Naar cookieinstellingen
OV-chipkaart

Veel winst gemaakt met onnodig dure OV-chipkaart

De OV-chipkaart moet kostendekkend zijn, maar naar nu blijkt heeft Translink, het bedrijf achter de kaart, er in 5 jaar tijd 55 miljoen euro aan verdiend. Consumentenorganisaties zijn met stomheid geslagen, meldt het AD.

Productiekosten: 88 cent

In de eerste jaren maakt Translink, eigendom van de openbaar vervoerbedrijven, nog verlies. Inmiddels is het verkopen van OV-kaarten en het in de lucht houden van het betalingssysteem erg lucratief geworden. Jaarlijks produceert Translink ruim 3 miljoen OV-chipkaarten. Na 5 jaar is de kaart verlopen en moet die vervangen worden, dus iedere klant komt na maximaal vijf jaar weer terug voor een nieuwe pas. Terwijl de productiekosten slechts 88 cent bedragen, wordt er door de klanten elke keer 7,50 euro voor betaald.

Gratis vervangende kaart

Woordvoerder Anita Hilhorst reageert tijdens het NOS Radio 1 Journaal op het bedrag van 7,50 euro: “Daarbij gaat het om de inkoopkosten, de productiekosten en de 5 jaar dienstverlening die we erbij verlenen, zoals de klantenservice, het terugvragen van saldo, automatisch opladen, dat soort dingen.” Translink voert gesprekken met de vervoerders en consumentenorganisaties of de OV-kaart goedkoper kan. De Consumentenbond dringt samen met reizigersorganisatie Rover al langer bij Translink aan op een gratis vervangende kaart. Daarnaast moet de OV-chipkaart goedkoper worden en moet het makkelijker worden om saldo terug te vragen, vindt Sandra de Jong van de Consumentenbond.

Melkkoe

Is het noodzakelijk om de kaarten elke 5 jaar te vervangen? Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft verklaart hierover tegenover het AD dat het onzin is dat de OV-chipkaart maar 5 jaar geldig is. “In andere landen is dat veel langer. Technisch is er na die 5 jaar echt niets mis met die kaart. Het lijkt toch echt een financiële melkkoe om reizigers steeds opnieuw 7,50 euro te laten betalen.”

Reactie staatssecretaris van Infrastructuur

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) wil dat Translink snel met een plan komt waarin het duidelijk maakt hoe de onderneming in de toekomst de winst wil inzetten voor de reiziger. Translink geeft aan dat de winst wordt gebruikt om de aanloopkosten voor de invoering van de OV-chipkaart terug te betalen. Maar als dat is gebeurd, moet het geld niet meer naar de aandeelhouders maar naar de reiziger, aldus Dijksma in een reactie. “Dit lijkt me ook logisch: Translink heeft geen winstoogmerk.” Verder wil ze dat de onderneming, die in handen is van de vervoersbedrijven zoals NS,  gaat kijken of de OV-chipkaart langer mee kan dan de huidige 5 jaar. En dat er bekeken wordt of de kosten voor verlenging “substantieel” omlaag kunnen.

(Bron: ANP, NOS, AD)

Geef een reactie

Reactie

    Hanneman says:

    Consumentenorganisaties met stomheid geslagen? Waaruit bestaan die organisaties? Ik zie dit als een zoveelste dikke vis voor het bedrijfsleven. De minister zal aanstonds de bedrijven op de gedane beloften wijzen en dat is het dan. Het lijkt trouwens erg op het mechanisme waarmee de zorg in de genadige handen van het bedrijfsleven is gelegd. Daarvan is in een ver verleden ook gezegd dat de “eventuele” winsten zouden worden geinvesteerd in de zorg. En… met stomheid geslagen?

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.