Naar cookieinstellingen
No-show restaurant kapper

Waarom vragen kappers en restaurants soms geld voor een reservering? Dit moet u weten over no-shows

Heeft u het al eens meegemaakt? U gaat een avondje uit eten, u reserveert een tafel in een restaurant, maar u moet van tevoren alvast een bedrag betalen. Zo’n aanbetaling is steeds gebruikelijker geworden in restaurants, maar komt ook in andere sectoren steeds vaker voor. Dat heeft te maken met de zogeheten no-shows, klanten die niet op komen dagen voor een eerder gemaakte afspraak of kort van tevoren afzeggen.

No-show bij kappers en schoonheidssalons

Meerdere kappers en schoonheidssalons werken met aanbetalingen bij een reservering, zo blijkt eind november 2023 uit onderzoek van de NOS. De belangrijkste reden hiervoor? Het indekken voor eventuele no-shows van de klanten, die meestal weken van tevoren hun afspraak maken. Als ze vervolgens niet op komen dagen, zit de kapper of schoonheidsspecialist met een gat in de agenda. Een no-show zorgt op die manier dus voor gemiste inkomsten.

“1 gemiste klant per dag kan op jaarbasis oplopen tot tienduizenden euro’s aan verloren inkomsten”, rekent Igor Payet, eigenaar van een Amsterdamse schoonheidssalon, in gesprek met de NOS voor. Van tevoren al een deel van de rekening betalen, dat moet voor klanten een extra reden worden om daadwerkelijk op te komen dagen voor hun afspraak. Payet hanteert inmiddels een aanbetaling van 25 procent voor nieuwe klanten. Sindsdien heeft hij ‘bijna geen last meer van no-shows’.

No-show bij restaurants

In restaurants komen dit soort aanbetalingen al langer en vaker voor, met name in het weekend. Deze trend is een overblijfsel uit de coronaperiode, waarin restaurants slechts een beperkt aantal gasten ontvangen. Eters die na een reservering niet op komen dagen, kunnen ze dan zeker niet gebruiken.

De aanbetaling lijkt anno 2023 een blijvertje. Wie bijvoorbeeld op een weekenddag in het Bredase Porta Sud wil eten, betaalt van tevoren alvast 25 euro. “Als je een vliegticket naar Barcelona boekt, moet je altijd meteen betalen”, redeneert eigenaar Ralph Geerts tegenover BN DeStem. “Als je een ticket betaalt voor een concert, doe je dat ook. Alleen in de horeca is het normaal dat je vooraf niet betaalt.” Maar daar is dus verandering in aan het komen. In het Nijmeegse sterrenrestaurant De Nieuwe Winkel betaalt u zelfs van tevoren het hele bedrag.

Bestellen in restaurant
Lees ook: Patrick Wessels: ‘restaurants laten u duurder bestellen met deze 5 psychologische menu-trucs’

No-show in het ziekenhuis

Ook in ziekenhuizen door het hele land zijn no-shows een vaak voorkomend probleem. Het aantal patiënten dat niet komt opdagen voor een afspraak, of binnen 24 uur van tevoren afbelt, kan elk jaar oplopen tot 24.000 à 40.000. Al deze gaten in de agenda kosten de ziekenhuizen geld. En ze gaan ten koste van andere patiënten die in de tussentijd geholpen hadden kunnen worden.

Het Erasmus MC in Rotterdam heeft niet de capaciteit om alle patiënten na te bellen voor een afspraak. Maar men wil het aantal no-shows op een andere manier beperken, met behulp van kunstmatige intelligentie. Het systeem selecteert automatisch de patiënten bij wie de kans op een no-show statistisch het grootst is. Als ze bijvoorbeeld op leeftijd zijn of ver weg wonen, zijn dat factoren die meespelen. Deze groep patiënten krijgt vlak voor de afspraak alsnog een herinnering van het ziekenhuis.

No-show op vakantie

En wat als u buiten uw schuld een no-show begaat? Als u na een vertraagde vakantievlucht bijvoorbeeld te laat komt voor het ophalen van uw huurauto? Of als er tijdens de boeking per ongeluk een verkeerd tijdstip is doorgegeven? Het kunnen kostbare vergissingen zijn, blijkt uit deze casus van MAX vakantieman. In dit artikel vindt u tips om het risico op een onbedoelde no-show te beperken. En extra kosten te voorkomen. Tot slot: welke rechten heeft u bij een plotseling vertraagde of geannuleerde vlucht? Wat u dan kunt doen, leest u hier.

(Bron: MAX vakantieman, NOS, RTV Oost, De Gelderlander, BN DeStem. NU.nl, Algemeen Dagblad, RTL Nieuws. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.