Naar cookieinstellingen
coronatest

Vriendinnen gedupeerd door late uitslag coronatest

Wat een prachtige reis naar het Griekse eiland Santorini moet worden, wordt voor Nena Bakker en Loes Rijpma een retourtje Schiphol. De 2 vriendinnen worden bij de incheckbalie op Schiphol geweigerd. Omdat de uitslag van de coronatest van HetHuisartslab uitblijft. Zij zijn woest.

Foutieve testuitslag

Wie in de periode van 17 augustus tot 31 augustus naar Griekenland vliegt, moet op het vliegveld aantonen coronavrij te zijn. De negatieve test mag bij aankomst in Griekenland niet ouder zijn dan 72 uur. Daarom vragen de dames ruim op tijd een coronatest aan bij HetHuisartslab. Maar een dag voordat ze getest worden, ontvangen Nena en Loes al de uitslag: ze hebben geen corona. De meiden zijn verbaasd en zoeken contact. “Ze gaven aan dat het een technische fout was.” vertelt Nena. “En hierdoor waren er per abuis verklaringen verstuurd die niet verstuurd hadden moeten worden. Hoe is dit mogelijk?” De dag erna, zo’n 70 uur voor aankomst op Griekse bodem, laten ze zich echt testen bij een testlocatie in Baarn.

Gate dicht, vliegtuig weg

Als de vriendinnen de avond voor vertrek de uitslag nog niet hebben ontvangen, begint de spanning te stijgen. Nena: “We hadden op Facebook gelezen dat iemand van HetHuisartslab op Schiphol zou staan, dus zijn we daar een paar uur later daar toch naartoe gereden. Radeloos, dat wel.” Maar helaas. Ze bellen en mailen naar het bedrijf maar de uitslag van de test blijft uit. De gate gaat dicht, het vliegtuig vertrekt. En de dames rijden weer naar huis. Eenmaal thuis ontvangen ze een e-mail van HetHuisartslab met de vraag of het probleem is opgelost. Boos sturen Nena en Loes een reactie. “Al met al heeft deze grap ons samen 1337,34 euro gekost. Best veel geld voor een vakantie die je nooit gaat maken. Wij zijn ontzettend teleurgesteld!” Ze vragen om een passende oplossing. Maar hierna blijft het stil. En de uitslag van de test? Die hebben de dames nog steeds niet ontvangen.

Wie is aansprakelijk?

“Als je alles precies goed hebt gedaan en je testuitslag is niet op tijd, dan moet je sowieso het bedrag van de test terugkrijgen.” zegt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. Om te kijken of je recht heb op vergoeding van de kosten van de reissom, moet je dieper in de overeenkomst duiken. De overeenkomst op de website is heel summier, maar de suggestie wordt gewekt dat als je alles volgens de voorschriften doet, je gewoon de uitslag op tijd hebt. “Als je van die overeenkomst uit mag gaan, kun je vervolgens niet zomaar zeggen dat je niet aansprakelijk bent voor de gevolgschade”, aldus Jeanine Janssen. Het uitsluiten van die aansprakelijkheid kan onredelijk bezwarend zijn. Een rechter zal daarover moeten oordelen.

Pakketreis

Nena en Loes kochten los een test bij HetHuisartslab. Op de redactie van het MAX-programma Meldpunt komen ook verhalen binnen van consumenten die de test gratis van hun reisorganisatie hebben gekregen, omdat ze een pakketreis hadden gekocht. Waar hebben zij recht op? “Als het heel duidelijk is dat je wordt doorverwezen en een losse overeenkomst sluit, dan moet je alsnog bij HetHuisartslab aankloppen. Er zijn ook situaties denkbaar dat de test in de pakketreisovereenkomst valt. Als dat zo is, dan maakt het deel uit van een pakket waarvoor de reisorganisator aansprakelijk is. Omdat die aansprakelijk is voor alle hulppersonen waar hij mee werkt. ”

Recht halen

Maar hoe krijg je waar je recht op hebt? De eerste stap is volgens Jeanine een aangetekende brief. “Waarin je HetHuisartslab aansprakelijk stelt voor alle kosten. Geef ze 2 weken om schriftelijk te reageren. Bellen ze je, vraag dan om een reactie op papier. Daarna wordt het een juridische strijd. Hopelijk hebben mensen een rechtsbijstandverzekering en anders kun je zelf deze procedure voeren met of zonder advocaat. Houdt Meldpunt in ieder geval op de hoogte van de verloop van de zaak.”

Reactie HetHuisartslab

Maarten Cuppen, directeur van U-Diagnostics BV waar HetHuisartslab onder valt, betreurt dat door een computerstoring en onverwacht grote medisch noodzakelijke overvraag in Duitsland destijds, een aantal reizigers hun reiscertificaat niet op tijd hebben gekregen. “Wij doen er alles aan om iedereen tijdig te bedienen en ondanks de uitzonderlijke omstandigheden lukt dat in het overgrote deel van de gevallen. Wij dienen echter te allen tijde voorrang te geven aan testverzoeken uit de gezondheidszorg. Wij zullen onze communicatie hieromtrent verder aanscherpen.” Nena Bakker en Loes Rijpma krijgen het geld van de test terug. Over het gedeeltelijk of geheel vergoeden van de niet genoten reis, denken ze nog na. HetHuisartslab roept andere gedupeerde consumenten op om ook contact met hen op te nemen. “Waarna wij zullen bezien of en hoe er compensatie kan worden geboden”, laat directeur Maarten Cuppen weten.

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Wie niet nadenkt moet maar lijden. … De vriendinnen kunnen niet loskomen van hun reisverslaving en moeten koste wat kost op vakantie. Allerlei signalen negerend, dat ze beter een jaartje thuis kunnen blijven, nemen ze de vele risico’s die op hun pad komen. Gelukkig voor hen werd vooraf de pret al verstoord. Andere verslaafden, komen er pas op de bestemming achter, dat ze een verkeerde keuze/beslissing hebben genomen. Het is voor de vele onwetenden zeer moeilijk om af te wijken van gewoonten en gebruiken en proberen zolang mogelijk vast houden aan, wat tot nu toe gebruikelijk is. Maar we leven in een nieuwe wereld, waarin iedereen moet inleveren om de planeet te redden. Dat betekend: minder consumeren, minder reizen, minder vakanties, minder vervuilen, minder plastic. Kortom tevreden zijn met minder, veel minder.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.