Naar cookieinstellingen
klusjesman

Zo vindt u een betrouwbare klusjesman of schilder

Een betrouwbare klusjesman / klusjesvrouw of schilder vinden is niet altijd even eenvoudig. Klusbedrijven komen om in het werk en malafide klussers springen in het gat. Bekijk de aandachtspunten die wij voor u verzameld hebben. 

Neem de tijd voor het vinden van een klusjesman of schilder

Haast is een slechte raadgever. Neem daarom de tijd om een goede klusjesman of schilder te vinden. Raadpleeg mensen om u heen of zij een goede optie weten. Ook een handige manier is om eens een wandeling te maken in uw buurt. Ziet u tijdens uw ommetje een busje van een klusbedrijf of schilder, vraag dan bij de bewoners wat hun bevindingen over het geleverde werk zijn. En bekijk het geleverde werk liefst ook. Doe verder research naar recensies op internet, maar bedenk u hierbij wel dat die niet altijd geloofwaardig zijn. Via klachtenkompas.nl/ of Opgelicht?! kunt u controleren of er klachten over het bedrijf zijn.

Trap niet in verkooppraatjes van klusjesmannen aan de deur

Soms gaan malafide klusjesmannen zo ver om u rechtstreeks te benaderen. Zoals de Irish Travellers, afkomstig uit Groot-Brittannië en Ierland. Ze benaderen mensen in de buurt van de woning of bellen aan en proberen hun slachtoffers ervan te overtuigen dat er een probleem met het huis is dat zij kunnen verhelpen. Vaak tegen een hoge aanbetaling. Sommige van deze problemen veinzen zij zelf, door bijvoorbeeld een muur nat te spuiten, zodat het lijkt of er lekkage is. Ga niet in op de voorstellen en laat u niet ompraten. Neem contact op met de politie, zodat uw buren ook niet de dupe kunnen worden. Ook met bijvoorbeeld dakdekkers is het soms oppassen geblazen.

Branchevereniging of keurmerk

Er zijn verschillende brancheverenigingen en keurmerken zoals BouwGarant voor klussers en schilders. Vaak zijn bepaalde voorwaarden dan goed geregeld en \ of zijn ze aangesloten bij De Geschillencommissie. Ze zijn er onder andere voor klusbedrijven, schilders, loodgieters, dakdekkers en glaszetters.

Vraag offertes op

Vraag bij minstens 3 bedrijven offertes op. Dan kunt u vergelijken welk werk u voor welk bedrag krijgt en welke materialen er gebruikt worden. Als een rekening fors lager uitvalt, maar er van mindere kwaliteit materialen gebruik gemaakt wordt, is een net wat duurdere offerte met kwalitatief betere materialen wellicht toch beter. U kunt websites van klusbedrijven raadplegen voor contactgegevens, maar ook gebruik maken van websites als werkspot.nl, kwaliteitsvakman.nl, studentenkarwei.nl en nlvoorelkaar.nl. Op de 1e 2 kunt u uw gewenste klus zetten, waarna bedrijven u offertes sturen. De laatste 2 werken met studenten en vrijwilligers.

Vraag altijd naar het uurtarief, de tijdsplanning en de totale kosten. Het is raadzaam om een vaste prijs af te spreken en niet alleen een tarief per uur. Neem in dit geval eventueel een boeteclausule op in de overeenkomst. Voor elke extra dag dat er langer over de klus gedaan wordt moet dan een vergoeding betaald worden. Ook zonder zo’n clausule heeft u in principe recht op een schadevergoeding van 0,25 procent van de koop- en aanneemsom per kalenderdag bouwtijdoverschrijding.

Bij een richtprijs mag de rekening maximaal 10 procent hoger uitvallen. Tenzij u afspreekt dat het bedrag hoger mag zijn. Bij een prijs ‘in regie’ worden achteraf de gewerkte uren, gebruikte materialen en rekeningen van derden opgeteld. Het totaalbedrag kan dan aanzienlijk hoger uitvallen.

Meer aandachtspunten bij de offerte

Controleer of er garantie gegeven wordt op de materialen en de geleverde werkzaamheden. Komen er nog kosten bij als voorrijkosten, gebruik van bijvoorbeeld een steiger, parkeergeld, afvalverwijdering en een vergunningsaanvraag? En is het bedrag inclusief of exclusief btw en 9 of 21 procent. Op de website van de Belastingdienst vindt u informatie over btw-tarieven van klussen. Bekijk de Algemene Voorwaarden bij de offerte grondig. Hierin worden onder andere de betalingswijze, garantie en geschillenregeling vermeld. U gaat hiermee akkoord als u de opdracht definitief maakt.

Aansprakelijkheidsverzekering

Ga bij het klusbedrijf van uw keuze na of zij een aansprakelijkheidsverzekering hebben. In het geval van schade zijn de kosten dan gedekt.

Betaal achteraf

Spreek af dat u achteraf betaalt. Wordt er een aanbetaling gevraagd, betaal dan alleen de materialen aan en voor maximaal 50 procent.

(Bron: Radar, Consumentenbond, Meldpunt, Nu.nl, archief)

Geef een reactie

Reacties (3)

    dragon says:

    Dit bovenstaand verhaal is theorie.
    De praktijk is anders.
    Ik heb diverse mensen voor een dakdekkersklus benadert, en ben inmiddels 18 maanden verder, en zit nog steeds met lekkage.
    Sommige komen kijken, en beginnen al met , we hebben een jaar werk
    Als ik dan zeg dat ik geduld heb, en concreet vraag , wanneer ik aan de beurt kom, dan zie je dat ze op mijn antwoord niet op gerekent hadden
    Dan gaan ze een hoog bedrag noemen €2000
    Ook dan vraag ik of ik een offerte kan krijgen.
    En weer komt er een ontwijkend antwoord.
    Zo heb ik al 3 mensen benaderd. Maar zonder resultaat.
    Dus is het begrijpelijk dat mensen blindvaren op klusjesmannen op internet.
    Het is niet alleen de vraag of ik een betrouwbare dakdekker kan vinden? Maar of ik er 1 kan vinden

    Abbertje says:

    Dit is mij ook overkomen. Ik wilde een schilder aanvragen om de muren van het balkon te schilderen. Ook mij werd gezegd bij 3 schilders dat ik een offerte kon aanvragen. Toen ik dat bij iedere schilder deed, toen begon de ellende. Steeds werden mij de zelfde vragen gesteld, die ik al eerder had opgegeven. Ik ben er een ochtend mee bezig geweest, en heb uiteindelijk besloten hier niet meer verder op in te gaan. Zij zeggen wel het een en ander, maar handelen er niet naar.

    Sandeman says:

    Ik zoek al meer dan 1 jaar een tuinman, het zelfde verhaal. zijn daar tips over?

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.