelingssysteem komt niet onverwacht. Eind 2018 sluit de overheid met zo’n 70 maatschappelijke organisaties en bedrijven een akkoord dat ervoor moet zorgen dat Nederlanders gezonder worden, het zogeheten Nationaal Preventieakkoord. Onderdeel van het akkoord is dat er per 2020 een nieuw voedselkeuzelogo komt dat mensen helpt gezondere keuzes te maken.

Ik kies bewust-vinkje

De Consumentenbond wil al langere tijd een onafhankelijk voedselkeuzelogo. In de afgelopen jaren heeft de bond er voor gestreden dat het Ik kies bewust-vinkje op producten moet verdwijnen. Het systeem is niet zorgvuldig, want de vinkjes laten niet zien of een product op zichzelf gezond is of niet, maar of het gezonder is dan andere producten in dezelfde categorie. Sinds 2016 wordt het niet meer gebruikt op verpakkingen. Een alternatief voor het vinkje is er niet gekomen. Als het aan de Consumentenbond ligt, wordt dit de Nutri-Score.

Wat is de Nutri-Score?

Nutri-Score is in Frankrijk bedacht. Het voedselkeuzelogo geeft voedingsmiddelen een score op basis van de hoeveelheid calorieën, suikers, verzadigd vet, zout, eiwit, vezels, fruit, groenten en noten die in een product zitten. Op basis daarvan krijgt het een score van A (gezond), tot E (ongezond).

Succesvol in Frankrijk, maar versimpelt goed en slecht

In Frankrijk is het etiket sinds 2017 ingevoerd. Meedoen is tot eind 2018 vrijwillig. Tot die tijd werken er 85 merken mee. Eind vorig jaar is er een onderzoek gedaan naar het koopgedrag van de Franse bevolking en daaruit blijkt dat 14 procent wel eens een product met het logo van Nutri-Score heeft gekocht. 91 procent zegt tevreden te zijn over het logo. Volgens correspondent van de NOS, Frank Renout, vindt de overheid de invoering van de Nutri-Score een groot succes. “Franse onderzoekers waarschuwen dat de ‘score’ wel een beetje versimpelt wat ‘goed’ en ‘slecht’ is. Mensen moeten ook hun eigen verstand gebruiken en niet alleen het logo als leidraad gebruiken.” In Frankrijk is het sinds februari 2019 verplicht om de Nutri-Score te vermelden in reclames.

Tussendoortjes volgens de Nutri-Score

Om te laten zien hoe Nutri-Score werkt, heeft de Consumentenbond 50 tussendoortjes beoordeeld volgens de score. Veel tussendoortjes die ogenschijnlijk gezond zijn, zoals mueslirepen en havermoutrepen, bevatten in werkelijkheid veel suiker en/of verzadigd vet. Bij de beoordeling volgens de Nutri-Score wordt in 1 oogopslag duidelijk hoe (on)gezond een tussendoortje is.

Nutriscore (Bron Consumentenbond)

Nutri-Score (Bron Consumentenbond)

Invoering in 2020

Of de Nutri-Score daadwerkelijk wordt ingevoerd is nog niet duidelijk. Het ministerie onderzoekt nog wat het beste werkt. “We kijken naar verschillende bestaande systemen en we gaan bij Nederlanders testen wat het best wordt begrepen”, aldus staatssecretaris Paul Blokhuis. Ook de  FNLI, een belangenorganisatie voor de levensmiddelenindustrie, vindt het nog te vroeg om zich achter de Nutri-Score te scharen. Volgens de belangenorganisatie willen fabrikanten vooral duidelijkheid, zodat ze straks niet van systeem hoeven te wisselen. Het nieuwe voedselkeuzelogo moet eind 2019 definitief zijn bepaald en wordt in 2020 ingevoerd.

Lees ook: Het Nationaal Preventieakkoord is eind 2018 gepresenteerd. Het RIVM heeft de maatregelen doorberekend en denkt dat ze niet voldoende zijn om de ongezonde leefstijl aan te pakken.

Culinair journalist Janny van de Heijden neemt in haar laatste column verschillende ‘gezonde’ ontbijtjes onder de loep. Ook daarin zitten veel meer suikers dan u denkt!

(Bron: AD/NOS/Consumentenbond)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.