Uw internetsnelheid thuis is lager dan beloofd: hoe bewijst u dit en wat zijn uw rechten?
Publicatiedatum: 16 oktober 2024
Razendsnel, gigasnel, megasnel of gewoon snel internet, het is wat providers vaak beloven in hun reclames. Het is prettig als deze belofte wordt waargemaakt, maar des te vervelender als u thuis alsnog een haperende of trage internetverbinding heeft. Wat zijn uw rechten als uw internetverbinding in huis te wensen overlaat? En wat kunt u doen om alsnog voor een goede verbinding te zorgen?
Van videobellen tot streamen: snel internet thuis steeds belangrijker
Thuiswerken, online vergaderingen, videobellen, films en series streamen én tv-kijken via de internetkabel… Een betrouwbare internetverbinding in huis is onmisbaar geworden voor veel Nederlanders. Vooral in de coronatijd, een periode waarin veel Nederlanders verplicht thuis moeten blijven, zijn we steeds hogere eisen aan ons internet gaan stellen. Een kabelverbinding is doorgaans betrouwbaarder dan een wifi-verbinding. Bij onze collega’s van Meldpunt kunt u lezen wat de mogelijke oorzaken van een trage wifi-verbinding zijn en wat u kunt doen om dit te verhelpen.
Welke internetsnelheid heeft u nodig?
Internetsnelheid wordt uitgedrukt in megabit per seconde (Mbit/s) of Megabyte per seconde (MB/s). 1 MB staat hierbij gelijk aan 8 Megabyte. Hoe hoger de snelheid, hoe meer data uw systeem per seconde kan verwerken. Maar welke internetsnelheid heeft u eigenlijk nodig? Als u bijvoorbeeld regelmatig thuis aan het werk bent of vaak videobelt met familie, vrienden of collega’s, heeft u vanzelfsprekend een snellere internetverbinding nodig. Dat is ook het geval als u met meerdere mensen in huis woont, die allemaal gebruikmaken van hetzelfde netwerk. Maar woont u alleen, dan kunt u beter een pakket met een iets minder snelle verbinding aanschaffen.
Hoe kunt u nagaan welke internetsnelheid u heeft?
Maar hoe snel uw internet thuis ook is, bijvoorbeeld 100 Mbit/s of 200 Mbit/s, het is wel de bedoeling dat de snelheid inderdaad 100 Mbit/s of 200 Mbit/s is. U kunt online testen hoe snel uw internetverbinding daadwerkelijk is. Dat kan via de website van de provider of vergelijkingssites als Welke-internetsnelheid.nl. Daarnaast kunt u een postcodecheck bij uw provider doen. Mocht u behoefte hebben aan nog sneller internet in huis, dan kunt u hiermee zien of dat mogelijk is in uw postcodegebied.
Wat als uw internetsnelheid langzamer dan beloofd is?
En heeft u juist trager internet dan eigenlijk de bedoeling is? Neem dan uw internetcontract nog eens goed door, vaak te raadplegen via online portalen als Mijn Ziggo, Mijn KPN en Mijn Odido. Want in dit contract staat de minimale internetsnelheid die uw provider verplicht is om te leveren. Is de daadwerkelijke internetsnelheid bij u thuis structureel lager? Dan blijft de provider in gebreke en heeft u het recht om bezwaar te maken. ‘We doen er alles aan om u die snelheid op elk moment van de dag te geven’, kunnen Ziggo-klanten bijvoorbeeld in hun internetcontract lezen. ‘Ervaart u iets anders? Laat het ons weten, dan lossen we het op.’
Ligt het probleem inderdaad bij de provider?
Zorg eerst dat u zeker weet waar de fout precies in zit en dat u dit kunt bewijzen. Zorg bijvoorbeeld voor screenshots van de resultaten uit de online snelheidstests. Als uw eigen tv, laptop of smartphone is verouderd, met een trage internetverbinding tot gevolg, is dat natuurlijk niet de fout van uw provider. Maar zit het probleem bij de router, modem of digitale tv-ontvanger, oftewel de apparatuur die uw provider ter beschikking heeft gesteld? Dan kunt u hier wel melding van maken bij de klantenservice van uw provider. Ook als er een internetstoring buiten uw schuld is, heeft u recht op een financiële compensatie. Komt u er zelf niet uit, schakel dan een monteur of iemand anders met kennis van zaken in.
Welke stappen kunt u ondernemen als uw internetsnelheid te laag blijft?
Blijkt dat uw internetsnelheid inderdaad te laag is? Dan kunt u contact opnemen met de klantenservice van uw provider, om samen naar een passende oplossing te kijken. 2 à 3 weken is vaak een gangbare termijn om dit soort internetproblemen bij u thuis op te lossen. Komt u er niet uit, raadpleeg dan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om te kijken welke stappen u nog kunt ondernemen. In uiterste gevallen kunt u uw contract stopzetten of de geschillencommissie raadplegen.
Geen Netflix, onduidelijkheid over bedenktijd: lees uw internetcontract goed
Sowieso is het raadzaam om uw internetcontract goed door te lezen, blijkt uit deze uitzending van Meldpunt in maart 2021. Hierin legt consument Mattijs Smit uit dat hij zijn nieuwe abonnement bij Youfone wil opzeggen, als blijkt dat hij geen Netflix kan kijken. Mattijs krijgt in eerste instantie nog te horen dat dit inderdaad kan, maar daarna meldt Youfone hem dat zijn bedenktijd al is verlopen. Maar hij haalt alsnog zijn gelijk. Want Mattijs kan aantonen dat de ingangsdatum van deze bedenktijd niet duidelijk genoeg in het contract staat omschreven. Het abonnement wordt alsnog stopgezet en hij hoeft niets te betalen.
(Bron: Archief, MAX Meldpunt, Kassa, Welke-internetsnelheid.nl, Autoriteit Consument & Markt. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
De oude PTT kabel uit 1983 of het Isra punt was bij mijn erg matig, van de 100 beloofde maximaal 17 eruit gehaald bij test.
Na wel werkende maar trage is door KPN monteur alles weggeknipt en nieuwe aansluiting gemaakt.
Nu geen 100 maar 106 tot 114 gehaald!
Zit niet bij KPN maar een andere die deze lijn huurde.
Wil straks van Odido de 5G verbinding proberen.
Klik & Klaar, omdat ik dan naast thuis ook elders in Camper gewoon online kan en op kaart kan zien of er goede of matige verbinding is.
Die €25,- is beter omdat ik een oud pand uit 1928 wilde kopen en koperen draadjes uit ISRA punt zien er erg dubieus uit.
Ook weet ik dat HR+++ glas of de zolder met Isolatie + Alu folie veel zal tegen houden.
Maar de muren zijn nu leeg en worden ingeblazen en daar geen Alu folie erop!
Ik vele 2000 of later gebouwde huizen met perfecte isolatie vaak weinig 4G ontvangst gemeten binnen, buiten prima!
Maar een Gemeentelijk Monument uit 1928 is dat geen probleem.
Die zal met HR+++ glas beneden + HR++ boven (zwakkere kozijnen en vervangen is duur wegens model moet blijven)
Dan is de muren voldoende en ik kan deze makkelijk verplaatsen voor optimale ontvangst + dekking in gehele woning dus niet als hun Reclame foto deze voor ’t raam zetten!
HR++ of HR+++ is ramp voor 4G en 5G is eigenlijk zelfde probleem opzoeken.
Ook bij oudere woningen is er kans op verminderde ontvangst op 5G omdat ook bakstenen de signaal kunnen verstoren.
Ook klopt het dat bij HR++/+++ ramen de signaal verminderd maar om even duidelijkheid te scheppen 5G betekend de vijfde generatie en dat kan gewoon op de frequentieband van 4G werken wat meteen een vertragende werking geeft pas bij de 3,5 GHZ band kan in theorie een hogere snelheid gaan geven maar hoe verder van de zend/ontvangst station hoe trager het internet gaat worden.
Een betere oplossing is en blijft glasvezel maar dat is niet mee te nemen met de camper of caravan.
Geldt dit alleen bij deze 3 providers, want ik heb net glasvezel van delta en die halen nog geen kwart van de minimale snelheid En oplossen doen ze ook niet.