Naar cookieinstellingen
loterij

Zo groot (klein) is de kans op winnen met een loterij

De Consumentenbond heeft in de zomer van 2020 de winkansen bij de belangrijkste Nederlandse loterijen op een rij gezet. Zoals iedereen eigenlijk wel weet is de kans op een leuke prijs in de loterij miniem, maar er zit wel degelijk verschil tussen de verschillende loterijen en hoogte van prijzen.

Grootste kans op 1 miljoen euro bruto bij BankGiro Loterij

Wie meedoet aan de BankGiro Loterij heeft de meeste kans om een prijs van 1 miljoen euro in de wacht te slepen. De kans op die grote prijs is wel nog steeds erg klein: 1 op 790.499. Van dat bedrag blijft na aftrek van de kansspelbelasting 699.000 euro over. Wie de meeste kans wil maken op 1 miljoen euro netto, kiest het best voor het Miljoenenspel, met een winstkans van 1 op 2,5 miljoen.

Grootste winstkans

Consumenten die meespelen met de Staatsloterij hebben de meeste kans op een prijs (1 op 2). Maar de grootste winkans betekent niet automatisch ook winst. Wie speelt om winst te maken, kan het beste kiezen voor Krasloten 24 Karaat Cash. Bij deze loterij is de kans op een prijs die groter is dan de inleg (5 euro per lot) het grootst, namelijk 1 op 4,8.

Grootste prijs in een loterij

De grootste prijs valt te winnen bij de Eurojackpot. De hoofdprijs kan daar oplopen tot wel 63 miljoen euro. De kans om die te winnen is echter minimaal: 1 op 95.344.200. De hoofdprijs is wel bruto, maar ook na belastingaftrek blijft er ruim 44 miljoen euro over.

Oudejaarsloterij

De enige loterij die qua hoofdprijs aan het bedrag van de Eurojackpot kan tippen, is de Oudejaarsloterij. Omdat de jackpot er gegarandeerd uit gaat is de winkans net zo groot als het aantal verkochte loten. Zo tussen de 1 op 7 miljoen dus. Wel worden die loten voor 30 euro per stuk verkocht en spelen deelnemers bij de Eurojackpot al voor 2 euro mee. In het AD vertelt Casper Albers, hoogleraar Statistiek, dat het gekozen eindcijfer soms ook van invloed is op de prijs. De Staatsloterij zelf heeft volgens Albers laten weten dat op eindcijfer 4 sinds 2013 de meeste prijzen zijn gevallen. Zowel in het geval van de Oudejaarstrekkingen als de reguliere trekkingen. Zo gauw extra veel mensen op eindcijfer 4 inzetten gaat de winkans echter weer omlaag. Dus de computer de cijfers laten kiezen is volgens hem wellicht toch de verstandigste keuze.

Kans om door bliksem geraakt te worden groter

RTL Nieuws vergelijkt de kans op het winnen van de loterij met andere gebeurtenissen. Zo is de kans dat u door de bliksem wordt geraakt 3 keer groter, dat u een parel vindt in een oester 478 keer groter en binnen 3 keer de juiste pincode van een gevonden pinpas raadt 2.142 keer groter.

(Bron: RTL Nieuws, AD, ANP, Consumentenbond, Kassa. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (2)

    dragon says:

    Ik doe met geen enkele loterij mee, en mede om de volgende reden.
    De gigantische prijzen van miljoenen euro’s vind ik asociaal.
    Degene die dat wint komt vaak in de narigheid.
    Het zou beter zijn om meerdere kleine prijzen, tot maximaal 100.000Euro uit te keren.
    Daar kan een mens leuke dingen mee doen.
    De kans wordt dat ook groter dat je iets wint.
    Ook dan zou ik een gokje willen wagen.

      Lenny57 says:

      Helemaal mee eens!

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.