Zwarte doos in de auto: ja of nee?

De Event Data Recorder (EDR) die in moderne auto’s is ingebouwd is te vergelijken met een zwarte doos van een vliegtuig. Het bevat belangrijke informatie over het rijgedrag van de bestuurder en kan helpen bij het vaststellen van de toedracht van een verkeersongeval. Na een succesvolle proef in Rotterdam, gaat de politie meer gebruikmaken van deze data.

EDR

De EDR registreert onder meer tijd, locatie, remgedrag, snelheid, stand van de pedalen en werking van de airbags. Bij ernstige ongevallen waarbij de afdeling Verkeers Ongevallen Analyse van de politie onderzoek doet, kunnen de laatste 5 seconden voor het ongeluk in de EDR uitgelezen worden. De techniek bestaat al langer, maar wordt nog niet altijd gebruikt. De data is vaak alleen door de autofabrikant uit te lezen en die staan niet altijd toe dat de EDR door derden wordt uitgelezen. EDR is in Nederland en de rest van Europa niet verplicht. In de Verenigde Staten wel. Of het in Europa verplicht wordt, is nog maar de vraag.

Privacy

Het opslaan van gegevens in de EDR en het gebruiken daarvan staat nog ter discussie. Autobrancheorganisatie Bovag en de ANWB pleiten al langer voor betere wetgeving om te bepalen hoe er met deze data moet worden omgegaan. Zweden maakt al actief gebruik van de informatie uit de EDR bij ongelukken. Volvo staat er om bekend dat het alle informatie zorgvuldig opslaat. Deze informatie wordt ook gebruikt om de veiligheid van de auto te verbeteren.

eCall

Een andere toepassing is eCall. Hierbij belt de auto zelf 112 bij een ernstig ongeluk. De boordcomputer berekent dan de snelheid en impact van de klap. Op basis van die gegevens bepaalt de computer dat er bij deze klap wel gewonden moeten zijn gevallen en schakelt de alarmdiensten in. Naar verwachting wordt eCall in 2018 verplicht voor nieuwe auto’s.

(Bron: Algemeen Dagblad/ANP)

Bent u voor of tegen een zwarte doos in de auto?

Geef een reactie