Europese aanpak tegen misleidende etiketten gewenst
Publicatiedatum: 14 juni 2018
Misleidende informatie op etiketten, het is niet alleen in Nederland aan de orde van de dag, ook in andere Europese landen zijn er misstanden. De Europese consumentenkoepel BEUC wil daarom dat er Europese regels komen.
‘Ambachtelijk’
In de Europese industrie zijn veel producten te vinden met misleidende etiketten. Daarmee wordt verbloemd wat de feitelijke kwaliteit of inhoud van de voeding of drank is. Termen als ‘ambachtelijk’ zetten consumenten op het verkeerde been net zoals de vermelding ‘volkoren’ op brood, terwijl zo’n product in de praktijk nauwelijks vezels bevat. Dat geldt ook voor producten met bijvoorbeeld plaatjes van fruit erop, terwijl het fruit ver te zoeken is.
Waarheid wordt nogal eens opgerekt
BEUC heeft onderzoek van consumentenorganisaties in 10 EU-landen geanalyseerd en gebundeld. Daaruit blijkt dat fabrikanten nogal eens “de waarheid oprekken” over hun producten. BEUC-directeur Monique Goyens: “Het is opvallend dat bijvoorbeeld een ‘ananas- en kokosnootsapje’ in werkelijkheid nog niet voor een derde uit dit fruit bestaat.” Er wordt ook gretig gebruik gemaakt van concentraten, smaakmakers of puree in koekjes of yoghurt die volgens de verpakking boordevol gezond fruit zitten.
Minimumeisen
Om consumenten eerlijkere informatie te bieden, stelt BEUC voor dat het percentage fruit op het etiket wordt vermeld. Ook wil de organisatie dat er minimumeisen voor de hoeveelheid volkorengranen komen om brood, koekjes of pasta een volkorenproduct te mogen noemen. BEUC adviseert daarnaast om Europese definities op te stellen voor termen als ‘traditioneel’, ‘ambachtelijk’ en ‘natuurlijk’.
Consumenten zijn terecht wantrouwend
Uit enquêtes blijkt dat 85 procent van de Nederlandse en 84 procent van de Duitse consumenten informatie op voeding en drankjes niet vertrouwt. “Dit rapport bewijst dat ze daar goede redenen voor hebben’’, stelt BEUC. Een campagne van de Consumentenbond in 2013 tegen misleidende etiketten heeft toen weinig gedragsverandering bij fabrikanten opgeleverd. Voedselwaakhond foodwatch heeft het in april 2018 nog aangekaart en nu lijkt het er dus op dat het op Europees niveau aangepakt gaat worden.
Reactie Nederlands Bakkerij Centrum
In een reactie op het nieuws benadrukt het Nederlands Bakkerij Centrum dat er in Nederland al wel specifieke regelgeving is voor volkorenbrood: “Brood mag alleen zo heten als het gemaakt is van de héle graankorrel”, zegt een woordvoerder. “Daar wordt door de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) op toegezien, dus de consument kan er op vertrouwen dat een volkorenbrood voor 100 procent volkoren is.” Wel geeft de woordvoerder aan dat de regel voor andere producten, zoals crackers of pasta in Nederland niet geldt.
Lees ook: er moet een einde komen aan misleidende lokingrediënten op verpakkingen en 11 producten met een merkwaardige ingrediëntenlijst.
(Bron: ANP)