Voorrijkosten, wanneer moet u die wel en niet betalen?
Publicatiedatum: 30 juli 2022
Wanneer u een afspraak maakt om iets bij u thuis te laten repareren, worden er vaak voorrijkosten berekend. Of die wel of niet in rekening mogen worden gebracht is afhankelijk van een aantal zaken.
Wat valt onder voorrijkosten?
Naast de prijs voor de reparatie moet u doorkrijgen wat bijkomende kosten zijn. Naast voorrijkosten geldt dat voor onder andere installatiekosten en administratiekosten. Voorrijkosten zijn de kosten die een reparateur aan reiskosten maakt. Hierbij kan een vaste prijs worden gehanteerd, een prijs op basis van afstand of een prijs per afgelegde kilometer. Het is zaak dat u hier van tevoren van op de hoogte gesteld wordt. Krijgt u er pas achteraf een rekening voor, dan is er niet voldaan aan de wettelijke eis om de bijkomende kosten vooraf kenbaar te maken. U kunt er dan voor kiezen om ‘onder protest’ de rekening te betalen. Maak daarbij op de order- of afleverbon kenbaar de kosten te voldoen, op de voorrijkosten na. U kunt zich hierbij op de wet beroepen dat bijkomende kosten niet vooraf aan u duidelijk zijn gemaakt.
Wat als u onterecht heeft betaald?
Heeft u de rekening al betaald, inclusief de niet vooraf kenbaar gemaakte bijkomende (voorrij)kosten, vraag deze dan terug. Wanneer het bedrijf hier niet aan meewerkt, dan kunt u schriftelijk laten weten dat u de gemaakte kosten teruggestort wilt hebben op uw rekening. Op de website van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt u een voorbeeldbrief die u hiervoor kunt gebruiken.
Om verrassingen voor te zijn, kunt u ook altijd zelf vooraf informeren of u rekening moet houden met bijkomende kosten en de hoogte hiervan.
In het geval van wettelijke garantie
Bij producten die eerder stuk gaan dan aangenomen mag worden en waar u zelf geen schuld aan heeft, mogen geen voorrijkosten berekend worden. In dat geval heeft u recht op een gratis vervanging of reparatie. Dat geldt ook als het product niet biedt wat u ervan mag verwachten. Voor deze wettelijke garantie moet u niet bij de fabrikant zijn, maar bij de verkoper. Stuurt die iemand langs om het kapotte product te repareren of te vervangen, dan hoeft u geen bijkomende kosten te betalen.
Krijgt u die toch berekend, beroep u dan op de wettelijke garantie. Geef aan dat u niet betaalt of dat u uw geld terug wilt als u de rekening al heeft voldaan. Op de website van de ACM vindt u meer informatie voor wanneer u er met de verkoper niet uit komt. Bent u direct naar een reparateur gegaan, zonder dat u eerst contact met de verkoper heeft opgenomen? Dan heeft u geen recht op een gratis reparatie. Ook moet u de voorrij- en onderzoekskosten dan wel betalen.
Onderzoekskosten
Naast voorrijkosten kunnen er voor een reparatie ook onderzoekskosten in rekening gebracht worden. Het is niet altijd direct duidelijk wat er aan een product scheelt en dan is er eerst onderzoek nodig. Vervolgens kan er een inschatting gemaakt worden wat er precies moet gebeuren en hoeveel dit kost. Deze kosten mogen aan u berekend worden, maar ook in dit geval moet dit vooraf aan u gemeld worden. Ook wanneer blijkt dat het product niet gerepareerd kan worden of wanneer de reparatie te kostbaar wordt en u het niet laat uitvoeren, mogen de onderzoekskosten in rekening gebracht worden. Maar alleen in het geval dit vooraf gemeld is.
Bron: Radar, ACM ConsuWijzer. Foto: Shutterstock)