Naar cookieinstellingen
Met deze truc proberen supermarkten u meer te laten betalen. Wees voorbereid, zodat u er niet intrapt.

Supermarkten zaaien bewust verwarring om u meer te laten betalen

Supermarkten doen er alles aan om ervoor te zorgen dat u zoveel mogelijk geld uitgeeft. Verwarring zaaien is één van de trucjes die ze inzetten om u meer te laten betalen dan nodig. Door deze truc komt u misschien met 4 appels thuis, terwijl u er voor dezelfde prijs 6 kunt kopen.

Prijsverschil onduidelijk

Valt het u wel eens op dat er bij supermarkten geen duidelijke lijn zit in hoe zij producten verkopen? Hetzelfde product is niet alleen los te koop, maar ook per kilo en in een samengestelde verpakking. Neem bijvoorbeeld een appel. Die kunt u los kopen, in een schaal van 4, in een grote zak of in een klein zakje met voorgesneden partjes. Voor de laatste optie valt nog te zeggen dat het gebruiksvriendelijk is, maar voor de klant maakt het waarschijnlijk niet veel uit of de appels in een schaal of een plastic zak zitten. Toch kan het in prijs behoorlijk schelen. Een schaal van 4 appels is vaak bijna net zo duur als 1 kilo appels, terwijl er in een kilo doorgaans minstens 6 appels gaan. U kunt in veel gevallen dus minimaal 2 extra appels krijgen door ze per kilo te kopen in plaats van in een schaal.

Het is geen toeval dat supermarkten hetzelfde product op verschillende manieren aanbieden. De supermarkt kiest er bewust voor om het prijsverschil onduidelijk te maken. De klant moet zelf ter plekke de prijs omrekenen om de goedkoopste variant te kopen. De meeste klanten nemen hier de tijd niet voor en betalen in sommige gevallen een hogere prijs. Om geld te besparen is het wel degelijk de moeite waard om de rekensom wat vaker te maken.

Supermarkten hebben verschillende trucjes

Het zaaien van verwarring is niet de enige truc die supermarkten inzetten om u meer uit te laten geven. Patrick Wessels geeft in een column aan welke psychologische trucs supermarkten nog meer allemaal inzetten. Dit gaat van het bepalen van de volgorde van het winkelpad tot de muziek die wordt afgespeeld. Hij geeft in zijn column ook tips om niet in deze trucs te trappen.

Een andere manier om geld te besparen op uw boodschappen is door slechts 1 keer per week naar de winkel te gaan en vaker voor huismerken en producten in de aanbieding te kiezen. Let wel op dat u bij aanbiedingen geen producten koopt die u eigenlijk niet nodig heeft. Het controleren van de kassabon is tevens de moeite waard. Die is lang niet altijd foutloos en de fouten zijn meestal nadelig voor u.

(Bron: Archief, Meldpunt, Libelle, Metro. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (12)

    bijbloem says:

    Ze zijn dus gelijk aan bepaalde klanten. 🙂 Als er minder gestolen zou worden dan kan de prijs laag blijven.
    In de verkoopprijzen is een marge ingesloten voor diefstal. Die was ooit 40%. Hoe die nu is. Geen idee.
    Misschien zouden klanten zich meer moeten storen aan de dieven.
    Rechtstreeks van de boer wordt op steeds meer plaatsen mogelijk.

    Ik erger me aan dieven. Laat ze maar minder alcohol en versnaperingen kopen. Voor een appel en een ei op de eerste rang zitten.
    Het zou over de gehele linie een verademing zijn.
    Ze zouden eens moeten uitrekeningen hoeveel besparing en onkosten het bezuinigen op personeel per saldo oplevert.
    Meer banen en meer te besteden. Gelukkig zijn er klanten die opletten op dieven.
    Zelf maak ik er geen opmerkingen meer over. Een netje van 30 cent ga ik niet melden. Aan de kassa is dat niet meer te controleren.
    Je loopt dan het risico dat ze je “terug pakken.” Het principe van klikspaan … Het zakelijk vs persoonlijk.
    Bij pubers is het een trend om stoer te zijn en te stelen. Ze kunnen beter hun ouders extra zakgeld vragen of een bijbaan nemen.
    Kijk en daar en voor die situaties zijn die akelige borden met diefstal kost 181,- euro.

      geluk2024 says:

      De grootste dieven zijn de supermarkten zelf. Ondanks rekeninghoudend met diefstal, lichten zij alle klanten op met boodschappen. Zoals alle weegschalen hebben opeens een pvc bedekking, die zou om hygiënisch reden zijn. Onzin. Het beschermingsstuk weeg tussen 50 en 100 gram. Met andere woorden groenten en fruit die gewogen moet worden, wordt voor 50 a 100 gram extra betaald!!! 1 klant kan geen kwaad maar 100 op een dag? Tel op je winst. Schande. Ik werd door een ander klant hierop geattendeerd!! Zo onzin over diefstal.

      VerryDon says:

      @geluk2024 ik ga ervan uit dat ze de weegschaal op 0 hebben gezet inclusief de pvc bedekking. Dat kan/moet je altijd namelijk doen alvorens iets te wegen. Net las de visboer die de kibbeling in een plastic bakje afweegt. Anders wordt je daar ook genaaid?.

      wam53 says:

      rechtstreeks van de boeren, helaas wordt daar ook steeds meer zonder betalen meegenomen, voornamelijk door mensen van buiten Nederland, arbeidsmigranten met name..in de supermarkt heb ik wel gezien dat derdelanders gewoon iets jatten, over het hekje sprongen en verdwenen..ze stonden erbij en keken ernaar. En wij de Nederlander ziet het terug in de prijzen, terwijl die groot grossiers, vette winsten blijven betalen…mijn motto minder gemak en meer zelf bereiden, maw woorden niet alles uit potjes en kant en klaar zakjes

    Omer says:

    Aanbiedingen zijn niet altijd werkelijk aanbiedingen. Ik was bij AH. Een pot pindakaas van het huismerk kostte € 2. Een week later was deze pindakaas zogenaamd in de bonus. Er hing een kaartje aan het schap, daarop stond dat de prijs normaal € 2,20 is, maar nu in de bonus voor € 2. Dat kostte die pindakaas een week eerder ook al. Hoezo, aanbieding. Werd waarschijnlijk te weinig verkocht.

      Adriana2 says:

      Ik kom al jaren niet meer bij de Albert Heijn om dit soort grapjasserij en de bijna monopolie die deze supermarkt in veel plaatsen heeft. Jumbo kan er trouwens ook wat van, maar in mindere mate. Ik heb gelukkig nu een goede en grote Lidl in de buurt. Iedere keer verbaas ik me er weer over wat ik aan de kassa moet betalen, in positieve zin.

      wam53 says:

      als er een bedrijf is die de boel oplicht is het de AH wel.

    illy.6793 says:

    Supermarkten spannen echt de kroon.
    Kom op 2 pakjes vleeswaren €4,50 kom op ik weet maag niet maar is gewoon even 10 gulden voor 2 pakjes vleeswaren het gaat nergens meer over.
    Alles is gewoon zo duur en iedereen blijft maar kopen eigenlijk ieten we ze gewoon boycotten.
    Waar je voor de Corona nog best wel een kar vol kon kopen nu de helft dus.
    Het is gewoon niet normaal.

      aad57 says:

      illy.6793
      en wat denk je van de verpakking
      vleeswaren en kaas worden eerst in plastic verpakt en dan gewogen waarbij vooral kaas in dik plastic wordt verpakt
      dit plastic (meer als de rietjes in pakjes drinken)
      betaal je dus voor de vlees of kaasprijs en komt ook in het milieu terecht.
      Dit is overigens door de EU verplicht gesteld ivm hygiëne dus diezelfde EU die plastic rietjes hebben verboden.
      ik snap het niet meer, maar denk dat het niks te maken heeft met hygiëne of milieu maar met winst
      voor de multinationals.

    Adriana2 says:

    Supermarkten zijn de grootste dieven zelf. Het maakt ze niet uit of er veel of weinig wordt gestolen, ondanks hun krokodillentranen. Hun verlies wordt sowieso aan de klant in de producten verrekend, no worries. Vraagt u zich weleens af waarom de producten alleen maar duurder zijn geworden en de prijzen nog steeds stijgen, ondanks dat de supermarkten megawinsten maakten tijdens corona? Die winsten hebben we nooit teruggezien in goedkopere producten, maar belandden in de zakken van de aandeelhouders. De klant betaalt wel. Waarom zijn die zelfscankassa’s er nog? Als die er niet meer zouden zijn, worden de diefstalverliezen aanzienlijk minder en hoeven jonge medewerkers, kinderen soms nog, de nare en soms gevaarlijke discussies bij de scankassa niet meer te voeren. Vraagt u zich maar eens af waarom dit maar blijft doorgaan. In ieder geval zal het de bobo’s van de supermarktketens worst zijn.

      DickT says:

      Wat denkt U van de aandeelhouders ,een zwager van ons heeft ook aandelen van AH en als er weer zo’n aandeelhouders bijeenkomst is geweest zegt ie altijd ” zo de prijzen van de artikelen bij Appie ,” gaan weer omhoog in prijs want wij willen meer rendement. En dat is toch in alle branches gaande oa energie , brandstoffen, verzekeringen etc. We worden van alle kanten opgelicht.

    keesje39 says:

    Tips.
    Fruit in een zak of net: aantal exemplaren tellen. Het verschil kan een tot twee stuks bedragen.
    Groente die per stuk gaat: een paar exemplaren wegen en de zwaarste eruit pikken.
    Hetzelfde geldt voor verpakte aardappels.
    Bananen: als het je niet veel uitmaakt of ze groot of klein zijn, kies kleine want je betaalt naar gewicht.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.