Welk product is volgens u het meest misleidend? Stem op het Gouden Windei
Publicatiedatum: 4 november 2016
De verkiezing voor het ‘Gouden Windei 2016’ is weer van start gegaan. Voedselorganisatie foodwatch kent de ‘prijs’ ieder jaar toe aan het meest ‘misleidende’ product. Vanaf vrijdag 4 november 2016 kunnen consumenten op de site van de organisatie hun stem uitbrengen.
De genomineerden
U kunt stemmen op 7 misleidende producten:
- Healthy People blauwe bosbes en framboos
- Jumbo Volkoren knäckebröd
- Jupiler alcoholvrij
- Aldi gedroogde kokos
- Red Bull Energy Drink
- Optimel Griekse stijl yoghurt honing walnoot
- Vitamin C Drops Anti-OxiFruits
Het volkoren knäckebröd van Jumbo bevat volgens foodwatch slechts 41 procent volkorenmeel en vooral veel witte bloem. Het alcooholvrije bier van Jupiler bevat 1.2% alcohol en Healthy People Blauwe bosbes en framboos bevat volgens de Foodwatch meer suikers dan cola. In de Griekse drinkyoghurt zit 0% Griekse yoghurt en al helemaal geen honing of walnoot. “Red Bull promoot haar drankje bij de jeugd met stoere sporters, terwijl artsen het juist afraden voor jongeren en bij het sporten,” aldus de voedselwaakhond.
Cranberries van de Albert Heijn
Consumenten kunnen de komende drie weken stemmen op wat volgens hen het meest misleidende voedselproduct is. De ‘winnaar’ wordt in de laatste week van november bekendgemaakt. Vorig jaar werden de cranberries van Albert Heijn uitgeroepen tot meest misleidende product. Volgens Foodwatch bestond dit ‘superfood’ voor ruim twee derde uit suiker en nog geen een derde uit besjes.
Strengere regels
Foodwatch houdt de verkiezing elk jaar, om het onderwerp van misleiding onder de aandacht te houden. De organisatie hoopt ermee te bereiken dat de overheid strengere regels maakt voor bedrijven die voedsel maken en verkopen. Wilt u ook uw stem uitbrengen? Dat kan op de website van Foodwatch.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik denk dat het een illusie is te denken dat de overheid belangwekkende maatregelen zou nemen om de burger gezond(er) te laten eten en drinken of anderszins een gezondere, kritischer kijk op eigen consumptie te bewerkstelligen. Het is religieus te denken dat zij, de overheid dus, hiervoor de voedselproducenten en handelaren wérkelijk voor de voeten zouden durven lopen.