Naar cookieinstellingen
voedsel

Consument heeft te weinig waardering voor Nederlands voedsel en prijzen voor de boer

Nederlandse consumenten kijken in de supermarkt vaak vooral naar de prijs bij het kopen van voedselwaren. Waar groente of fruit vandaan komt of hoeveel een boer krijgt voor bijvoorbeeld de melk en eieren die zij kopen houdt hen minder bezig. Als het aan regeringspartij ChristenUnie ligt gaat daar verandering in komen.

Buitenlandse producten goedkoper

Veel van het voedsel dat in onze supermarkten ligt is afkomstig uit het buitenland. Ondanks dat dezelfde groenten, fruit en zuivel hier ook geproduceerd worden, zijn dezelfde producten uit het buitenland vaak goedkoper. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor de Nederlandse boeren, zegt ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber. Zo worden er op grote schaal sperziebonen geïmporteerd uit Marokko, appels uit Nieuw-Zeeland en druiven uit Zuid-Afrika. Daarnaast is het van samengestelde producten vaak totaal onduidelijk waar die vandaan komen. Mayonaise is bijvoorbeeld gemaakt van eieren van opgehokte kippen in Oekraïne, terwijl de legbatterijen in Nederland al lang verboden zijn. Dik-Faber: “Intussen zijn de eierboeren in Barneveld de dupe.”

Producten uit Nederland

Dik-Faber wil daarom dat partijgenoot en minister Carola Schouten van Landbouw harde afspraken maakt met supermarkten over de promotie van producten uit eigen land. “Het gekke is dat de meeste Nederlandse producten, met hoge kwaliteit, weggaan voor de export”, zegt Dik-Faber. “Terwijl we veel voedsel importeren uit landen waarvan we vaak geen idee hebben hoe het zit met de standaarden voor milieu en dierenwelzijn.” Er wordt volgens haar vaak onterecht aangenomen dat producten uit eigen land duurder zijn, maar uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat een maaltijd met regioproducten uit het seizoen én volgens de Schijf van Vijf 50 cent goedkoper is.

Minder macht voor supermarkten

Dick-Faber wil dat de supermarkten minder macht krijgen. Als voorbeeld noemt zij aardbeien rond Kerst. “Wie verzint dat? Tot voor kort waren die er simpelweg niet, tot een grote supermarkt besloot ze in het schap te leggen. Zo worden consumenten gestuurd door de supermarkten.” Om duidelijk te maken waar producten vandaan komen, moet dat nog prominenter op het etiket komen te staan. “Daarvoor moeten de regels in Brussel worden aangepast”, zegt Dik-Faber. “Op het etiket zou ook moeten staan wie de producent is en wat de prijs is die aan de boer is betaald. Daardoor kunnen consumenten een betere keuze maken als ze voor het schap staan.”

Eerlijke prijs voor de boer

Hoe duur een pak melk is weten consumenten vaak wel, maar hoeveel van dat bedrag naar de boer gaat niet. Bij een pak melk van 90 cent is dat 33 cent, is te lezen in een artikel van Trouw. Aardappelboeren zijn nog slechter af. Voor een kilo aardappelen á 1,30 euro krijgen zij slechts 17 cent. Minister Carola Schouten vindt dat dat bedrag omhoog moet. Zij wil een eerlijke prijs voor de boer, zodat alle innovaties en voorgenomen verduurzaming ook daadwerkelijk door hen opgehoest kan worden. Supermarkten een verbod op stuntprijzen opleggen wil de minister niet, ze wil de consument bewuster maken.

#watkrijgtdeboer

Met haar ministerie wil Schouten advertentieruimte inkopen in kranten, om naast de stuntprijzen van de supermarktketens ook duidelijk te maken wat er voor de boer overblijft. “Dan wordt de consument aangezet om na te denken: wil ik bij de supermarkt zijn waar ik het minst betaal, of wil ik die paar cent extra betalen, zodat de boer ook nog wat krijgt?” Land- en Tuinbouworganisatie LTO Nederland wil ook meer besef bij de consument. Op maandag 29 oktober 2018 wordt de campagne #watkrijgtdeboer afgetrapt. Op sociale media laat de boerenbelangenorganisatie aan de hand van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Universiteit Wageningen zien welk deel van de supermarktprijs uiteindelijk terechtkomt bij de producent.

Zo goedkoop mogelijk

“De consument stelt steeds meer eisen”, zegt een woordvoerster. “Niet alleen aan hoe het voedsel smaakt, maar ook hoe het geproduceerd wordt. De boer wil óók duurzamer en nog diervriendelijker produceren.” Daar is wel een hogere prijs voor de boer voor nodig. En daarvoor wijst de sectororganisatie niet alleen naar de supermarkten, maar vooral ook naar de consument. “Supermarkten zijn vaak verwikkeld in een flinke concurrentiestrijd.” De consument wil zo goedkoop mogelijk uit zijn. “Door inzichtelijk te maken wat de boer of teler krijgt, hopen we dat de consument straks ook aan hen denkt, als hij een pak melk koopt.”

Minder vlees

Op het gebied van vlees is de Nederlandse consument al bereid wat meer te betalen als het milieu daarmee gespaard wordt. Dat blijkt uit een onderzoek dat bureau Kieskompas heeft gedaan op verzoek van Greenpeace. Er hebben 4730 mensen aan het onderzoek meegedaan. 70 procent vindt dat voor de natuur meer moet worden geïnvesteerd in biologische veehouderij. 59 procent vindt dat biologische productie moet worden verhoogd, zelfs als het voedsel daardoor duurder wordt. Ruim de helft van de Nederlanders vindt daarnaast dat de veestapel mag worden ingekrompen als dat helpt om de uitstoot van broeikassen te verminderen. 54,1 procent van de ondervraagden vindt het goed het aantal koeien, varkens en kippen in de veehouderij terug te dringen. Een kwart is het daar niet mee eens. Verder is ruim twee derde van de deelnemers aan het onderzoek bereid minder vlees te eten om het milieu te ontzien.

(Bron: Trouw, AD, ANP)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.