Steeds meer gemeenten redden hun centrum voor de toekomst
Publicatiedatum: 19 februari 2018
Lelijke panden die worden opgeknapt, winkels die dichter bij elkaar geplaatst worden en gaten in het winkelbestand opvullen met nieuwe woningen en horeca. Het zijn enkele van de maatregelen waarmee gemeenten de afgelopen jaren hun centra een nieuwe impuls gegeven hebben. Op maandag 19 februari 2018 sluiten nog weer 9 gemeenten daar tijdens een congres in Breda de zogenoemde retaildeal voor.
Al 152 binnensteden worden aangepakt
In 2015 heeft minister Kamp van Economische Zaken het startsein gegeven voor landelijke retaildeals, waarmee gemeenten samen met winkeliers, horeca, de vastgoedsector, provincie en de landelijke overheid uitgebreide plannen maken om binnensteden weer leefbaar, gezellig en mooi te maken. Met de 9 steden die vanmiddag in Breda tekenen, waaronder Amersfoort en Zoetermeer, komt het aantal retaildeals op 152.
Den helder van een 3 naar een 8
En de deals werpen hun vruchten af. In Breda laten 6 voorbeeldsteden zien wat er de afgelopen jaren gedaan is om de binnenstad vitaler te maken. Waaronder Den Helder. De Helderse wethouder Kuipers zegt tegenover het NOS Radio 1 Journaal: “jaren terug gaf ik ons centrum als rapportcijfer een 3, nu een 8. Er is echt heel veel gebeurd hier.” Den Helder hoopt dankzij de inspanningen uiteindelijk meer toeristen te trekken. Kuipers vertelt: “jaarlijks rijden er één miljoen mensen door Den Helder, op weg naar Texel. We zien al dat er vorig jaar meer mensen van Texel een dagje naar Den Helder kwamen. Hopelijk worden dat er dit jaar weer meer.”
Enorm veel geld
Marijke van Hees, voorzitter van de Retailagenda, benadrukt dat de projecten alleen werken als iedereen meehelpt: “want het compacter maken van de binnenstad klinkt leuk, maar kost ook enorm veel geld.” Keijzer benadrukt dat aantrekkelijke winkels cruciaal zijn voor steden en dorpen. “Door de enorme toename van webwinkels, moeten winkeliers nu echt inzetten op digitalisering. Dat is de manier om meer producten te verkopen. Ook de slager en schoenenzaak op de hoek moeten het mogelijk maken dat klanten online een bestelling kunnen doen. Daarmee behouden we plaatselijke winkels en daarmee lokale inkomsten en banen.”
(Bron: NOS, Rijksoverheid)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Veel steden hebben hun stadscentra tot No-Go gebied gemaakt, door hoge parkeertarieven en de bewoners verjaagd, die vroeger boven de winkelpanden woonden. Er is tientallen jaren gewaarschuwd voor leegloop van binnenstadbewoning, ten voordele van winkeliers. En nu is het zover: Er woont geen hond meer in de binnensteden en met de internethype wordt het ook winkeliers onmogelijk gemaakt hun nering voort te zetten. De enige winkeliers die nog nering hebben in de binnenstad, zijn de brillenwinkels en gehoorapparatenwinkels, die gesponsord worden door het ziekenfonds. En hier en daar een restaurant, open in de avonduren. De parkeergarages staan ook grotendeels leeg, na een beleid van jarenlang automobilisten uitbuiten en beroven. Gelukkig zijn er nog de daklozen en de drugsverslaafden, die nu de binnensteden bevolken, anders waren binnensteden nu een openluchtmuseum.
Wij gaan nooit meer naar de stad, de dichtbijzijn is Utrecht. Vreselijk stad, zeker super auto onvriendelijk met hoge parkeertarieven. Gevolg wij gaan daar dus nooit meer heen. Ook andere steden mijden we nu.
Goed gedaan Gemeentes ga zo door met auto pesten, nu komen die diesel zones erbij, geweldig hoor..komt helemaal niemand meer.
Stop ermee met dat beleid, het help zeker niet om auto’s te pesten. Wij willen gewoon met de auto….