Veel winst gemaakt met onnodig dure OV-chipkaart
Publicatiedatum: 14 februari 2017
De OV-chipkaart moet kostendekkend zijn, maar naar nu blijkt heeft Translink, het bedrijf achter de kaart, er in 5 jaar tijd 55 miljoen euro aan verdiend. Consumentenorganisaties zijn met stomheid geslagen, meldt het AD.
Productiekosten: 88 cent
In de eerste jaren maakt Translink, eigendom van de openbaar vervoerbedrijven, nog verlies. Inmiddels is het verkopen van OV-kaarten en het in de lucht houden van het betalingssysteem erg lucratief geworden. Jaarlijks produceert Translink ruim 3 miljoen OV-chipkaarten. Na 5 jaar is de kaart verlopen en moet die vervangen worden, dus iedere klant komt na maximaal vijf jaar weer terug voor een nieuwe pas. Terwijl de productiekosten slechts 88 cent bedragen, wordt er door de klanten elke keer 7,50 euro voor betaald.
Gratis vervangende kaart
Woordvoerder Anita Hilhorst reageert tijdens het NOS Radio 1 Journaal op het bedrag van 7,50 euro: “Daarbij gaat het om de inkoopkosten, de productiekosten en de 5 jaar dienstverlening die we erbij verlenen, zoals de klantenservice, het terugvragen van saldo, automatisch opladen, dat soort dingen.” Translink voert gesprekken met de vervoerders en consumentenorganisaties of de OV-kaart goedkoper kan. De Consumentenbond dringt samen met reizigersorganisatie Rover al langer bij Translink aan op een gratis vervangende kaart. Daarnaast moet de OV-chipkaart goedkoper worden en moet het makkelijker worden om saldo terug te vragen, vindt Sandra de Jong van de Consumentenbond.
Melkkoe
Is het noodzakelijk om de kaarten elke 5 jaar te vervangen? Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft verklaart hierover tegenover het AD dat het onzin is dat de OV-chipkaart maar 5 jaar geldig is. “In andere landen is dat veel langer. Technisch is er na die 5 jaar echt niets mis met die kaart. Het lijkt toch echt een financiële melkkoe om reizigers steeds opnieuw 7,50 euro te laten betalen.”
Reactie staatssecretaris van Infrastructuur
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) wil dat Translink snel met een plan komt waarin het duidelijk maakt hoe de onderneming in de toekomst de winst wil inzetten voor de reiziger. Translink geeft aan dat de winst wordt gebruikt om de aanloopkosten voor de invoering van de OV-chipkaart terug te betalen. Maar als dat is gebeurd, moet het geld niet meer naar de aandeelhouders maar naar de reiziger, aldus Dijksma in een reactie. “Dit lijkt me ook logisch: Translink heeft geen winstoogmerk.” Verder wil ze dat de onderneming, die in handen is van de vervoersbedrijven zoals NS, gaat kijken of de OV-chipkaart langer mee kan dan de huidige 5 jaar. En dat er bekeken wordt of de kosten voor verlenging “substantieel” omlaag kunnen.
(Bron: ANP, NOS, AD)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Consumentenorganisaties met stomheid geslagen? Waaruit bestaan die organisaties? Ik zie dit als een zoveelste dikke vis voor het bedrijfsleven. De minister zal aanstonds de bedrijven op de gedane beloften wijzen en dat is het dan. Het lijkt trouwens erg op het mechanisme waarmee de zorg in de genadige handen van het bedrijfsleven is gelegd. Daarvan is in een ver verleden ook gezegd dat de “eventuele” winsten zouden worden geinvesteerd in de zorg. En… met stomheid geslagen?