Naar cookieinstellingen
Winkelwagen winkelmandje

Winkelwagen of winkelmandje: wat is voordeliger?

Gebruikt u in de supermarkt een winkelwagen of een winkelmandje? Dit heeft een grote invloed op uw koopgedrag, blijkt uit wetenschappelijke onderzoeken. Als u een winkelmandje gebruikt, bent u vatbaarder voor minder gezonde impulsaankopen dan wanneer u een winkelwagen gebruikt. Wij leggen uit hoe dit komt.

Winkelmandje versus winkelwagen

Onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam spreken van een ‘Ik wil dit nu’-impuls. Deze komt vaak voor bij supermarktklanten met een winkelmandje, blijkt uit hun onderzoek. Dat heeft met hun houding te maken. Als u een mandje vasthoudt, trekt u deze naar u toe. Maar bij het gebruiken van een winkelwagen duwt u deze juist van u af. En dat blijkt een verschil te maken qua ‘Ik wil dit nu’-impuls.

Supermarktbezoekers met een winkelmandje geven eerder toe aan snelle verleidingen, bijvoorbeeld de snacks in de wachtrij bij de kassa. Maar klanten die een winkelwagen voortduwen, kiezen juist eerder voor fruit en andere verantwoorde producten. “Bij gelijke omstandigheden is de kans dat iemand met een mandje ‘slechte’ producten koopt 6.84 maal groter dan voor iemand met een winkelwagentje”, vertelt onderzoeker Bram Van den Bergh.

In een ander experiment zijn dezelfde onderzoekers dieper ingegaan op dit verschil in lichaamshoudingen, zonder de supermarkt als context. Proefpersonen spannen hun armen aan (winkelmandje) óf houden ze gestrekt voor zich (winkelwagen). Zij krijgen de vraag wat ze liever willen: 16 euro op de volgende dag of 30 euro na 35 maanden wachten. De proefpersonen met de aangespannen armen, de ‘winkelmandjesgroep’, kiezen meestal voor de beloning op korte termijn. Dat ze meer kunnen verdienen als ze iets langer wachten, doet voor hen niet ter zake.

Huismerken goedkoper dan A-merken
Lees ook: Huismerken in steeds meer supermarkten veel goedkoper dan A-merken

Oude winkelwagen versus nieuwe winkelwagen

De theorie die hierachter is dat onze lichamelijke reacties onze gevoelens aan zouden sturen, in plaats van andersom. ‘Als we een beer zien, rennen we niet omdat we bang zijn. We zijn juist bang omdat we rennen’, betoogt de 19e-eeuwse filosoof William James. Volgens deze theorie huilen we niet omdat we verdriet hebben, maar hebben we verdriet omdat we huilen.

Met die theorie in het achterhoofd is er in 2021 een vervolgexperiment geweest. Hiervoor hebben de onderzoekers een speciaal ontworpen nieuw type winkelwagen gebruikt. Deze heeft 2 handvatten aan de zijkant – vergelijkbaar met een kruiwagen of een rollator – in plaats van een langwerpige horizontale stang. Als supermarktbezoekers deze winkelwagen zouden gebruiken, moeten ze alsnog hun armen aanspannen en buigen, net als bij het gebruik van winkelmandjes.

En wat blijkt? De proefpersonen met deze experimentele winkelwagen geven meer geld uit dan proefpersonen met traditionele winkelwagens. Het lijkt er dus op dat uw lichaamshouding in de supermarkt uw koopgedrag mede bepaalt. Als u met een gebogen en aangespannen arm een winkelmandje draagt, activeert u als het ware uw ‘koopspieren’. Maar als u een winkelwagen van u af duwt, bent u doorgaans rationeler in het nemen van beslissingen. Dat is tenminste zo bij traditionele winkelwagens. Mocht u binnenkort een nieuw type winkelwagen met extra handvatten in de supermarkten aantreffen, dan weet u welke gedachte daarachter zit…

(Bron: Erasmus Universiteit Rotterdam, Quest, Journal of Marketing, VRT. Foto: ANP)

Geef een reactie

Reacties (6)

    geem2 says:

    Ik maak een boodschappenbriefje en dan maakt het niks uit ik kies wat ik nodig heb.

    Dori Bunschoten says:

    Weinig boodschappen…..dan een klein mandje, anders de grote. Ik koop wat ‘nodig’ heb!

    myriam says:

    Goed om te weten. We onderschatten de toegepaste psychologie van winkels veel te vaak. Ik kijk ook het meest naar het onderste schap. Daar staan veel interessante koopjes. Ook ik ben een mandjesmens. Eigenlijk vanwege het gewicht en daardoor minder koop, althans dat denk ik. Bedankt voor dit aandachtspunt. Myriam

    rogier1952 says:

    Wie heeft dit in hemelsnaam bedacht, Koopspieren! zo kan ik er nog wel een paar meer bedenken met enige fantasie voor de supermarkt, zoekspieren, bots-spieren, koopjes-spieren, pinspieren, enz. Ha,ha,ha.

    Amaranthus says:

    Ik ken de meeste trucjes zoals de fijne geur de muziekjes, het proeven van… (overigens niet doen want daar zit iedereen met de vinders in en iedereen blaast er overheen), etc etc etc. Gewoon een lijstje en is een aanbieding er niet meer dan geen vervangend product kopen.
    Een wagentje is fijner dan een mandje en een mandje is fijner dan zo’n trollymandje. Die trekstangen van trollymandjes zijn altijd met te kort en dan loop je de hele tijd net krom en dat mandje telkens tegen je hielen. En geen aanbieding kopen omdat het een aanbeding is.
    Een aanbieding alleen kopen als je dat product altijd al gebruikt.

    Muisje6 says:

    Een boodschappenbriefje werkt uitstekend en 1 x per week boodschappen doen, brengt je ook niet in de verleiding om meer te kopen dan noodzakelijk is.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.