1 miljard minder suikerklontjes in producten Albert Heijn
Publicatiedatum: 11 juni 2018
Supermarktketen Albert Heijn wil veel minder suiker gaan gebruiken in producten van het huismerk. Rond 2020 moeten er 1 miljard minder suikerklontjes in de het eten en drinken zitten.
Minder suiker
Er is al tijden discussie rondom de suikergehaltes van eten en drinken uit de supermarkt. Uit onderzoek van voedselwaakhond Foodwatch blijkt dat in ruim de helft van het eten en drinken in supermarkten suiker bevat. Dat is veel te veel. Om hier verandering in te brengen, heeft Albert Heijn besloten om de komende jaren veel minder suiker toe te voegen aan producten van het huismerk. De supermarkt heeft laten weten dat er onder meer in pastasauzen, ontbijtgranen, sappen en groente uit blik minder suiker gebruikt gaat worden.
Diabetesfonds
Het Diabetes Fonds, die op dit vlak samenwerkt met de supermarkt, is blij met deze beslissing. “Het is fijn dat Albert Heijn een voortrekkersrol wil spelen”, zegt directeur Hanneke Dessing tegen het Algemeen Dagblad. Het Diabetes Fonds ziet momenteel een stijgende lijn van het aantal Diabetes type 2-patiënten. Dit type van de ziekte wordt veroorzaakt door overgewicht, iets wat vaak veroorzaakt wordt door een te grote suikerinname.
Andere supermarkten
Hoewel Albert Heijn volgens het Diabetes Fonds een voortrekkersrol vervult, zijn andere supermarkten ook bezig om suikergebruik in hun assortiment te reduceren. Zo is Plus volgens een persvoorlichter dagelijks bezig met het vinden van manieren om minder suiker, verzadigde vetten en zout te gebruiken in hun producten. “Dit doen we bij producten die al in het assortiment zitten, maar ook bij nieuwe producten. Ook gaan we het gesprek aan met leveranciers over het gebruiken van minder suikers, vetten en zout.” Daarnaast zijn alle frisdrankflessen die bij Plus worden verkocht kleiner dan voorheen en heeft de supermarktketen de schappen anders ingedeeld. Daarom is er nu meer ruimte voor water en water met een smaakje.
Ook Jumbo is actief bezig met suikerreductie in hun eigen producten. “Zo zijn we in 2016 gestart met het terugbrengen van de hoeveelheid toegevoegd suiker in onze huismerkfrisdranken, -siropen en –sappen, met 10 procent. In ons huismerkassortiment krokante muesli hebben we vorig jaar een suikerreductie van 24 tot 41 procent doorgevoerd. Komend jaar gaan we in het gehele huismerkassortiment ontbijtgranen een suikerreductie van 20 tot 30 procent doorvoeren”, geeft communicatiemedewerker Jeske Bleeker als voorbeeld. “Daarnaast introduceren we ook gezondere alternatieven. Zo lanceerde Jumbo in 2017 samen met Woezel & Pip een nieuwe productlijn met verantwoorde producten voor kinderen. Naast vermindering van suiker focussen we bij het gezonder maken van ons huismerkassortiment ook op vermindering van zout en verzadigd vet.”
(Bron: Plus, Diabetesfonds, Algemeen Dagblad)