Wat zijn de voor- en nadelen van een thuisbatterij, in combinatie met zonnepanelen?
Publicatiedatum: 8 september 2023
Nu steeds meer Nederlanders zijn overgestapt op zonne-energie, bereiken we langzaam maar zeker een omslagpunt. Want de extra voordelen voor de aanschaf van zonnepanelen lijken te gaan verdwijnen. De afbouw van de salderingsregeling moet vanaf 2025 beginnen. Daarnaast rekent de 1e leverancier nu al extra kosten voor de teruglevering van stroom. Maar in de toekomst kan de thuisbatterij een uitkomst zijn. Hoe werkt dit precies?
Wat is een thuisbatterij?
Een thuisbatterij is een accu die uw zelf opgewekte zonne-energie opslaat. Deze energie kunt u dan een paar dagen bewaren voor een later moment, zonder dat u de elektriciteit meteen weer teruglevert aan het net. U kunt bijvoorbeeld ’s nachts een elektrische auto opladen, met overdag opgewekte energie. Zo kunt u voorkomen dat er ‘stroomfiles’ op het net ontstaan. Sommige hedendaagse elektrische auto’s (bidirectionele auto’s) kunnen ook als thuisbatterij fungeren, als u thuis de stekker van de auto aan kunt sluiten.
Het bewaren van uw zelf opgewekte zonne-energie wordt steeds relevanter. Want op een zonnige dag kan het gebeuren dat uw zonnepanelen meer energie opwekken dan u kunt gebruiken. Die overtollige energie levert u terug aan het elektriciteitsnet en dankzij de salderingsregeling kunt u dit verrekenen op uw energierekening. Maar deze salderingsregeling dreigt dus te verdwijnen, als na de Tweede Kamer ook de Eerste Kamer voorstemt. Daarnaast vraagt energiemaatschappij Vandebron, als 1e energieleverancier, extra terugleverkosten voor uw overtollige zonne-energie. Bovendien dreigt overbelasting van het stroomnet. De thuisbatterij is in potentie een oplossing voor deze problemen.
Hoeveel thuisbatterijen zijn er in Nederland?
Autoproducent Tesla is er vroeg bij en heeft in 2015 al zijn zogeheten Powerwall gepresenteerd. In België wordt de thuisbatterij vanaf 2020 steeds populairder, vanwege de stijgende energieprijzen. Ook Duitsland loopt snel warm voor de thuisbatterij, maar in Nederland gaat die ontwikkeling minder vlot. Zonnepaneleneigenaars kunnen namelijk nog terugvallen op de salderingsregeling. Bovendien is de thuisbatterij een dure investering, die zichzelf niet zomaar terugverdient. Eind 2021 zijn er 1.351 van in Nederland en dat aantal groeit mondjesmaat. Zo populair als de zonnepanelen is de thuisbatterij dus (nog) niet.
Wat zijn de voordelen van de thuisbatterij?
Ron Bovee is één van de Nederlanders die zo’n thuisbatterij juist wel heeft aangeschaft, vertelt hij in een reportage van de NOS. Hij heeft thuis zonnepanelen en die wekken overdag energie op, terwijl hij dan juist niet thuis is. “Waardoor, als de spanning te hoog wordt op het energienet, mijn zonnepanelensysteem uitvalt. En dan kan ik geen energie meer terugleveren”, legt hij uit. “Ik heb gekozen voor een thuisbatterij door de ergernis, als ik mijn zonnepanelen niet kan terugladen. En met een thuisbatterij kan ik dat wel laten werken.” Met een thuisbatterij heeft u dus meer controle over uw eigen energieverbruik, omdat u zuiniger omgaat met uw zelf opgewekte stroom. U hoeft daardoor minder elektriciteit in te kopen en dat scheelt in de kosten.
En wat zijn de nadelen?
De thuisbatterij is een recente uitvinding, die nog volop in ontwikkeling is. Het systeem kost een paar duizend euro, terwijl u er vooralsnog geen subsidie voor krijgt. De opslagcapaciteit varieert van 2 tot 12 kilowattuur (kWh), maar komt meestal om en nabij de 6 kWh uit. In de zomer is dat meestal te weinig om uw overtollige energie op te slaan, in de winter juist te veel. Bovendien kunt u de opgeslagen energie maar korte tijd ‘bewaren’. De aanschaf van de thuisbatterij is dus niet een investering die ooit gegarandeerd zichzelf terugverdient, in tegenstelling tot zonnepanelen. Daar komt bij dat de huidige generatie thuisbatterijen niet van milieuvriendelijk materiaal zijn gemaakt.
Een thuisbatterij of buurtbatterij, wel of niet doen?
Anno 2023 loopt het grote publiek dus nog niet warm voor de thuisbatterij. Maar misschien gaat dat ooit veranderen, als de salderingsregeling definitief verdwijnt en het terugleveren van zonne-energie extra geld gaat kosten. Bovendien kan de opkomst van de bidirectionele elektrische auto’s een extra stimulans zijn voor het opslaan van zelf opgewekte energie. Want de accu van deze auto’s is meestal veel groter dan de thuisbatterij.
Daarnaast pleiten Tweede Kamer-fracties al langer voor extra onderzoek naar het gebruik van buurtbatterijen. Mogelijk moet deze speciale thuisbatterij, bedoeld voor meerdere huishoudens, er in combinatie met een subsidieregeling komen. Want zo’n buurtbatterij maakt ook gebruik van een klein stukje elektriciteitsnet. Hierdoor hebben gebruikers er alsnog weinig voordeel van. “Wanneer bewoners hun zonnestroom weer afnemen, betalen ze de aankoopprijs plus belastingen alsnog”, aldus Han Slootweg, hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven, tegenover Trouw. “Alsof je een moestuin hebt, je groentes over het hek aan de groenteboer afgeeft en ze vervolgens van hem met btw erop moet terugkopen.”
Op vrijdag 8 september 2023 wijdt MAX Meldpunt een uitzending aan zonnepanelen en de vragen die kijkers hierover hebben. Deze uitzending start om 19.50 uur op NPO 2.
(Bron: Archief, MAX Meldpunt, ANP, Trouw, Milieu Centraal, NU.nl, Tesla, RTL Nieuws, De Tijd, Zonnepanelenergie.be, NOS, Charge.inc, Tweedekamer.nl. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik las dit artikel maar is wel erg zwak. Sinds bijna 2 jaar hebben wij een huisbatterij van 17kWh. We wonen in Vlaanderen… Een dynamisch contract etc.
De grootste fout die men maakt is altijd enkel de huisbatterij in verband te brengen met zonnepanelen. Door een batterij te installeren kan je inderdaad energie van zonnepanelen opslaan. Het net wordt minder belast, je betaalt ook minder. Maar de batterijen kosten ook.
Als je een trekhaak koopt dan ben je blij omdat je met je aanhang wagen zelf spullen kan vervoeren. Maar de trekhaak kan ook helpen om fietsen te vervoeren. Je moet de trekhaak zo optimaal mogelijk inzetten.
Wij hebben dat gedaan en veel aangepast: de benzine wagen werd 2dehands verkocht en omgeruild met een 2de hands EV. Geen meerkosten. De verwarming op gas sloten we grotendeels af en we verwarmden deels met lucht-lucht en infrarood. We gingen voor een dynamisch uurtarief én slimme software.
Puur economisch zal de batterij binnen 3 / 4 jaar afbetaald zijn (zeker als de energie opnieuw duurder zou worden). De batterij is 10 jaar garantie met 80% vermogen. Die zal wellicht nog langer werken. Onze uitstoot CO2 (auto en verwarming) is met 90% gedaald. Het volledig verslag vind je op extrasupport.be/lukenergie. Of het ecologisch zinvol is (de huisbatterij is nu eenmaal niet zo ecologisch) met de nieuwe situatie hoop ik zeker.
Goed berekenen is zinvol, je vindt onze details op de site. Elke situatie is anders, we zijn tevreden dat we de keuze gemaakt hebben. Eén en ander is comfortabeler, economischer en wellicht ecologischer. Zowiezo is het gezin meer bewust omtrent belang van energie.
Er ontstaan nu echt problemen. Waarom verschuilt zich de onbetrowbare overheid wederom. Het energienet is dus NIET op orde. Jetten zou dit oplossen maar doet nauwelijks iets. De electrische auto en een thuisbattery is niet de oplossing. Kijk naar het milieuimpact van beiden. Kinderarbeid!!
Het is geen kwestie van verschuilen, het bewuste misleiding. Het ministerie van EZK en zijn adviseurs en planbureaus weten al decennia lang dat de energietransitie met een groot aandeel zon- en windenergie in de mix onverbiddelijk leidt tot afname van de leveringszekerheid, onbalans en overbelasting in het netwerk. Ze durven het alleen niet eerlijk te vertellen en willen de burgers dom houden.
Op dit moment wordt slechts 10% van alle energie die Nederland nodig heeft opgewekt met wind en zon. De problemen die we nu al zien zijn slechts het topje van de ijsberg.