Naar cookieinstellingen
loterij

Zo groot (klein) is de kans op een prijs in een loterij

De Consumentenbond heeft in de zomer van 2020 de winstkansen bij de belangrijkste Nederlandse loterijen op een rij gezet. Zoals iedereen eigenlijk wel weet is de kans op een leuke prijs miniem, maar er zit wel degelijk verschil tussen de verschillende loterijen en hoogte van prijzen.

Grootste kans op 1 miljoen euro bruto bij BankGiro Loterij

Wie meedoet aan de BankGiro Loterij heeft de meeste kans om een prijs van 1 miljoen euro in de wacht te slepen. De kans op die grote prijs is wel nog steeds erg klein: 1 op 790.499. Van dat bedrag blijft na aftrek van de kansspelbelasting 699.000 euro over. Wie de meeste kans wil maken op 1 miljoen euro netto, kiest het best voor het Miljoenenspel, met een winstkans van 1 op 2,5 miljoen.

Grootste winstkans

Consumenten die meespelen met de Staatsloterij hebben de meeste kans op een prijs (1 op 2). Maar de grootste winkans betekent niet automatisch ook winst. Wie speelt om winst te maken, kan het beste kiezen voor Krasloten 24 Karaat Cash. Bij deze loterij is de kans op een prijs die groter is dan de inleg (5 euro per lot) het grootst, namelijk 1 op 4,8.

Grootste prijs

De grootste prijs valt te winnen bij de Eurojackpot. De hoofdprijs kan daar oplopen tot wel 63 miljoen euro. De kans om die te winnen is echter minimaal: 1 op 95.344.200. De hoofdprijs is wel bruto, maar ook na belastingaftrek blijft er ruim 44 miljoen euro over.

Oudejaarsloterij

De enige loterij die qua hoofdprijs aan het bedrag van de Eurojackpot kan tippen, is de Oudejaarsloterij. De winkans is daar 1 op 4,7 miljoen. Nadeel is wel dat die loten met 30 euro per stuk vrij prijzig zijn. Bij de Eurojackpot spelen deelnemers al voor 2 euro mee.

Abonnement opzeggen wordt vaak moeilijk gemaakt

Veel loterijen bieden de mogelijkheid om automatisch mee te spelen. Het abonnement vervolgens weer opzeggen is echter niet altijd even eenvoudig. In januari 2020 heeft de Consumentenbond bekend gemaakt dat het online opzeggen van abonnementen zelfs vaak moeilijk gemaakt wordt. Consumentenprogramma Kassa heeft de sites van de BankGiro Loterij, Postcode Loterij, Staatsloterij en Lotto op dit punt onder de loep genomen. De resultaten zijn 27 juni 2020 bekend gemaakt.

Informatie online opzeggen weggestopt en telefonisch opzeggen gestimuleerd

Over het algemeen blijkt dat informatie over telefonisch opzeggen vrij gemakkelijk te vinden is, maar opties als online, schriftelijk of via de mail opzeggen een stuk lastiger. Vaak is behoorlijk doorklikken de manier om er uiteindelijk informatie over te vinden. Gerard Spierenburg van de Consumentenbond legt de beweegreden als volgt uit: “Ze willen het je zo moeilijk mogelijk maken om op te zeggen. Als je belt, kun je als klant worden beïnvloed zodat je misschien wel blijft: ‘Straks worden uw buren wel miljonair en u niet…’”, noemt hij als voorbeeld van hoe een gesprek met een loterijmedewerker kan gaan. “Klanten laten bellen en informatie niet op de eerste webpagina tonen, maar dieper in de site is gewoon om drempels op te werpen”, stelt Spierenburg. “Het liefst hadden ze de informatie over opzeggen helemaal niet aangeboden.”

Loterijen: enige verbetering

Volgens de woordvoerder doen loterijen het wel beter dan enkele jaren geleden. Informatie over opzeggen was eerder “nauwelijks te vinden”, verwijst hij naar een onderzoek door de Consumentenbond uit 2017. Spierenburg reageert kritisch en wijst erop dat op de site van de Postcode Loterij vanaf de homepage met 1 klik loten gekocht kunnen worden “Het is de eerste knop die je ziet. Voor alle info over loten opzeggen ben je 4 kliks verder. De verhouding is zoek.”

Lees ook: overzicht krijgen op uw abonnementen? Het Nibud heeft goede tips. 

(Bron: ANP, Consumentenbond, Kassa)

Geef een reactie

Reacties (4)

    oosterwijck says:

    ik heb de postcodeloterij opgezegd, omdat er teveel televisieprogramma’s gefinancierd worden door de postcodeloterij, maar ook de vriendenloterij en de bank-giroloterij. Ik dacht dat de winst naar goede doelen ging. Maar in werkelijkheid wordt het gebruikt als alternatief voor luister en kijkgeld. Zelfs koffietijd wordt gefinancierd door de loterij. En Jaennie vander Heijden wordt miljonair, door het schrijven van kookboeken, die de deelnemers in de maag gesplitst worden, elk jaar. Het wordt tijd, dat er inzage komt omtrent de inkomsten en uitgaven van die bende.

    oosterwijck says:

    Toen ik de postcodeloterij wilde opzeggen, heb ik een kwartier gezocht naar een mogelijkheid om dit schriftelijk te doen. Het bleek niet mogelijk, de enige manier was telefonisch. Dat heb ik dan maar gedaan. De woordvoerder probeerde me tien minuten lang om te praten met allerlei argumenten, over goede doelen. Toen ik zei: Ik zie geen enkel goed doel in het TV programma “Koffietijd”, behalve dan werkvoorziening en inkomensvoorziening voor TV persoonlijkheden. Was het antwoord: “U hoeft toch niet te kijken”. Daarmee geheel voorbij gaand aan mijn bezwaar tegen de onheuse besteding van loterijgelden. Vervolgens werd geprobeerd om een deel van de deelname te behouden. Vervolgens zou ik mijn spaarpunten verliezen. Toen niets hielp werd ze onvriendelijk en werd ik afgekat.

    loterijopzeggen says:

    Wel het is best lastig voor deelnemers om op te zeggen. Daarom is loterijopzeggen.nl opgezet. Je kan eenvoudig loterijen opzeggen binnen een paar minuten. Gemakkelijk en eenvoudig voor mensen die moeilijk zelf een brief kunnen sturen. Je bespaart al gauw 200 tot 260 euro per jaar. de kans dat je wint is daarnaast erg klein. dus als je geld aan goede doelen wil geven dan is het opzeggen van je loterij geen slechte keuze. Dan kan je zelf bepalen aan wie je het geld overmaakt.

    kees2023 says:

    Het is inderdaad opvallend hoe de kansen op het winnen van een grote prijs in een loterij zo klein kunnen zijn, en toch blijven we meespelen, hopend op die ene grote klapper. Het is ook interessant om te zien hoe de verschillende loterijen zich van elkaar onderscheiden in termen van winstkansen en prijzengeld.

    Wat betreft het opzeggen van een abonnement op een loterij, het is inderdaad vaak een uitdaging. Veel loterijen maken het proces ingewikkelder dan het zou moeten zijn, waardoor mensen ontmoedigd raken en uiteindelijk hun abonnement niet opzeggen.

    Gelukkig is er een eenvoudige oplossing voor dit probleem. Als je je abonnement op de Postcode Loterij wilt opzeggen, kun je naar loterijopzeggen.nl/postcodeloterij-opzeggen/ gaan. Het proces is eenvoudig en duidelijk, en je kunt je abonnement in een paar minuten opzeggen.

    Het is belangrijk om te onthouden dat je altijd de controle hebt over je eigen geld en waar je het aan uitgeeft. Als je niet tevreden bent met de diensten van een loterij, of als je gewoon wilt stoppen met meespelen, dan heb je het recht om dat te doen. En met tools zoals loterijopzeggen.nl, is het makkelijker dan ooit.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.