Naar cookieinstellingen
Actiedag Giro555

Wat gebeurt er met die 106 miljoen van Giro555 voor Oekraïne?

Met de landelijke actiedag van Giro555 voor Oekraïne is een bedrag van ruim 106 miljoen euro opgehaald. Hoe wordt zo’n actie eigenlijk opgezet? En hoe gaan de 11 gezamenlijke hulporganisaties dit geld nu besteden en waaraan? Jos de Voogd, woordvoerder bij Terre des Hommes en Giro555 neemt ons mee in de beslissingen.

3e plaats inzamelacties aller tijden

Met deze voorlopige eindstand van 106 miljoen euro komt de actie voor Oekraïne op de 3e plaats na de actie na de tsunami in Azië in 2004 (208 miljoen) en de aardbeving in Haïti in 2010 (111 miljoen). “Het is een heel groot bedrag ja,” bevestigt De Voogd. “Dit raakt de mensen. Het is dichtbij. Ze zijn verontwaardigd. Het kan gewoon niet waar zijn. Er is sprake van een grote machteloosheid en solidariteit.”

Hoe wordt het geld verdeeld?

Er zijn 11 hulporganisaties aangesloten (o.a. Rode Kruis en OXFAM Novib) bij Giro555. Hoe wordt het geld verdeeld voor de hulp ter plaatse?

“Dat gaat volgens een bepaalde verdeelsleutel,” zegt De Voogd. “Die kan worden aangepast per actie. Maar in beginsel ligt die vast. Er wordt gekeken naar de grootte van de organisatie, de mogelijkheid om hulp te bieden en wat ze in het verleden hebben bereikt. Grote organisaties krijgen doorgaans een groter percentage. Maar het kan gebeuren dat een organisatie die hier klein is, internationaal een groot netwerk heeft. Dan kan het anders zijn.”

Is er onderscheid in acute en minder dringende hulp?

De Voogd: “Er wordt altijd een afspraak gemaakt binnen hoeveel tijd het geld besteed gaat worden. Daarbij kijken ze naar wat nodig is voor directe noodhulp en wat voor de langere termijn. Directe noodhulp vindt plaats in 6 maanden. Dan heb je het over primaire levensbehoeften als drinkwater en voedsel, maar ook logistiek, transport, onderdak, noodopvang en psychosociale zorg. In het laatste geval kijken we altijd erg naar kinderen. De plek moet voor hen extra veilig zijn. Het moet dan ook meer spelenderwijs zijn, want die kinderen zijn ontdaan. Mannen zijn achtergebleven, vaders, opa’s en ooms.”

“De hulpverlening gaat niet alleen naar de buurlanden waar de burgerbevolking is heen gevlucht. Maar er gaan ook konvooien met bijvoorbeeld medicijnen voor ziekenhuizen naar het westen van Oekraïne.”

Hoe zit het met de langere termijn?

De Voogd: “Bij de langere termijn gaat het over herstel van geleden schade. Dan kijken we naar de wederopbouw en praten we over huisvesting financieren. Ook trauma’s die blijven hangen, krijgen dan veel aandacht. Het heeft geen zin om alles meteen uit te geven. Niemand weet hoe lang het precies doorloopt. Hoe lang blijven mensen vluchten? Kunnen ze weer terugkeren of blijft het onveilig? Er zijn veel onzekerheden. Uiteraard heeft het uiteindelijk ook te maken met hoeveel geld er wordt opgehaald. En ook de overheid draagt nog bij (totaal 40 miljoen euro). In Duitsland is er ook zo’n actie. Onderlinge afstemming is heel belangrijk. Welk deel geef je meteen uit? Wat reserveer je voor later?”

Wanneer beginnen ze met het geld uitgeven en helpen?

De Voogd: “Ze zijn al bezig. Op het moment dat de ramp zich voltrok, was er al zo’n 2 á 3 dagen later hulp. Als hulporganisatie heb je altijd wel iets in kas om direct op de ramp te kunnen inspringen. En je weet ook dat er altijd weer fondsenwerving zal komen. Ook zonder Giro555 zullen organisaties altijd hun eigen achterban benaderen en vragen om een gift. Dat wil niet zeggen dat je meteen de volgende dag up and running bent. Er moet wel eerst onderzoek zijn. Dat is een snelle assessment: wat is nodig waar én wanneer? Er is dus altijd een bepaalde opstart nodig. Pas dan gaat een organisatie aan de slag.”

Is er in praktijk ook plek voor hulp door al die 11 organisaties?

“Het bijzondere aan Giro555 is dat er dan gezamenlijk wordt ingezameld in plaats van ieder voor zich. Maar ze zijn allemaal sowieso al bezig. De organisaties kijken ook altijd naar de specifieke situatie. Elke ramp is anders. En niet elke organisatie is op de plek aanwezig. Maar hier zijn ze alle 11 aanwezig en actief. Ze steken de koppen bij elkaar en zorgen voor afstemming. Zo ontstaat die gezamenlijke actie en fondsenwerving. Ook beslissen ze collectief over de besteding. Aan het einde komen er dan evaluaties en rapportages.”

“Ieder van de 11 organisaties helpt op zijn eigen manier, maar bij Giro555 werken we met 1 banknummer, 1 gezicht en 1 verdeling. Het is een eigen operatie. We hebben een bepaalde coördinatie om elkaar niet in de weg te gaan lopen. Ook de Verenigde Naties zorgen daarvoor: wie doet wat en waar? Om de zoveel maanden is er een terugrapportage. Dan kijken ze naar de stand van zaken. Wat zijn de resultaten? Moeten we langer blijven? In het verleden deed ieder zijn eigen ding maar met Giro555 doen we het samen.”

Wat doet Giro555 de rest van het jaar?

“Giro555 heeft een heel klein bureautje het hele jaar door. Daar werken maar 3 mensen. Maar bij een actie wordt 1 van de 11 hulporganisaties actievoorzitter. Dat is ditmaal Cordaid. Er is een roulerend voorzitterschap. Alle organisaties leveren een aantal personen aan voor functies In het actieteam. Giro555 staat eigenlijk continu op stand-by. Als er geen ramp is, is er een kleine romporganisatie. Als er 3 jaar niks gebeurt, dan wordt het veel te duur voor een groot kantoor. Maar Giro555 is flexibel en kan snel een grote organisatie optuigen. De brandweer staat altijd stand-by. Maar Giro555 moet kunnen opschalen als de nood aan de man is. Dat is wat je nu ziet gebeuren.”

Gaat al het geld naar Oekraïne?

Hierover zegt de website van Giro555: “Na aftrek van de actiekosten wordt het ingezamelde geld overgemaakt aan de samenwerkende hulporganisaties die dit inzetten om de hulp aan de slachtoffers te bekostigen. Actiekosten zijn de kosten die Giro555 maakt om actie te voeren in Nederland. Bijvoorbeeld voor het aankopen van een foto voor de advertentie, het maken van een actie website en het vervaardigen van publieksrapportages over wat met het geld gebeurt. Deze kosten kunnen laag blijven, omdat bedrijven hun diensten gratis of tegen lage prijzen aanbieden. Bovendien zijn de salariskosten minimaal, omdat organisaties hun eigen mensen inzetten en veel vrijwilligers meehelpen.”

Daarnaast zijn er nog de zogenaamde apparaatskosten, ofwel “bedrijfskosten”. Dit zijn de kosten die hulporganisaties in Nederland maken voor het uitvoeren van hun werk.

(Bron: Meldpunt. Foto: ANP)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.