Naar cookieinstellingen
click & collect

Winkeliers mogen verkopen via click & collect, maar wat houdt dat in?

Op 2 februari 2021 maakt premier Rutte bekend dat winkeliers vanaf 10 februari mogen verkopen volgens een click & collect-systeem. Wat houdt dit precies in? En welke regels zijn eraan verbonden? 

Wat is click & collect?

Click & collect is een term die u misschien ook al pre corona weleens voorbij heeft zien of horen komen. Voor corona wordt met deze Engelse term vaak bedoeld dat klanten spullen die zij online bestellen in de winkel kunnen afhalen en indien nodig meteen kunnen ruilen. Handig, want iemand bepaalt dan zelf wanneer hij of zij het ophaalt en terugsturen is niet meer nodig.

Zo werkt click & collect nu

In deze coronatijd zal click & collect echter iets anders werken. Rutte maakt duidelijk dat klanten de winkel absoluut niet mogen betreden, dus dat alles wat zij online of telefonisch bestellen buiten moet worden afgegeven door de werknemer. Voor zover bekend mogen winkels hun hele assortiment op deze manier aanbieden. Of winkels dit ook daadwerkelijk zullen doen, moet nog blijken.

Tegen funshoppen

De producten die iemand bestelt zijn niet direct af te halen. Tussen het bestellen en afhalen moet minstens 4 uur zitten, benadrukt Rutte. Dat om zogenoemd funshoppen tegen te gaan. Met funshoppen bedoelt hij het winkelen zoals we dat voor corona gewend zijn; door de stad struinen en in verschillende winkels een kijkje nemen.

Ook het tijdslot waarbinnen mensen hun gekochte spullen moeten ophalen moet funshoppen tegengaan. Of dit tijdslot door de winkelier wordt voorgesteld of dat klanten zelf een voorkeur kunnen opgeven, is nog niet duidelijk.

In België wordt al een tijd op deze manier gewerkt, schrijft De Volkskrant, en daar lijkt het prima te gaan.

Beetje ademruimte

Hoewel er vanaf 10 februari dus weer iets meer mogelijk wordt voor winkeliers, vervangt dit afhaalsysteem het ‘gewone’ winkelen niet. Toch is het wel een kleine pleister op de wond. “Dit geldt zeker voor de nu gesloten kleding- en schoenwinkels die nu kampen met de wintervoorraad die over een paar weken niet veel meer waard is. Nu nog wat extra kunnen verkopen, voorkomt een deel van het dreigende verlies hierop”, schrijft ABN Amro in een analyse naar aanleiding van het click & collect-nieuws. “En click & collect geeft ondernemers de mogelijkheid om binnen de grenzen van de beperkende maatregelen contact te blijven onderhouden met hun klanten. Dit is essentieel voor de periode na de coronacrisis”, gaat de bank verder.

Meer over click & collect en de andere benoemde punten uit de persconferentie van 2 februari 2021 kunt u nalezen in ons artikel Coronavirus in Nederland: alle overheidsmaatregelen op een rij

(Bron: de Volkskrant, ABN, Nu.nl, Rijksoverheid)

Geef een reactie

Reacties (4)

    dragon says:

    Er staat niet bij hoe “click & collect” in z’n werk gaat

      Caecilia says:

      Een artikel uitkiezen, betalen en 4 uur later kan je het bestelde dan komen ophalen.
      OF u betaald dan bij de kassa, wel even bellen, da’s wel zo handig.

      Maar eh voor de winkelier zet dat hele verhaal geen zoden aan de dijk;
      Dat kost personeel ,huur, gas, water en elektra.
      Nou met zo’n spierinkje vang je echt geen kabeljauwen hoor.
      En….op een vloer ter grootte van een heel grote bouwmarkt of een primark ( ik bedoel de vierkante meters) in de winkels en dan 2 personen erin per vloer?
      HOE steek je iemand niet te misselijk de gek aan, die mensen komen elkaar helemaal niet tegen op zo’n grote vloer;
      laten de beleidsmakers Heren politici eens kijken hoe ze het in andere landen die het beter doen en minder besmettingen hebben als in Nederland daar dan van leren hoe het wel kan ( ze tenminste niet te hautain zijn.)

    Benc says:

    Volgens mij moeten kappers aangepast open gaan.
    Door bijvoorbeeld op afspraak te werken met 1 klant en eventueel meerdere klanten op 1.5m afstand.
    Natuurlijk wel met mondkapje.
    Klanten binnen laten als ze aan de beurt zijn, dus buiten wachten of op tijd komen.
    Zo kunnen ook zij weer inkomsten genereren.

      Steee03 says:

      Was al goed geregeld afspraak maken,1,5m afstand houden en mondkapje op. Dus waarom sluiten als elke kapper zich hier aan houdt?

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.