Naar cookieinstellingen
markten

Traditionele markten hebben het steeds zwaarder

“Op de markt is een gulden een daalder waard” is een begrip dat steeds minder Nederlanders naar de markt trekt. En niet alleen doordat de gulden niet langer bestaat. Voor koopjes hebben consumenten inmiddels vele alternatieven, zoals winkelketens in het goedkopere segment. Iets wat (traditionele) verkopers van marktkramen steeds meer beginnen te voelen.

Stijgende kosten en dalende inkomsten

Een bezoek aan de markt hoort er voor veel mensen decennia lang bij. Groente, fruit, gevogelte en vlees, maar ook kleding is er vaak zeer aantrekkelijk geprijsd en velen vinden het ook gewoon gezellig om naar de markt te gaan. De laatste jaren zijn er voor consumenten echter steeds meer andere mogelijkheden bij gekomen en dat zorgt voor een terugloop in het marktbezoek. Voor marktkooplieden zijn de kosten de afgelopen jaren blijven stijgen, terwijl de inkomsten niet meegegroeid zijn. Een reden dat steeds meer marktkooplieden zich genoodzaakt zien te stoppen.

Wennen aan veranderende omstandigheden

Henk Achterhuis, van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH), vertelt in de uitzending van Bert Haandrikman van donderdag 14 november 2019 dat het marktwezen te lijden heeft onder verkoop via internet, prijsvechters en ruime openingstijden van winkels. De ambulante handel moet volgens Achterhuis wennen aan de nieuwe omstandigheden en bedenken hoe consumenten meer geboden kan worden. Daarnaast moet meer worden uitgegaan van de eigen krachten. Consumenten gaan naar de markt om geholpen te worden door de ondernemer zelf. Die heeft nog verstand van de producten die verkocht worden en is wel in voor een gezellig praatje. De markt is letterlijk nog van alle markten thuis.

Amsterdamse markten

Volgens Achterhuis is in de rest van het land te zien dat markten er veel aan doen om bij de tijd te blijven, terwijl Amsterdamse markten over het algemeen al 25 jaar stil staan op het gebied van vernieuwingen. CVAH heeft als stichting De markt van Morgen opgericht, om een toekomstbestendig bestaan voor de markt te realiseren. Belangrijkste daarbij is dat de organisatie van de markten weg gaat bij gemeenten en wordt ondergebracht bij de ondernemers zelf. Waardoor er meer overleg is onderling en met aanwezige winkeliers en er een eigentijdse visie op de markt ontstaat.

Onvoldoende aanbod

Voor de Amsterdamse markten valt er nog wel wat te winnen als beter wordt gekeken naar de behoeftes van de consumenten. Nu is er soms te weinig variatie in producten en vinden mensen er niet waar zij naar op zoek zijn. In het rapport Marktvisie van Gemeente Amsterdam staat dat gemiddeld meer dan de helft van de bezoekers het aanbod op de markt onvoldoende of slecht vindt en aanvullend aanbod wenselijk. Uit onderzoek blijkt dat marktbezoekers gemiddeld nog maar 6 procent van hun budget aan boodschappen uitgeven op de markt. Een kwart van de inwoners bezoekt zelfs helemaal geen markten meer.

Steeds minder marktlieden met levensmiddelen op de Dappermarkt

Het Parool bericht over een leegloop aan kramen met levensmiddelen op de Dappermarkt. Reden: de verminderde toeloop naar de markt. Het is voor velen niet langer rendabel om daar een kraam te hebben. Zijn er voorheen bijvoorbeeld nog minstens 12 kramen met kaas aanwezig, binnenkort gaat het nog maar om 2 stuks. Kaasboer is inmiddels een uitstervend ras op deze markt. Er zijn nog wel traditionele kramen over, maar die hebben het steeds moeilijker met de teruggang.

Marktrechten vergroten het probleem

Gemeente Amsterdam geeft aan het probleem deels zelf te veroorzaken. Door het huidige systeem van marktrechten op basis van welke ondernemer er het langste zit. Bij het vrijkomen van een nieuwe plek is die voor de ondernemer met de oudste rechten, terwijl die niet altijd het aanbod heeft waar de consument behoefte aan heeft.

Toch zijn er ook markten in Amsterdam die nog wel heel goed lopen. Die zijn vooral in de binnenstad te vinden, zoals de Westerstraat, Albert Cuyp, Noordermarkt en de Lindengracht.

Luister het gehele interview van Bert Haandrikman met Henk Achterhuis, van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) terug.

Gaat u nog wekelijks naar de markt?

(Bron: Haandrikman, Telegraaf, Het Parool, de markt online)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Aliceroodnat@casema.nl says:

    Nog elke week ga ik naar de markt, speciaal voor de aardappels.
    Altijd een goed advies en een vriendelijk praatje.
    De laatste keer dat ik was, stond er een soort tent waar de aardappelman met zijn vrouw in stond, wat was het geval, er werden geen kramen meer aangevoerd, dus ze moeten zelf voor een tent/kraam zorgen en aangezien de man het niet alleen op kon zetten, kwam zijn vrouw mee om te helpen.
    Dit betreft de markt in Nieuwegein op het Muntplein.

    Nelleke reageert says:

    Het probleem met de Amsterdamse markten is, ze verkopen veelal kleding en/of ramsch. Wat ik zoek op een markt verse groente, kaas, fruit, vis, kip, vlees(waren). Liefst uit diverse culturen. De markt in Amstelveen heeft dat gelukkig nog wel. Die markt is nog geel divers. De Albert Cuyp, daar kom ik al haren niet meer. Een vreselijke markt. Eigenlijk geen enkele (dag)markt in Amsterdam heeft wat ik zoek. Op de Noordermarkt koopt mijn man nog wel eens verse krielkipjes. Zijn bijna nergens te koop. Er komt veel te veel kledingkramen op de markten tegenwoordig. Amstelveen is voor mij een prima optie.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.