Dit is waarom de combinatie van karamel en zeezout zo populair is
Publicatiedatum: 28 februari 2020
Karamel-zeezout is tegenwoordig niet meer weg te denken als smaakje voor allerlei zoete lekkernijen. Van paaseitjes tot koffie en van stroopwafels tot vla; er is van allemaal wel een variant met de zoutige karamel smaak te vinden. Maar waar komt deze voedseltrend eigenlijk vandaan?
Caramel au beurre salé
Eind jaren 70 van de vorige eeuw experimenteert de Franse patissier Henri le Doux met een klontje zoute boter in zijn karamel. Hij noemt het caramel au beurre salé en al snel wordt dit een populair Bretons streekproduct. Enkele jaren later bedenkt patissier Pierre Hermé macarons gevuld met zoute karamel, deze zijn in de jaren 90 al ongekend populair in Frankrijk.
Lievelingssmaak van Obama
Aanvankelijk wagen alleen patissiers en sterrenchefs zich aan de toen nog gewaagde smaakcombinatie. De combinatie van karamel en zeezout is dan ook alleen in luxezaken te verkrijgen. Maar dat verandert wanneer de smaak ook in hippe, Amerikaanse koffietenten terecht komt. Hier wordt niet alleen koffie met karamel-zeezout smaak, maar ook lekkernijen zoals een chocoladereep in de bijzondere smaakcombinatie verkocht. En wanneer voormalig Amerikaans president Barack Obama vertelt dat een chocoladereep in de smaak ‘salted caramel’ zijn ultieme favoriet is, schiet de populariteit van de smaak door het dak.
Zoute karamel in de supermarkt
In 2008 wordt karamel-zeezout voor het eerst in supermarkten geïntroduceerd, ijsfabrikant Häagen-Dazs brengt in dat jaar ijs met de populaire smaakcombinatie naar de Amerikaanse supermarkten. Het duurt dan niet lang voordat de smaak ook naar de Europese supermarkten komt. Wie de smaak karamel-zeezout als eerst in Nederland introduceert is lastig te zeggen, maar in 2012 lanceert chocoladefabrikant Tony Chocolonely een karamel-zeezout chocoladereep die zo populair is, dat de smaak ook in Nederland groot wordt.
Waarom zo populair?
Maar wat maakt dat gezouten karamel zo in de smaak valt? Een onderzoek van de universiteit van Florida, Amerika, laat zien dat de combinatie van zout, zoet en vettig dezelfde stoffen in de hersenen zou losmaken als een shot van de drugssoort heroïne. Daarnaast hebben mensen een aangeboren voorkeur voor suiker en vet, omdat we deze stoffen nodig hebben om te overleven. Het zout zorgt ervoor dat het lastig is om van af te blijven. Al met al zorgt het combineren van zout en zoet ervoor dat de zoute karamel voor veel mensen bijna onweerstaanbaar wordt, wat de enorme populariteit van de smaakcombinatie verklaart.
Ruimte voor variatie
Ondanks dat karamel-zeezout als geruime tijd populair is, blijft het wel realiteit dat voedseltrends komen en gaan. Toch is het volgens foodtrendwatcher Denise Kortlever niet aannemelijk dat we binnenkort weer afscheid nemen van gezouten karamel. Wel is er volgens Kortlever ruimte voor variatie. “In Amerika zie je dat de combinatie van bacon met zoet erg populair is. Chocoladerepen met stukjes bacon gaan als warme broodjes over de toonbank”, vertelt ze aan dagblad Metro.
Maar of Nederlanders ook gaan zwichten voor deze bijzondere combinatie van zoet en zout is nog maar de vraag: “Bacon is in de Verenigde Staten een stuk populairder dan hier. Ik kan me beter voorstellen dat in de toekomst zure en bittere smaken meer naar voren gaan komen hier. Je ziet nu bijvoorbeeld dat er al voorzichtig wordt geëxperimenteerd met gefermenteerde drankjes.”
(Bron: 24Kitchen, Metro)