Naar cookieinstellingen
nepaanbiedingen

Sociale media vol nepaanbiedingen, ACM start waarschuwingscampagne tegen nepshops

Aanbiedingen op sociale media zijn vaak te mooi om waar te zijn. Letterlijk. Nederlandse consumenten zijn in 2017 voor bijna 5 miljoen euro het schip in gegaan met aankopen via sociale media. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een campagne om te waarschuwen voor dubieuze internetverkopen.

Campagne Webshop of Nepshop?

De ACM waarschuwt al langer voor dubieuze webshops, maar met verkopen via bijvoorbeeld Facebook en Instragram is het achterhalen van een verkoper vaak nog lastiger. Bedrijven benaderen consumenten via social media gericht en rechtstreeks om hun producten aan te bieden. Met de campagne Webshop of Nepshop? wijst de waakhond op de gevaren van internetverkopen zonder tussenkomst van een winkel of soms zelfs zonder website. Als het product niet voldoet of helemaal niet wordt ontvangen, blijkt de afzender vaak onbekend en onvindbaar.

Verleidelijke aanbiedingen

Bij het kopen via sociale media is het vaak onduidelijk wie de aanbieder is van het product en onder welke voorwaarden u het koopt. Terwijl de online aanbieder hierover wel moet informeren. Soms gaat het ook om nepshops en ontvangt u het bestelde product helemaal niet. Dan pas komt u erachter dat de pagina waarop het product gekocht is verdwenen is. Daardoor wordt het onmogelijk om de aanbieder aan te spreken. Volgens Hummelen worden consumenten op sociale media makkelijk en snel opgelicht: “Het gevaar is dat je op dat moment niet per se bezig bent om iets te kopen en dan word je ineens toch geconfronteerd met een op jou gerichte aanbieding. De verleiding is dan groot en je bent minder bedacht op risico’s.”

Tips tegen dubieuze internetverkopen

Via de website ConsuWijzer, radiospotjes en advertenties op sociale media geeft ACM tips:

  • Bekijk reviews over een verkoper. Dat kan een indicatie geven van de betrouwbaarheid.
  • Reken af met een betaalmethode met geld terug-garantie of achteraf.
  • Bekijk of er mogelijkheden zijn om contact op te nemen met de aanbieder, zoals een telefoonnummer, e-mailadres of website.

Advies

Consumenten kunnen hun ervaringen melden bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. Dit kan telefonisch of per mail, maar ook via WhatsApp en social media. ConsuWijzer geeft ook advies over de vervolgstappen die u kunt nemen.

Lees ook: neppe webshops, zo trapt u er niet in.

(Bron: ANP, ACM, NOS)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    ACM wil even interessant doen. Tegen kleine particulier oplichters willen ze nog wel actie ondernemen, maar tegen grote internationale oplichters, zoals telecombedrijf Tele2 ondernemen ze geen actie. Al jaren lang lokt dat bedrijf, duizenden argeloze klanten per jaar, via internet- en televisiereclame. Om deze vervolgens te benadelen en financieel een poot uit te trekken. Wees eens flink en treed op tegen grote oplichters. …

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.