fietsaccu

Tips om de conditie van uw fietsaccu te verbeteren en de levensduur te verlengen

Een e-bike heeft veel voordelen en steeds meer Nederlanders schaffen een exemplaar aan. Een groot nadeel is echter nog dat de accu een kortere levensduur heeft dan de fiets zelf. En dat vervangen een kostbare zaak is. Met een aantal maatregelen kunt u de conditie van de fietsaccu wel aanzienlijk verbeteren en zo de levensduur verlengen.

Kies de e-bike die bij u past

De ene e-bike is de andere niet en de levensduur van de accu kan behoorlijk uiteen lopen. Ze hebben echter allemaal gemeen dat ze korter meegaan dan de fiets zelf. Bij gemiddeld gebruik kan een accu al tussen de 3 en 5 jaar aanmerkelijk in capaciteit afnemen. U kunt zelf wel invloed erop uitoefenen. Enerzijds door de fietsbatterij op de juiste manier te bewaren en te onderhouden. Anderzijds door als u op weg bent met bepaalde zaken rekening te houden. Ook is het goed om voorafgaand aan de koop te bedenken waarvoor u de e-bike het meest zult gebruiken. Voor korte ritjes naar de supermarkt is een andere accu nodig dan voor lange ritten. Met onderstaande tips verlengt u de levensduur.

De juiste manier van bewaren

Het op de juiste manier bewaren van de accu als u hem niet gebruikt scheelt een hoop. Zeker als u hem meerdere maanden niet gebruikt, bijvoorbeeld gedurende de winter. U doet er daarom goed aan in de gebruiksaanwijzing op te zoeken hoe uw specifieke fietsaccu het beste opgeslagen wordt. Het gebruiken van een verkeerde oplader kan schade veroorzaken. Zijn er meerdere accu’s of opladers in huis, label ze dan voor de zekerheid, zodat vergissingen voorkomen worden. Een belangrijk aspect in de levensduur is de temperatuur waaraan de accu blootgesteld wordt. Kamertemperatuur en een droge omgeving zijn de meest ideale omstandigheden. Temperaturen beneden de 10 en boven de 60 graden zijn desastreus voor de gesteldheid van de accu en moeten voorkomen worden.

Niet leeg opbergen

Zorg er als uw fiets voor langere tijd stilstaat voor dat de accu nog genoeg vermogen heeft. Dat voorkomt dat hij helemaal leeg raakt. Als dat gebeurt krijgt u risico op diepteontladen. Een diep ontladen accu kan niet meer opgeladen worden en moet vervangen worden. Ook kan de garantie bij een diep ontladen accu komen te vervallen. Dit is terug te vinden in de garantievoorwaarden van de fietsaccu. De ANWB en Consumentenbond raden aan om een accu op te bergen als hij nog voor minimaal 50 procent is opgeladen. Ook is het goed om toch in elk geval elke paar weken een rondje met de fiets te maken, zodat de accu in conditie blijft.

Fietsaccu van de fiets verwijderen

Een fietsaccu blijft op zijn best als hij niet teveel wordt blootgesteld aan kou, grote warmte of regen. Dit betekent dat als u een afneembare accu heeft, deze het beste eraf kunt nemen als u uw fiets buiten stalt. Ook bij het vervoeren van de fiets op een fietsendrager op uw auto kunt u de accu het beste verwijderen. Is het een niet afneembare accu, probeer uw fiets dan zoveel mogelijk binnen te stallen.

De juiste manier van opladen

Gebruik alleen de mee geleverde of geadviseerde lader en accupakket. Elke accu heeft een maximaal aantal laadcyclussen: het volledig ontladen en opladen. Het beste is het aantal laadcyclussen zo laag mogelijk te houden, zonder dat er risico is op diepontlading. Hiervoor is het belangrijk de accu regelmatig te laden en te ontladen, liefst eens per maand. Het opladen kan het beste gebeuren in een ruimte op kamertemperatuur en terwijl er toezicht op is. Laad de accu daarom bij voorkeur niet op als u slaapt. Ga in de gebruiksaanwijzing na of u een automatische acculader heeft. In dat geval gebeurt laden en ontladen automatisch en moet de accu in de lader bewaard worden. Heeft u geen automatische acculader, verwijder de accu dan als hij vol is.

De juiste manier van gebruik

In de manier waarop u uw e-bike gebruikt is ook winst te halen qua accuduur.

  • Houd de bandenspanning op orde. Bij een lage bandenspanning ontstaat een hoge rolweerstand. Bij een maximale spanning (3,5 tot 4 bar) verbruikt de accu zo min mogelijk onnodige energie.
  • Zet als dat voor u fysiek mogelijk is de trapondersteuning bij stilstand uit of kies voor de lichtste versnelling en minste trapondersteuning. De trapondersteuning vreet namelijk energie als die gebruikt wordt om uit stilstand weg te rijden. Bij een lagere trapondersteuning kunnen veel grotere afstanden afgelegd worden en bij een lange rit heeft u aan het eind dan nog energie over als dit nodig is.
  • Optimaliseer het gebruik van de versnellingen en zet ze niet te hoog. Wie langzaam trapt, bij een hoge versnelling vraagt veel energie van de accu. Bij ongeveer 50 trapomwentelingen per minuut wordt het rendement van de aandrijfunit geoptimaliseerd.
  • Probeer zo min mogelijk te schakelen, want een constante snelheid is het beste voor de accu. Schakel wel altijd tijdig terug naar een lichtere versnelling als de situatie erom vraagt. Net als bij een auto kunt u bij het benaderen van een stoplicht of bij een beklimming het beste naar een lichter versnelling terugschakelen.
  • Heeft u onderweg een mogelijkheid uw accu tussentijds op te laden, doe dit dan. Dit voorkomt dat u de accu helemaal leeg fietst. Op verschillende plekken in Nederland zijn er al oplaadpunten voor e-bikes. Neem uw oplader dus voor de zekerheid mee. In de routeplanner van de Fietsersbond kunt u onder locaties/POI’s het vakje voor ‘oplaadpunt e-bike’ aanvinken om ze op de kaart te zien (en andere punten uitvinken die voor u niet relevant zijn).
  • Droog bij regen of andere situaties waarbij de contactpunten van de accu nat zijn geworden altijd eerst die contactpunten voor u de accu plaatst.

Tijdig onderhoud

Van tijd tot tijd heeft niet alleen uw e-bike zelf, maar ook de accu onderhoud nodig. Sommige fabrikanten stellen regelmatig onderhoud zelfs als voorwaarde voor fabrieksgarantie. Zoek in uw papieren op wat er in het geval van uw e-bike voor geldt.

Wel of niet reviseren?

Het is mogelijk een fietsaccu te laten reviseren. In plaats van een nieuwe, dure accu te kopen als de capaciteit stokt of de accu kapot is, wordt de accu dan nieuw leven ingeblazen. De ANWB raadt dit echter af. Een niet goed gereviseerde accu kan kapot gaan, waarna u alsnog een nieuwe moet kopen. Ook levert een niet goed uitgevoerde revisie een verhoogd brand-, en in extreme gevallen, ontploffingsgevaar op. De Consumentenbond geeft aan dat bij oudere accu’s reviseren soms de enige optie is, aangezien er na verloop van tijd voor oudere modellen geen accu’s meer geleverd kunnen worden. Laat u in elk geval goed adviseren als u een revisie overweegt.

Recycling

Is uw accu aan het einde van zijn levensduur gekomen, lever hem dan in waar u de fiets gekocht heeft, of breng hem naar de milieustraat in uw gemeente. Daar worden accu’s veilig en verantwoord gerecycled.

Lees ook: met deze tips verkleint u de kans op fietsdiefstal.
E-bike of ‘gewone’ fiets: welk fietstype is de grootste calorieënverbrander?

(Bron: ANWB, Consumentenbond, legebatterijen.nl)

Geef een reactie

Reacties (4)

    Roben says:

    Alle bovenstaande tips kloppen. Maar het begint al bij aanschaf van de e-bike
    Schaf geen goedkope e-bike aan. Deze hebben vaak een accu van maximaal
    300 watt. Minimaal voor een goede accu is 500 watt. Kost wat meer, maar dan
    heb je ook wat. Ook zeer belangrijk is het aantal Newton die de motor heeft.
    Minimaal moet dit 80 Newton zijn. Hoge Newton waarde verhoogd de levensduur
    van de accu aanmerkelijk. Ik fiets al 7 jaar op mijn e-bike met nog steeds de
    zelfde accu. Heb al 20 tot 25.000 km op de teller staan. Accu is nog steeds
    prima

    Andrea20 says:

    Mijn vraag is welk merk fiets heb je dan ?

      Roben says:

      Andrea 20

      Ik heb een Batavus Stream

    Rien6 says:

    Mijn vrouw heeft een gazelle van 15 jaar oud,met nog steeds dezelfde accu.Is voor velen aan vervanging toe , maar ondersteunt nog 20 KM en is voldoende voor haar.Bij niet gebruik ligt ie aan de lader