No-show restaurant kapper

Waarom vragen kappers en restaurants soms geld voor een reservering? Dit moet u weten over no-shows

Heeft u het al eens meegemaakt? U gaat een avondje uit eten, u reserveert een tafel in een restaurant, maar u moet van tevoren alvast een bedrag betalen. Zo’n aanbetaling is steeds gebruikelijker geworden in restaurants, maar komt ook in andere sectoren steeds vaker voor. Dat heeft te maken met de zogeheten no-shows, klanten die niet op komen dagen voor een eerder gemaakte afspraak of kort van tevoren afzeggen.

No-show bij kappers en schoonheidssalons

Meerdere kappers en schoonheidssalons werken met aanbetalingen bij een reservering, zo blijkt eind november 2023 uit onderzoek van de NOS. De belangrijkste reden hiervoor? Het indekken voor eventuele no-shows van de klanten, die meestal weken van tevoren hun afspraak maken. Als ze vervolgens niet op komen dagen, zit de kapper of schoonheidsspecialist met een gat in de agenda. Een no-show zorgt op die manier dus voor gemiste inkomsten.

“1 gemiste klant per dag kan op jaarbasis oplopen tot tienduizenden euro’s aan verloren inkomsten”, rekent Igor Payet, eigenaar van een Amsterdamse schoonheidssalon, in gesprek met de NOS voor. Van tevoren al een deel van de rekening betalen, dat moet voor klanten een extra reden worden om daadwerkelijk op te komen dagen voor hun afspraak. Payet hanteert inmiddels een aanbetaling van 25 procent voor nieuwe klanten. Sindsdien heeft hij ‘bijna geen last meer van no-shows’.

No-show bij restaurants

In restaurants komen dit soort aanbetalingen al langer en vaker voor, met name in het weekend. Deze trend is een overblijfsel uit de coronaperiode, waarin restaurants slechts een beperkt aantal gasten ontvangen. Eters die na een reservering niet op komen dagen, kunnen ze dan zeker niet gebruiken.

De aanbetaling lijkt anno 2023 een blijvertje. Wie bijvoorbeeld op een weekenddag in het Bredase Porta Sud wil eten, betaalt van tevoren alvast 25 euro. “Als je een vliegticket naar Barcelona boekt, moet je altijd meteen betalen”, redeneert eigenaar Ralph Geerts tegenover BN DeStem. “Als je een ticket betaalt voor een concert, doe je dat ook. Alleen in de horeca is het normaal dat je vooraf niet betaalt.” Maar daar is dus verandering in aan het komen. In het Nijmeegse sterrenrestaurant De Nieuwe Winkel betaalt u zelfs van tevoren het hele bedrag.

Bestellen in restaurant
Lees ook: Patrick Wessels: ‘restaurants laten u duurder bestellen met deze 5 psychologische menu-trucs’

No-show in het ziekenhuis

Ook in ziekenhuizen door het hele land zijn no-shows een vaak voorkomend probleem. Het aantal patiënten dat niet komt opdagen voor een afspraak, of binnen 24 uur van tevoren afbelt, kan elk jaar oplopen tot 24.000 à 40.000. Al deze gaten in de agenda kosten de ziekenhuizen geld. En ze gaan ten koste van andere patiënten die in de tussentijd geholpen hadden kunnen worden.

Het Erasmus MC in Rotterdam heeft niet de capaciteit om alle patiënten na te bellen voor een afspraak. Maar men wil het aantal no-shows op een andere manier beperken, met behulp van kunstmatige intelligentie. Het systeem selecteert automatisch de patiënten bij wie de kans op een no-show statistisch het grootst is. Als ze bijvoorbeeld op leeftijd zijn of ver weg wonen, zijn dat factoren die meespelen. Deze groep patiënten krijgt vlak voor de afspraak alsnog een herinnering van het ziekenhuis.

No-show op vakantie

En wat als u buiten uw schuld een no-show begaat? Als u na een vertraagde vakantievlucht bijvoorbeeld te laat komt voor het ophalen van uw huurauto? Of als er tijdens de boeking per ongeluk een verkeerd tijdstip is doorgegeven? Het kunnen kostbare vergissingen zijn, blijkt uit deze casus van MAX vakantieman. In dit artikel vindt u tips om het risico op een onbedoelde no-show te beperken. En extra kosten te voorkomen. Tot slot: welke rechten heeft u bij een plotseling vertraagde of geannuleerde vlucht? Wat u dan kunt doen, leest u hier.

(Bron: MAX vakantieman, NOS, RTV Oost, De Gelderlander, BN DeStem. NU.nl, Algemeen Dagblad, RTL Nieuws. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie