Naar cookieinstellingen
weekboodschappen

De weekboodschappen: steeds minder mensen doen ze

Zaterdag is van oudsher de dag waarop Nederland erop uittrekt om de weekboodschappen in huis te halen. Althans, dat was altijd zo. Volgens FoodService Instituut Nederland (FSIN) dreigt deze vorm van winkelen uit te sterven, net als de ‘gewone’ supermarkt. 

Dagelijks langs de supermarkt

In Groot-Brittannië wordt het al eerder opgemerkt: het koopgedrag van de supermarktklant veranderd. Waar men vroeger grote karren vol met eten, drinken en andere benodigdheden koopt om de week mee door te komen, is het nu veel gebruikelijker dat mensen uit hun werk nog even snel naar de supermarkt gaan. Want beslissen wat er op tafel komt? dat doen we niet meer al een week van tevoren, maar op de dag zelf. Ook in Nederland is dit aan de hand. “Uit recente cijfers (bron: marktonderzoeker GfK) blijkt dat de omzet van de weekboodschappen sinds 2013 is gestegen met 8 procent, maar de boodschappen voor de kortere termijn met 12 procent”, zegt FSIN-directeur Jan-Willem Grievink tegen de NOS.

Einde der tijden?

Hoewel er dus nog steeds weekboodschappen gedaan worden, is de groei van de kortetermijnboodschappen sterker en dat heeft grote financiële gevolgen voor de supermarkten. Zij verdienen immers nog steeds het meest aan mensen die 1 keer per week alles komen inslaan, en niet aan degenen die een paar keer per week een aantal dingen kopen. Het gaat om honderden miljoenen euro’s die zij op die manier mislopen en daarom vreest FSIN vreest het ergste: “Gewone supermarkten komen aan het einde van hun levenscyclus.”

Miljardenomzet

Wanneer het doek echt valt voor de reguliere supermarkt, is niet te zeggen, maar zo’n vaart zal het waarschijnlijk niet lopen. FoodService Instituut Nederland presenteert op 27 juni 2018 een lijst met daarop de grootste ketens en bedrijven waar wij ons eten en drinken kopen. De top 10 wordt gedomineerd door supermarktketens. Zo hebben de Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus, Aldi en Dirk in 2018 allemaal al meer dan 1 miljard omgezet. De Albert Heijn en Jumbo komen zelfs boven de 5 miljard uit.

(Bron: NOS, FSIN, Distrifood, archief)

Geef een reactie

Reacties (2)

    oosterwijck says:

    De zaterdag speelt helemaal geen rol, mede omdat we gepensioneerd zijn, en alle tijd van de wereld hebben, om onze tijd in te delen. Wij hebben de gewoonte om 1x per 14 dagen een volle kar boodschappen te kopen bij de Lidl of de Aldi (afhankelijk van de reclameaanbiedingen). Bij deze boodschappen is inbegrepen een doos met 6 wijnflessen (ook om cadeau te geven bij verjaardagen), een blister met 12 bierflesjes, wasmiddelen en persoonlijke verzorging, een blister met 6 flessen bronwater en koek en snoep. Ik gebruik hiervoor de auto en een transportkarretje om de boodschappen thuis te krijgen. Daarnaast ga ik of mijn partner elke 2 dagen lopend naar de Coop buurtsuper, voor zuivel, vers brood, vers vlees en verse groenten en een bosje bloemen. Dan is er ook nog 1x per week de Turkse buurtsuper voor de verse kruiden en vers fruit, die ik op de fiets bezoek, omdat het iets verderop gelegen is. Deze manier van inkopen, is een vast patroon. De Lidl en de Aldi hebben vaak leuke producten (ook non-food in de aanbieding, waarvan we bijna altijd wel iets kunnen gebruiken. Soms een keukenmachine en soms een computer of memorystick, maar er is altijd wel iets nuttigs in de aanbieding (ook om cadeau te geven bij verjaardagen). Soms is een speciale aanbieding, reden om een week eerder of later te gaan shoppen. Nu heb ik mijn bezoek aan de Aldi, met een week verschoven omdat er een digitale schuifmaat in de aanbieding is, vanaf 30 juni. Het is heerlijk dat de buurtsuper 7 dagen per week open is van ’s ochtends 8.00 uur tot ’s avonds 20.00 uur. Hoewel we meestal na het ontbijt, even gaan winkelen.

    Hanneman says:

    Oh wee, honderden miljoenen die door de supermarktketens worden misgelopen. Een einde aan de levenscyclus? Nou, wat mij betreft geen betuiging van deelneming. Lees hier niets over de komst van supermarkten die daarmee de val van de slager, de bakker, de groenteman, apotheker en wat niet al meer aan middenstand betekenden. Duizenden bedrijven buiten bedrijf. Inmiddels de grootste supermarkten vechtend om de allergrootste te zijn. Met hun megawinsten en dikwijls veel te hoge prijzen. Met hun wetenschappelijk onderbouwde methoden en campagnes om de consument te dwingen, manipuleren tot het uitgeven van nóg meer geld. Dat de weekboodschappen inmiddels dagboodschappen zijn geworden heeft misschien ook met een gedaald inkomen van de bevolking te maken. Er moet meer geld naar dit, meer geld naar dat. De eindjes die aan elkaar dienen te worden geknoopt. Dat de koopzaterdag dezelfde weg gaat als de rustzondag is wel wat jammer. Wie kwam je allemaal wel niet tegen, sjokkend over de markt? Door de oneerlijke, mensonterende kwaliteiten van groot geld kan ik met al die verliezen voor Ahold en Jumbo echt niet in mijn pens zitten. Dat er steeds minder tot ver boven de rand geladen boodschappenkarren te zien zijn en de mensen oplettender en economischer inkopen, is mooi meegenomen.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.