Consumenten eten meer producten uit de Schijf van Vijf
Publicatiedatum: 13 december 2016
Allerlei producten uit de in maart vernieuwde Schijf van Vijf worden opvallend vaker gekocht bij de supermarkten. Tot nu toe hebben supermarkten dit jaar bijna 8 procent meer groente en fruit verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL).
Snoeptomaatjes
De meest verkochte groenten zijn tomaat, komkommer, ui, paprika en bloemkool, maar opvallend is een grote stijging van de verkoop van snoeptomaatjes, avocado’s en voorgesneden groenten. Het meest verkochte fruit is banaan, appel, mandarijn, sinaasappel en peer.
Noten
Ook andere producten uit de vernieuwde Schijf van Vijf laten een opvallende stijging zien. In de nieuwe richtlijn voor gezonde voeding is een handje noten opgenomen en de consumptie van noten is dit jaar met 23 procent gestegen.
Speciaalzaken
De verkopen van groente in speciaalzaken zijn de afgelopen jaren met 40 procent gedaald. Deze daling is nog niet volledig door de supermarkten overgenomen. Bovendien komt de stijging van de consumptie van groente en fruit volgens het CBL voor een groot deel op het conto van een groep die bovengemiddeld veel koopt.
Aanbevolen hoeveelheid
Gemiddeld eten mensen slechts de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente en fruit van 250 gram, dus het begin is er, maar we zijn er nog niet. Mensen denken vaak ten onrechte dat zij aan de richtlijn voor groente voldoen.
(Bron: ANP)