Naar cookieinstellingen
Supermarkt misleiding

Zo ontwijkt u misleiding in de supermarkt

Voedselfabrikanten verpakken hun producten in de mooiste verpakkingen met pakkende slogans, in de hoop dat klanten voor hun product kiezen, er is immers veel concurrentie in de supermarkt. Maar soms zijn die etiketten behoorlijk misleidend. Hoe herkent u misleiding in de supermarkt?

Voedselwaakhond Foodwatch reikt jaarlijks het Gouden Windei uit voor het meest misleidende product in de Nederlandse supermarkten. De winnaar van 2019 is een chocopasta voor baby’s die vol suiker zit en daarom helemaal niet gezond is voor baby’s, terwijl die indruk wel wordt gewekt. De chocopasta is niet het enige misleidende product dat in de supermarkt ligt, daarom vertelt Sjoerd van de Wouw van Foodwatch aan consumentenprogramma Radar op welke marketingtrucs u kunt letten.

Kijk naar de achterkant

Kijk niet naar de voorkant, maar direct naar de achterkant van een verpakking. Daar is de ingrediëntenlijst te vinden, waarop te zien is wat er echt allemaal in het product zit. Op de voorkant van een etiket zetten producenten namelijk graag marketingtrucs die in sommige gevallen niet helemaal waarheidsgetrouw zijn.

Valse claims

Voedselfabrikanten maken graag gebruik van claims die de indruk wekken dat een product gezond is, zelfs wanneer dit niet het geval is. “Juist fabrikanten van ongezonde producten, hebben behoefte om hun product wit te wassen qua gezondheidsimago”, vertelt Van de Wouw.

Alle suikers zijn even ongezond

Er wordt ook vaak gestunt met suiker. Suikers hebben geen gezond imago en daarom vertellen voedingsproducenten liever niet dat er suiker in hun product zit. Een veelgebruikt alternatief is ‘suikers uit fruit’. Maar wanneer suiker uit fruit wordt gehaald, wordt al het goede uit fruit niet gebruikt en blijft er alleen suiker over. Suikers uit fruit zijn dus niet gezonder dan toegevoegde suikers, het lichaam maakt namelijk geen onderscheid tussen deze 2 soorten.

supermarkt misleiding

De slogan ‘zoet uit de natuur’ wint het Gouden Windei in 2013.

Één gezonde toevoeging weglaten

Een andere misleidende truc is dat fabrikanten groot op het etiket zetten dat er iets niet in het product zit, dit gaat vaak om ongezonde toevoegingen zoals vet. Maar dit betekent niet dat een product ook direct gezond is. Van de Wouw: “Het gaat dan om 1 aspect, maar een product zonder vet kan bijvoorbeeld dan weer veel suiker of zout bevatten.”

Gezonde ingrediënten toevoegen

Er worden niet alleen bepaalde ingrediënten uit de producten gehaald, soms wordt er juist wat extra’s ingestopt. Fabrikanten voegen graag gezonde ingrediënten toe, en zetten dat vervolgens groot op de verpakking. Maar die gezonde ingrediënten veranderen natuurlijk niets aan de ongezonde ingrediënten die ook in het product kunnen zitten. Zo komen er bijvoorbeeld steeds vaker producten voorbij waar extra eiwit aan is toegevoegd. Maar dat er dan ook ingrediënten als verzadigd vet en suiker in de producten zitten, vertellen fabrikanten er liever niet bij.

supermarkt misleiding

Zónder cafeïne en mét natuurlijk mineraalwater, maar ook met suikers.

Keurmerken

Soms wordt er gebruik gemaakt van bepaalde keurmerken om de suggestie te wekken dat een product gezond is. Zo wordt een biologisch keurmerk vaak geassocieerd met gezond, maar dit is lang niet altijd het geval. Biologisch zegt enkel iets over de manier waarop een product tot stand is gekomen, maar niet over hoe gezond de ingrediënten zijn.

Calorieën per portie

De meeste marketingtrucs worden dus op de voorkant van de etiketten toegepast, maar ook wanneer u enkel naar de achterkant kijkt kunt u misleid worden. De manier waarop het aantal calorieën wordt aangegeven kan bijvoorbeeld misleidend zijn. Als er wordt aangegeven hoeveel calorieën ‘1 portie’ bevat, zijn die porties vaak onrealistisch. “Bijvoorbeeld bij plakken kaas, waar 1 portie neerkomt op twee derde plak kaas, terwijl u met een hele plak al anderhalve portie eet”, vertelt Van de Wouw.

Voedingswaarde na bereiding

Veel voedselfabrikanten vermelden op de verpakkingen enkel de voedingswaarde ná bereiding. Het product bevat dan pas de aangegeven hoeveelheid suiker, vet of zout wanneer er bijvoorbeeld water aan is toegevoegd. In de pure vorm zijn de gehaltes veel hoger, maar dat staat in veel gevallen niet op de verpakking. U ziet deze marketingtruc veelal bij producten zoals bouillonblokjes en sausmixen.

Lees ook:

11 producten met een merkwaardige ingrediëntenlijst 

Cranberries van Albert Heijn ‘winnen’ Gouden Windei 2016

Er moet een einde komen aan misleidende lok-ingrediënten op verpakkingen

(Bron: Radar.nl, Consumentenbond, Voedingscentrum, ANP)

Geef een reactie

Reacties (6)

    KoenPieter says:

    Wat ik vreemd vind is het volgende: bij de ingrediëntenlijst van een product staat wat er in zit per 100 gram en er wordt gegeven wat er per portie inzit en daar staat dan vaak een percentage bij. Dit is bijna altijd fout en te weinig (staat zo op heel veel andere producten ook!). Bijvoorbeeld ‘Gwoon mayonaise halfvol’:
    O.a:
    Vetten per 100 ml: 30,7 g en per portie: 4,7 g en dan staat er bij 7%. Dan staat er iets onduidelijks over percentage per portie. Waar ze die 7% vandaan halen? Het moet zijn: 30,7%, er even van uitgaande dat 100 ml 100 gram is (in werkelijkheid is 100 ml mayonaise minder dan 100 gram (het spul drijft op water!), dus het percentage ligt nog hoger). En ook suiker hier: 5,5g, 0,8g en 1%.
    Men is geneigd om dit percentage verkeerd te lezen en dit soort berichtgeving dient verboden te worden.

    kristien12 says:

    Ik lees al die teksten niet hoor op de producten want ik koop altijd hetzelfde uit de schijf van 5 (behalve melk). Vrolijke verpakkingen zijn aan mij niet besteed. En duur Kant en klaarspul koop ik helemaal nooit. Light producten koop ik ook niet. Grote onzin. Met mate eten en drinken is beter.

    oosterwijck says:

    Vandaag voor de 4e keer keer een teleurstelling, bij de een artikel met de vermelding 2e product gratis. Blokker maakt er een gewoonte van om deze kreet te misbruiken. Als je bij de kassa komt, krijg je te horen: “Niet op dit product”. Ik neem twee flacons Color wash wasmiddel bij het bord: Alle Witte Reus wasmiddelen en Color wash, tweede gratis. Bij de kassa krijg ik te horen: “Niet deze, dit is de soortnaam niet de merknaam, de merknaam is Sensitive (betekend gevoelig)”. Ik heb dit al 3 keer eerder meegemaakt met andere producten. Dus het is geen vergissing maar pure misleiding. Ga zo door Blokker, dan kun je nog een keer failliet gaan.

    betty1 says:

    Ach, als je goed kijkt in de supermarkten wordt je bijna bij ieder product voor het lapje gehouden. Aanbiedingen? 2 weken gelden waren ze goedkoper, toen in eens duur en toen in de aanbieding, kijk ook eens naar de inhoud van de verpakkingen. Zelfde verpakking, minder inhoud. Geldt ook voor flessen, wat eens 1 liter was is nu 900 of 950 ml. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ook wat er op de etiketten staat? Geloof er geen zier van.

    sugarbabe says:

    Gebruik gezond verstand. kant en klaar zit altijd wel iets verborgens in. ongezond is niet per definitie lekkerder dan gezond. lettertjes lezen lastig en klein, supermarktbezoek wordt dan dagtaak. marketingtrucs op voorkant zijn er al erg lang onder andere RADAR besteedde aandacht aan te positieve claims en en beste keus gedoe. ik beweeg moeilijk eet minder kaas en drink weinig bier etc. supers willen geld verdienen that s all

    Bluebelle says:

    Het is een goed advies om aan de achterkant van de verpakking van een product te kijken, maar je moet dan wel zorgen dat je een lakense bril bij je hebt want de lettertjes zijn zo klein dat in de meeste gevallen de tekst niet te lezen is.

    André de Weijert

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.