Terugroepactie: Toyota en raambekleding
Publicatiedatum: 26 oktober 2016
Het is een dag van terugroepacties. Want volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit zijn 7 soorten rolgordijnen, lamellen en jaloezieën niet veilig genoeg en mogen niet meer worden verkocht. En de Japanse autobouwer Toyota roept in Nederland ruim 36.000 voertuigen uit voorzorg terug wegens mogelijk gevaarlijke airbags.
Veiligheidsmechanisme
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft in totaal 23 producten onderzocht. Bij 3 van de 7 exemplaren ontbreekt het veiligheidsmechanisme. Dit mechanisme voorkomt dat een kind zich ophangt aan de bedieningskoorden. In 4 gevallen zijn de koorden te lang waardoor kinderen verstrikt raken en de koorden een lus om hun nek kunnen vormen.
Na een aantal berichten uit het buitenland over dodelijke ongevallen met jonge kinderen, heeft de NVWA onderzocht of rolgordijnen, lamellen en jaloezieën zijn voorzien van een veiligheidssysteem om ophanging van kleintjes te voorkomen. Bij 7 producten blijken de eisen niet in orde. Zij zijn direct verboden.
Gevaarlijke airbags
De Japanse autobouwer roept in Nederland vooral de modellen Yaris en de Auris terug. Ook moet een aantal auto’s van de types Corolla en Hilux worden gerepareerd. Het gaat om wagens die tussen 2006 en 2014 zijn geproduceerd. In totaal worden bijna 1,5 miljoen Toyota’s in Europa en ruim 1,1 miljoen in Japan teruggeroepen.
Door problemen bij leverancier van de airbags, Takata, zijn wereldwijd in totaal al zo’n 100 miljoen wagens van verschillende merken teruggeroepen. Defecten aan het airbag-opblaassysteem waarbij onder meer metaaldeeltjes door de auto kunnen worden gelanceerd, zijn gelinkt aan 17 dodelijke ongelukken wereldwijd. Voor zover bekend zijn er nog geen ongelukken mee gebeurd in Nederland.
De eigenaren van de auto’s die voor deze terugroepactie worden persoonlijk op de hoogte gesteld. Toyota vervangt de airbagontstekers in de auto’s. De kosten van de reparatie zijn voor rekening van Toyota.
(Bron: ANP)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Mijn Toyota Yaris is nu 10 jaar oud en ik heb minstens 7 terugroepacties meegemaakt, voor de meest onnozele onzin. Ik heb één keer een, zelf een tekortkoming ontdekt: en wel, dat de veiligheidsriem van de achter passagiers, klem kan komen te zitten onder de zitbank, waardoor de sluiting kan beschadigen en niet meer functioneert. Dit leidde niet tot een terugroepactie, maar een fikse rekening, voor herstel. Ik had verwacht dat er onmiddellijk een modificatie zou worden doorgevoerd en dat minstens een miljoen Yarissen teruggeroepen zouden worden. Maar niks hoor, er rijden nu een hoop Yarissen rond, die onveilig zijn. … Volgens mij hebben de automobielconstructeurs ontdekt, dat terugroepen een prachtig systeem is om klanten naar de garage te lokken. In het begin, ging ik in op die z.g. terugroepacties en liet dan meteen een onderhoudsbeurt uitvoeren. Maar na 8 jaar terugroepen, ben ik daar helemaal mee gestopt. Als mijn Toyota het 10 jaar heeft uitgehouden, dan houdt hij het ook wel uit zonder dat ik naar mijn bekleding laat kijken, of naar mijn raamsluiting knopje.