Naar cookieinstellingen
karamel-zeezout

Dit is waarom de combinatie van karamel en zeezout zo populair is

Karamel-zeezout is tegenwoordig niet meer weg te denken als smaakje voor allerlei zoete lekkernijen. Van paaseitjes tot koffie en van stroopwafels tot vla; er is van allemaal wel een variant met de zoutige karamel smaak te vinden. Maar waar komt deze voedseltrend eigenlijk vandaan?

Caramel au beurre salé

Eind jaren 70 van de vorige eeuw experimenteert de Franse patissier Henri le Doux met een klontje zoute boter in zijn karamel. Hij noemt het caramel au beurre salé en al snel wordt dit een populair Bretons streekproduct. Enkele jaren later bedenkt patissier Pierre Hermé macarons gevuld met zoute karamel, deze zijn in de jaren 90 al ongekend populair in Frankrijk.

Lievelingssmaak van Obama

Aanvankelijk wagen alleen patissiers en sterrenchefs zich aan de toen nog gewaagde smaakcombinatie. De combinatie van karamel en zeezout is dan ook alleen in luxezaken te verkrijgen. Maar dat verandert wanneer de smaak ook in hippe, Amerikaanse koffietenten terecht komt. Hier wordt niet alleen koffie met karamel-zeezout smaak, maar ook lekkernijen zoals een chocoladereep in de bijzondere smaakcombinatie verkocht. En wanneer voormalig Amerikaans president Barack Obama vertelt dat een chocoladereep in de smaak ‘salted caramel’ zijn ultieme favoriet is, schiet de populariteit van de smaak door het dak.

Zoute karamel in de supermarkt

In 2008 wordt karamel-zeezout voor het eerst in supermarkten geïntroduceerd, ijsfabrikant Häagen-Dazs brengt in dat jaar ijs met de populaire smaakcombinatie naar de Amerikaanse supermarkten. Het duurt dan niet lang voordat de smaak ook naar de Europese supermarkten komt. Wie de smaak karamel-zeezout als eerst in Nederland introduceert is lastig te zeggen, maar in 2012 lanceert chocoladefabrikant Tony Chocolonely een karamel-zeezout chocoladereep die zo populair is, dat de smaak ook in Nederland groot wordt.

Waarom zo populair?

Maar wat maakt dat gezouten karamel zo in de smaak valt? Een onderzoek van de universiteit van Florida, Amerika, laat zien dat de combinatie van zout, zoet en vettig dezelfde stoffen in de hersenen zou losmaken als een shot van de drugssoort heroïne. Daarnaast hebben mensen een aangeboren voorkeur voor suiker en vet, omdat we deze stoffen nodig hebben om te overleven. Het zout zorgt ervoor dat het lastig is om van af te blijven. Al met al zorgt het combineren van zout en zoet ervoor dat de zoute karamel voor veel mensen bijna onweerstaanbaar wordt, wat de enorme populariteit van de smaakcombinatie verklaart.

Ruimte voor variatie

Ondanks dat karamel-zeezout als geruime tijd populair is, blijft het wel realiteit dat voedseltrends komen en gaan. Toch is het volgens foodtrendwatcher Denise Kortlever niet aannemelijk dat we binnenkort weer afscheid nemen van gezouten karamel. Wel is er volgens Kortlever ruimte voor variatie. “In Amerika zie je dat de combinatie van bacon met zoet erg populair is. Chocoladerepen met stukjes bacon gaan als warme broodjes over de toonbank”, vertelt ze aan dagblad Metro.

Maar of Nederlanders ook gaan zwichten voor deze bijzondere combinatie van zoet en zout is nog maar de vraag: “Bacon is in de Verenigde Staten een stuk populairder dan hier. Ik kan me beter voorstellen dat in de toekomst zure en bittere smaken meer naar voren gaan komen hier. Je ziet nu bijvoorbeeld dat er al voorzichtig wordt geëxperimenteerd met gefermenteerde drankjes.”

(Bron: 24Kitchen, Metro)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.