Naar cookieinstellingen
nudging

We krijgen dagelijks te maken met nudging, maar wat is het eigenlijk?

Nudging. De kans is groot dat u nog nooit van deze Engelse term heeft gehoord, maar u wordt er wel dagelijks mee geconfronteerd. Nudging is een methode die op grote schaal wordt gebruikt door overheid en bedrijven om het gedrag van burgers en consumenten te beïnvloeden. Wij leggen uit hoe het werkt en geven voorbeelden.

Positief beïnvloeden van gedrag

Nudging bestaat vermoedelijk al veel tientallen jaren, maar wordt in 2008 een wereldwijd bekend begrip door het boek Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness van de Amerikaanse wetenschappers Richard Thaler en Cass Sunstein. In het boek leggen de 2 uit dat een zogenoemde nudges het (onbewuste) keuzegedrag van het grote publiek op een positieve manier kunnen beïnvloeden. Hiermee kan probleemgedrag gecorrigeerd of voorkomen worden.

Holle Bolle Gijs als voorbeeld

Het gaat er vanuit dat mensen de meeste keuzes op een snelle, automatische manier maken, waardoor er met slimme sturing maximaal resultaat bereikt kan worden. Een paar voorbeelden die dit onderstrepen: wie in een urinoir een vliegje ziet, is automatisch geneigd daarop te richten, waardoor de grond rondom zo’n urinoir waarschijnlijk schoner blijft. Ook Holle Bolle Gijs uit De Efteling is een goed voorbeeld. Omdat hij zo actief om afval vraagt (‘papier hier’ is zijn standaard zin) en er niet uitziet als een reguliere afvalbak, is het moeilijk om niet in te gaan op de lokroep van Gijs. ”Dat zou je nooit kunnen bereiken met een bordje: gooi het in de afvalbak, want het is zo erg voor het milieu”, aldus verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen tegen NPO Radio 1. Omdat Holle Bolle Gijs zijn werk zo goed doet, is De Efteling volgens Tertoolen mogelijk de allerschoonste plek van heel Brabant.

holle bolle gijs

Holle Bolle Gijs is misschien wel de meest aanlokkelijke afvalbak van heel het land.

Een ander voorbeeld van een nudge zijn de Nijntje-verkeersborden die in 2017 worden opgehangen in de regio Rotterdam-Den Haag. Deze borden met de beeltenissen van de liefelijke figuurtjes uit de Nijntje-boekjes van Dick Bruna moeten ervoor zorgen dat automobilisten minder snel gaan rijden. De figuurtjes doen hen denken aan kinderen en die zorgen er voor dat mensen automatisch snelheid minderen, is het idee. Uiteindelijk blijkt deze proef slechts één week het gewenste effect heeft gehad.

Dick Bruna verkeersborden

Een voorbeeld van een Nijntje-verkeersbord in Rijswijk.

Orgaandonatie

Een andere beproefde nudging-techniek is die waarbij mensen automatisch voor iets worden ‘ingeschreven’, tenzij zij bezwaar maken. Neem orgaandonatie. Vanaf 1 juli 2020 is iedereen in Nederland donor, tenzij zij aangeven dit niet te willen. Dit is een zeer effectieve manier, want de burger wordt zelf gevraagd om actie te ondernemen. Wie dat niet doet, blijft dus donor. Zo probeert de overheid burgers een duwtje in de gewenste richting te geven.

Nudging door het bedrijfsleven

Nudging wordt dus gebruikt om de bovenstaande keuzes en gedrag te beïnvloeden, maar daar stopt het niet. Het wordt ook ingezet als marketingtechniek. Wat dacht u van verpakkingen waarop het aantal calorieën duidelijk wordt vermeldt? Dat is een nudge. Hetzelfde geldt voor de manier waarop de supermarkt de schappen indeelt. Producten uit het middensegment worden vaak op ooghoogte gelegd, terwijl goedkopere producten onderaan belanden. hetzelfde geldt voor producten die in de aanbieding zijn; deze krijgen altijd een prominentere plaats in de winkel.

aanbieding supermarkt

De spinazie en nectarines zijn in de aanbieding en worden door een groot, opvallend bord extra onder de aandacht gebracht.

(Bron: NOS, Radio 1, Google Reads, omgevingspsycholoog.nl)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.