Naar cookieinstellingen
supermarkten

Zo verleiden supermarkten u met de indeling van hun winkels en meer verkooptrucs

Om u als klant te verleiden om zoveel mogelijk of juist bepaalde producten aan te schaffen bij een bezoek aan de supermarkt hebben de grootgrutters een heel scala aan trucs tot hun beschikking. Met dit in het achterhoofd kunt u ze herkennen en beter uw eigen keuzes blijven maken.

Groente en fruit bij de ingang

In de meeste supermarkten staan na het betreden als eerste schappen met groente en fruit klaar. Dit is zeker niet toevallig. De felle kleuren prikkelen de ogen en wie begint met het inslaan van verse en gezonde producten is eerder geneigd vervolgens ook ongezondere producten te kopen, die vaak winstgevender zijn. Daarnaast speelt het in op klanten die pas in de supermarkt beslissen wat zij willen eten. Zij doen inspiratie op bij de groente en fruit en vullen de bijpassende ingrediënten aan als zij door de rest van de winkel lopen. De indeling is daarbij vaak gebaseerd op dagdelen. Na de groente- en fruitafdeling komt meestal het vlees en vis, gecombineerd met andere producten om het avondmaal mee aan te vullen. Vervolgens komen de kaas, vleeswaren en het brood. Het stimuleert het sneller en makkelijker maken van keuzes.

Tegen de klok in

De indeling van de winkels gaat vaak tegen de klok in. Dit zorgt ervoor dat u onbewust langzamer loopt en dus alle tijd heeft om producten in uw kar of mandje te doen.

Verleidingen

De ongezondere, bewerkte producten staan vaak centraal en in de looproute opgesteld. Meestal in lange gangpaden met zoveel mogelijk variatie. Bedoeld om u te verleiden tot het kopen van bijvoorbeeld koekjes of chips. De populairste producten staan daarbij halverwege het pad, zodat u gedwongen wordt het pad in te lopen en zo ook allerlei andere verleidingen tegen komt. Onbewerkte (gezondere) producten staan vaak aan de buitenranden en dagverse producten als melk achterin de winkels. Melk en andere dranken zijn vaak een reden om naar de winkel te komen en op uw weg er naar toe wordt de verleiding groter dan ook meteen andere artikelen mee te nemen.

Laatste kans

Eenmaal bij de kassa aangekomen wordt nog eenmaal alles uit de kast gehaald om u met zoveel mogelijk producten naar huis te laten gaan. Hier staan snoepwaren en andere producten opgesteld om u te verleiden impulsaankopen te doen. (Groot)ouders met (klein)kinderen staan hier vaak even te wachten voor zij aan de beurt zijn en krijgen dan te maken met smekende blikken of de eigen opgewekte verlangens. Dit is goed voor wel 5 procent van de supermarktomzetten.

De indeling van de supermarkt is door de tijd heen wel veranderd. In vroeger tijden is het in het geval van Albert Heijn bijvoorbeeld nog koffie die de klanten aan het begin van de winkel verwelkomt.

Buiten de opstelling van de producten hebben supermarkten nog meer slimmigheden tot hun beschikking:

Grootverpakkingen

Zo bieden zij veel grootverpakkingen aan, om u meer van het product te laten kopen dan u eigenlijk van plan was. Zoals meerdere limoenen of appels in 1 netje. Als alternatief ligt er vaak wel een biologisch exemplaar, maar die zijn relatief duurder, waardoor u met het netje dan toch goedkoper uit bent. Behalve als het product niet op komt en u het daarom weg moet gooien. Dan is het de goedkoopste optie voor een supermarkt te kiezen waar de producten ook los te koop zijn en u zelf kunt kiezen hoeveel u er van koopt.

Duurste producten op ooghoogte

De producten waar het meeste aan verdiend wordt, worden over het algemeen op de plekken in het schap geplaatst waar u ze het beste ziet en kunt pakken. Dit zijn meestal A-merk-producten waarbij een deel van de kosten in de marketing van het product zit, om dit zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Maar ook de eigen huismerken staan er tegenwoordig vaak. Voor volwassenen staan de producten op ooghoogte, bij de schappen voor kinderen bevinden ze zich meestal op een meter hoogte, hun ooghoogte. Liever wat minder kwijt voor een product? De goedkopere alternatieven vindt u boven- of onderaan het schap.

Grote winkelwagens en mandjes

Door de jaren heen is de grootte van de winkelwagens en mandjes steeds meer toegenomen. Een grote kar lijkt minder snel vol en nodigt uit om meer te kopen. Veel mandjes zijn tegenwoordig ook een stuk groter en voorzien van wieltjes, zodat ze makkelijk rijden en u de zware producten niet hoeft te dragen tijdens het winkelen. Voorkomen om teveel te kopen? Kies dan voor het gewone, kleine mandje, dat ook vaak nog wel bij de ingang staat.

Beïnvloeding

Om u in de juiste koop-stemming te brengen wordt speciaal uitgekozen muziek gedraaid. Een wijnafdeling met Franse achtergrondmuziek stuwt de verkoopcijfers van Franse wijnen, terwijl Duitse achtergrondmuziek hetzelfde effect heeft voor Duitse wijnen. Er wordt met gekleurd licht gewerkt om vlees roder en verser uit te laten komen en fruit glanzender. Aanbiedingen zijn daarnaast vaak in het rood of geel. Dit zijn namelijk activerende en opvallende kleuren en de kleur rood lijkt dichterbij dan daadwerkelijk het geval is. Een gele kleur wekt daarnaast positieve emoties op. Ook wordt de winkel aangekleed met sfeervolle accessoires als een wand met nepkazen of broden en worden er de heerlijkste (bak)geuren verspreid om u het water in de mond te laten lopen. Meestal zijn die geuren niet eens echt… U kunt dit beter weerstaan als u niet met een lege maag naar de supermarkt gaat en u aan een vooraf opgesteld boodschappenlijstje houdt.

Aanbiedingen

Bijna niemand is bestand tegen de verkooptruc ‘2 kopen 1 betalen’. Dit is inderdaad zeer voordelig als u op de langere termijn toch al 2 van die producten nodig heeft, maar het verleidt u ook tot de aankoop van producten die u eigenlijk helemaal niet van plan was om aan te schaffen. Datzelfde geldt voor bakken met afgeprijsde koopwaar. Handig als er iets tussen ligt wat u nodig heeft, maar anders een extra aankoop.

Vraag altijd om de bon

Tenslotte haalt de supermarkt een laatste trucje uit met de bon. Die wordt tegenwoordig bijna nooit meer automatisch aan u overhandigd. Het vele papier dat dit scheelt is zeer positief voor het milieu, maar het heeft ook een andere reden. Wie geen bon krijgt wordt minder geconfronteerd met wat er allemaal gekocht is. Na het betalen is de koop afgerond en wordt er verder niet meer over nagedacht. Dat geeft weinig inzicht over de prijzen van de artikelen. Nog een reden om wel een bon aan te nemen is dat het regelmatig voor komt dat een product verkeerd geprijsd is of het aantal artikelen op de bon niet klopt. Check de bon daarom altijd en bekijk daarbij ook meteen of u geen overbodige producten aangeschaft heeft, dat sterkt u voor een volgende keer.

Lees ook: de ongeschreven gedragsregels in de supermarkt.
Wie in de supermarkt geld wil besparen moet zich niet laten afleiden.
Zo ontwijkt u misleiding in de supermarkt.
Aanbiedingen in de supermarkt zijn zelden gezond.
Ongezonde verleidingen in de supermarkt omzeilen doet u zo.
Wat u in de supermarkt kwijt bent hangt af van uw woonplaats.

(Bron: Radar, DokterDokter, Supermarktgeheimen, Quest)

Geef een reactie

Reacties (7)

    betty1 says:

    Ben gelukkig redelijk prijs bewust, van de week ben ik toch geschrokken van de prijsverhoging bij Hoogvliet, en wel van Buisman Cappuccino Instant koffie van de E 1.31 naar E 1.75. dat is wel heel erg veel!!!

      jesperbult says:

      Beste Betty1,

      Ik vind dit prijsverschillig ook te belachelijk voor woorden. Ik ben daardoor overgestapt naar normale koffie ipv cappuccino. Is dat een idee voor u om dat ook te gaan doen?

      Groet

    marianke brugman says:

    Ik begrijp niet dat mensen zo’n uitgebreid verhaal nodig hebben om te winkelen. Ik koop wat ik nodig heb en ook met een lege maag gaat er niets extra in mijn kar. De bon vraag ik altijd, want er klopt zo dikwijls iets niet met de prijzen.

    Hylke Age Ramselaar says:

    ja klopt hoor , maar mijn portemonaie laat het niet toe !

    Nelleke reageert says:

    Ik maak sowieso altijd een lijstje en werk dat af. 2 halen 1 betalen koop ik alleen als het een artikel is wat ik ook daadwerkelijk gebruik. Net als aanbiedingen van zeeppoeder. Bederft niet en scheelt een hoop geld. Die aanbiedingen komen altijd als je het niet nodig hebt en zijn er niet als je ze wel nodig hebt. Dus dan toch maar inslaan, scheelt echt veel geld. Beslis idd ook vaak in de supermarkt wat we willen eten, is echter wel (bijna) altijd supergezond, zoals groenteschotels.

    MariekeV says:

    Bij onze nieuwe Albert Heijn worden het fruit en de groente ook nog eens beneveld met water om ze extra aantrekkelijk te maken (en langer vers te houden).

      Willie Wie says:

      en dat stellingen wisselen gaat in coronatijd bij Plus gewoon door, zodat de klanten de pijlen niet meer volgen en de afstand niet meer bewaren en elkaar te dicht naderen bij het zoeken…………….

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.