Naar cookieinstellingen
PostNL Postzegels

Wat kosten postzegels in 2024 en decemberzegels in 2023?

PostNL heeft de tarieven voor 2024 bekendgemaakt. Een postzegel gaat 1,09 euro per stuk kosten en is in 10 jaar tijd ongeveer 2 keer zo duur geworden. Vanwaar deze prijsstijging? En op welke hedendaagse alternatieven voor de klassieke postzegels kunt u eventueel terugvallen?

Wat gaat het versturen van post kosten in 2024?

De tarieven voor postzegels van PostNL zijn de afgelopen jaren vrijwel constant gestegen. In 2013 is de prijs per stuk van 0,50 euro naar 0,54 euro gegaan. De tarieven zijn in 2020 en 2022 gelijk gebleven, maar gaan nu opnieuw omhoog. Waar een postzegel 1,01 euro kost in 2023, wordt dat in 2024 een bedrag van 1,09 euro per stuk. Ook het versturen van een brief naar het buitenland wordt duurder, van 1,65 naar 1,75 euro. De prijs van een binnenlands pakket blijft op 6,95 euro staan, mits het online is gefrankeerd. Want laat u het pakket bij een PostNL-punt frankeren, dan gaat u 7,95 euro betalen in plaats van 7,65 euro.

Waarom worden postzegels duurder?

Net als in 2017 wijst PostNL op een daling van de hoeveelheid verstuurde post. Tegelijkertijd blijft het bedrijf kosten maken. “We legen elke werkdag nog altijd zo’n 11.000 straatbrievenbussen en we lopen en fietsen nog steeds elke dag door elke straat in Nederland”, aldus Bob van Ierland, directeur Mail bij PostNL. Volgens Van Ierland is de stijging van de prijzen dus ‘nodig om de post bereikbaar en betrouwbaar te houden.’

Pakketje
Lees ook: Wanneer bent u wel of niet verantwoordelijk voor uw pakketje (of dat van uw buren)?

Wat gaan de decemberzegels in 2023 kosten?

Voordat de nieuwe tarieven per 1 januari 2024 gelden, breken de feestdagen aan. Traditiegetrouw brengt PostNL dan speciale postzegels uit, die u kunt gebruiken voor uw kerstkaarten. De prijs per stuk in december 2023 bedraagt 0,96 euro, terwijl u voor 20 van deze decemberzegels 19,20 euro kwijt bent. U kunt de decemberzegels ook in de overige 11 maanden van het jaar nog gebruiken. Verstuurt u een brief met oude decemberzegels, zorg dan wel dat u er genoeg bijplakt om aan het actuele tarief te voldoen.

Is er een online alternatief voor de postzegels?

Hetzelfde geldt voor oude postzegels. Als de waarde niet meer uitgedrukt is in guldens, zijn ze nog geldig. Maar let dus wel op dat u extra postzegels bijplakt indien nodig. Sinds 2020 biedt PostNL een alternatief voor de postzegel aan, namelijk een online code. Deze 9-cijferige code kunt u online bestellen en uitschrijven op de plek waar u normaal gesproken de postzegel plakt. Hiermee kunt u post met een gewicht tot 2 kilo versturen, binnen en buiten Nederland. Mits u dat op tijd doet, want een online postzegelcode is 5 dagen geldig.

(Bron: Archief, PostNL, ANP, Brievenbuswebshop.nl. Foto: Lea Rae/Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (5)

    Guillaume says:

    En vergelijk het verkooppraatje van Van Ierland nu maar eens met La Poste in Frankrijk, die een land bestrijkt dat ca. 13 keer groter is dan ons land, met 67 miljoen inwoners. De post daar wordt zes dagen per week bezorgd, vrijwel altijd correct, en tot in de verste uithoeken, naast diverse gebieden buiten Frankrijk. Plus een moeilijkheidsgraad die beduidend groter is dan in ons overzichtelijke, vlakke landje, plus dat La Post ook een breed scala aan andere diensten aanbiedt, dus al met al een kwaliteit waar wij ver vanaf staan. Oorzaak als gebruikelijk: privatisering.

    WIM VAN STRALEN says:

    Als de postzegels steeds duurder wordt dan houden ze geen rekening met de oudere mensen die niet met computers om kunnen gaan bijvoorbeeld mijn ouders heeft geen computer dan moet ze me nichtje of me neefjes op roepen dat gaat niet naast elkaar wonen.

    Arretje says:

    Het meeste geld verdwijnt niet in de zakken van de postbezorgers en postbusleeghalers maar in de zakken van managers en directeuren en niet te vergeten aandeelhouders. En hoe zo betrouwbaar. Vanwege de lage lonen van de postbezorgers krijgt Postnl niet voldoende personeel wat regelmatig blijkt uit de vertraging in de bezorging. MAX Magazine krijg ik vaker dan 1x per jaar te laat of helemaal niet. En ook andere regelmatig verzonden en dus te ontvangen post komt niet of te laat. Wie ooit verzonnen heeft dat privatisering een goede zaak is….

    WIM VAN STRALEN says:

    OJA DAT WAS IK VERGETEN TE VERTELLEN GEEN 1 LAND GAAT OMHOOG KWA PRIJS ALLEEN NEDERLAND DAT IS MET DE BRANDSTOF AKXEINS EN BPM DAT BESTAAT NIET ALLEEN IN NEDERLAND.

    sinon says:

    PostNL praat in een vicieuze cirkel. Al jaren zingt Post nl hetzelfde liedje. Er wordt minder post verzonden dus de postzegel wordt duurder. En omdat het duurder wordt verzendt de klant minder brieven en omdat de klant ten gevolge van de duurdere zegel minderpost verstuurt verhoogt post nl opnieuw de zegel. En zo kunnen wij doorgaan. En bovendien de dienstverlening van POST wordt met de week slechter. En dit alles zijn de zegeningen van het marktdenken van de kabinetten Rutte en het neoliberalisme.
    En zo worden wij beduveld. En met de december zegel geldt natuurlijk hetzelfde. Juist omdat er dan veel post wordt verzonden, zou de zegel in prijs moeten dalen.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.