Naar cookieinstellingen
Overlijden

Welke praktische zaken moet u bij een overlijden regelen?

Als 1 van uw naasten overlijdt, komt daar veel verdriet, maar ook veel geregel bij kijken. U moet in deze moeilijke tijd de nodige praktische zaken afhandelen, zoals het beëindigen van abonnementen, contracten en verzekeringen. Waar moet u op letten en wat voor zaken worden juist automatisch afgehandeld? Wij behandelen de belangrijkste punten.

Testament en volmacht

De 1e praktische vraag na een overlijden: heeft de overledene een testament en wie regelt de nalatenschap? Dat kunnen 1 of meerdere executeurs zijn. Maar ook 1 of meerdere nabestaanden/erfgenamen of de notaris. Vaak geldt 1 iemand als gevolmachtigde, die in naam van de overledene de lopende zaken afhandelt.

Uitvaart, direct bankrekeningen blokkeren

Uiteraard moet er kort na het overlijden een uitvaart komen. Maar het is ook belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met de bank. De bankmedewerkers zullen de persoonlijke rekeningen van de overledene blokkeren, inclusief betaalpassen. Gezamenlijke rekeningen blijven wel in de lucht.

Wat er met het overgebleven geld op de rekening van de overledene gebeurt, kunt u later nog bespreken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u het nodig heeft voor de uitvaart of om achterstallige belasting van de overledene te betalen. Erfgenamen van de overledene kunnen wel weer toegang tot de rekening krijgen, mits ze over de juiste documenten beschikken. Waarschijnlijk heeft u hierbij een verklaring van erfrecht nodig, die u via de notaris kunt regelen.

Doorlopende betalingen stopzetten

De verklaring van erfrecht kan ook nodig zijn bij de afwikkeling van andere belangrijke zaken. U moet verzekeringen, hypotheken en pensioenen bijvoorbeeld stopzetten of aanpassen. En heeft de overledene een kranten- of tijdschriftabonnement? Of een telefoonrekening? Zorg dat u goed op de hoogte bent van de voorwaarden die de aanbieder in het geval van een overlijden stelt.

Met gas, water, elektriciteit en internet is het – ook bij een overlijden – niet altijd mogelijk om het doorlopende contract per direct op te zeggen. Indien nodig kunt u een zogeheten leegstandtarief bespreken, waardoor u in elk geval minder kosten maakt totdat het contract afloopt. Maar niet elke energieleverancier biedt deze regeling aan.

medische-problemen-reis
Lees ook: Wat te doen bij medische problemen of overlijden op reis?

Goed kijken naar het koop- of huurcontract

Is de overledene op papier eigenaar van een koop- of huurwoning? En blijft zijn of haar partner daar wonen? Als het nodig is om de huur op te zeggen, doe dit dan in elk geval op tijd. Dan komt u en/of de nabestaande(n) niet onnodig met doorlopende kosten te zitten. U kunt bij de verhuurder informeren of het huurcontract op een andere naam moet staan.

Bij hypotheken en koophuizen ligt dit bij een overlijden meestal iets complexer. De hypotheek blijft doorlopen en komt op het bordje van de erfgenamen. Dan is het de vraag wat er met het huis moet gebeuren. Verkopen of over laten nemen door één van de nabestaanden? Zij nemen dan de overwaarde (inclusief eventuele belastingen) of restschuld over. Als de overledene meerdere erfgenamen heeft, kan het bijvoorbeeld voorkomen dat 1 van hen de overige erfgenamen uitkoopt.

Als u na het overlijden van uw partner achterblijft, kijk dan goed naar hoe het eigenaarschap van uw huis op papier staat. En naar wat er in het testament van de overledene staat. Bent u bijvoorbeeld in beperkte gemeenschap van goederen getrouwd? Dan kan het zomaar gebeuren dat de erfgenamen formeel de nieuwe eigenaar van het huis worden, in plaats van u als nabestaande.

Overdracht van de auto regelen

Als de overledene een auto heeft, moet er op korte termijn het nodige gebeuren. U heeft 5 weken de tijd om het kenteken op uw naam over te schrijven, als u de auto erft. Mocht de auto na het overlijden geen nieuwe eigenaar krijgen, dan kunt u deze schorsen of naar de sloop (laten) brengen.

Betalen
Lees ook: Hoe worden automatische incasso’s stopgezet na overlijden?

Blijven de social media-accounts in de lucht?

En wat gebeurt er eigenlijk met de Facebook-, Twitter– en/of Instagram-accounts van een overledene? Op Facebook en Instagram zijn er 3 mogelijke opties. Het account kan blijven bestaan, veranderen in een herdenkingspagina óf helemaal verwijderd worden. Op Twitter kunt u namens de overledene een verzoek tot verwijdering doen. U moet wel bewijsstukken en persoonlijke documenten aan kunnen leveren.

Mogelijk heeft de overledene bij leven al vastgelegd wat er moet gebeuren met zijn of haar digitale identiteit. U hoeft in dat geval niets te regelen óf u krijgt de beschikking over de zogeheten digitale kluis. Dat is een speciale app of programma waarin de inloggegevens van de overledene staan.

Let op: 19 weken wachttijd voor huishoudelijke hulp?

Soms gebeurt een opzegging automatisch, ook als er geen sprake is van een overlijdensgeval. En dat kan dan erg slecht uitkomen. Zo heeft het Algemeen Dagblad een verhaal over de 94-jarige mantelzorger Truus uit Den Haag gepubliceerd. Nadat haar 101-jarige echtgenoot naar een verzorgingstehuis moet, krijgt de achtergebleven Truus opeens geen huishoudelijke hulp meer. Het abonnement staat namelijk op naam van haar man en kan niet overgezet worden op de naam van de partner. Een nieuwe aanvraag – zoals vastgelegd in de Wet maatschappelijk ondersteuning – kost gemiddeld liefst 19 weken.

Volgens ouderenbond ANBO lopen meerdere oudere echtparen tegen soortgelijke problemen aan. “Heeft de persoon die achterblijft zelf zorg of hulp nodig, dan moet dit apart aangevraagd en beoordeeld worden. Dat is misschien de ‘normale’ gang van zaken, maar in dit geval wel zuur en niet mensvriendelijk”, laat een woordvoerder aan het AD weten.

Nog eens op een rij: 35 belangrijke punten

In dit overzicht (PDF) vindt u 35 praktische punten waar u bij een overlijdensgeval aan moet denken. En schroom ook niet om hulp van familie, vrienden en andere bekenden in te roepen. Het overlijden van een naaste is natuurlijk al moeilijk en verdrietig genoeg.

(Bron: Notaris.nl, Rijksoverheid, Nederlandse Vereniging van Banken, Algemeen Dagblad, DELA, Twitter, Kentekenloket, GasLicht, Erfwijzer. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.