Naar cookieinstellingen
plastic

Supermarkten gaan minder groente en fruit in plastic verpakken

Steeds meer producten in de supermarkt worden in plastic verpakt. Zo is er een groeiende keuze in eenpersoonsverpakkingen en komen er steeds meer gemaksproducten bij, zoals kant-en-klaar-maaltijden. Allemaal in flink wat verpakkingsmateriaal. Vooral in plastic verpakte groente en fruit zijn een doorn in het oog van veel mensen. Tegen de trend van steeds meer plastic in, hebben de Nederlandse supermarkten nu afgesproken dat er in 2025 20 procent minder verpakkingsmateriaal in de supermarkt ligt. Als eerste wordt er gestart met een project met leveranciers van groenten en fruit.

Minder en andere verpakkingen voor groente en fruit

Om in 2025 20 procent minder verpakkingsmateriaal in de supermarkten te hebben, wordt niet alleen gekeken naar een vermindering van het aantal verpakkingen, maar ook naar duurzamere verpakkingen. In het geval van groente en fruit worden verpakkingen vaak gebruikt om de kwetsbare producten te beschermen en hygiënisch te houden. Ook verlengt het de houdbaarheid, wat met het oog op duurzaamheid ook niet onbelangrijk is. Marieke Doolaard, Manager Duurzaamheid bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) geeft aan op dat gebied desondanks snel stappen te willen maken om minder en andere verpakkingsmaterialen te gebruiken.

Niet alleen minder verpakkingen, ook meer gerecycled materiaal

Naast een flinke vermindering van het aantal verpakkingen, moeten de verpakkingen die in 2025 in de supermarkten liggen voor 95 procent recyclebaar zijn. Het plastic verpakkingsmateriaal moet dan voor 50 procent uit gerecycled materiaal bestaan en papier en karton 100 procent gecertificeerd. Op de eigen merk producten komen weggooi- of recyclingslogo’s, zodat het voor de consument duidelijk is hoe het materiaal het beste weggegooid wordt. Doolaard: “Duurzame verpakkingen leiden tot een reductie van CO2-uitstoot, minder zwerfafval en bewustwording bij de consument.”

Waar blijven de A-merken?

Directeur Vera Dalm van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal geeft tegenover de NOS aan dat de doelstellingen haar tegenvallen. Zij betreurt dat er alleen afspraken zijn gemaakt over de huismerken en dat er nog niks geregeld is met A-merkfabrikanten. Ook vindt zij 20 procent vermindering aan de lage kant: “Goed, het is een begin, maar ik hoorde dat Albert Heijn en Plus het eind vorig jaar hadden over 25 procent. Dus ik hoop dat de rest de lat snel nog wat hoger gaat leggen,” zegt zij.

Meer bedrijven doen plastic in de ban

Vooruitlopend op het verbod op wegwerpplastic in 2021 zijn er steeds meer bedrijven die hier stappen op ondernemen. Zo heeft Plus in de zomer van 2018 al diverse anti-plasticmaatregelen genomen en is Albert Heijn in september 2018 gestart met de verkoop van herbruikbare zakjes voor groente en fruit. Donderdag 14 februari 2019 is bekend gemaakt dat Hema vanaf het najaar alleen nog papieren en metalen rietjes verkoopt. De kartonnen wattenstaafjes zijn nu al beschikbaar in bepaalde Hema-winkels en dat zal worden uitgebreid naar alle winkels. Ook stimuleert Hema vanaf begin januari om een eigen beker mee te nemen bij aanschaf van een warme drank in de take away’s. Klanten met een eigen beker krijgen 25 cent korting. Woonwinkelketen Ikea stopt vanaf 2020 met plasticwegwerpproducten als rietjes, bordjes, bekertjes en tasjes. Verder is het bedrijf van plan de uitstoot van broeikasgas sterker terug te dringen en alleen nog maar hernieuwbare en gerecyclede producten te gaan gebruiken.

Lees ook: we willen graag duurzamer leven, alleen lukt het nog niet.

(Bron: Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, NOS, Distrifood, ANP)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.