Sociale media vol nepaanbiedingen, ACM start waarschuwingscampagne tegen nepshops
Publicatiedatum: 6 november 2018
Aanbiedingen op sociale media zijn vaak te mooi om waar te zijn. Letterlijk. Nederlandse consumenten zijn in 2017 voor bijna 5 miljoen euro het schip in gegaan met aankopen via sociale media. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een campagne om te waarschuwen voor dubieuze internetverkopen.
Campagne Webshop of Nepshop?
De ACM waarschuwt al langer voor dubieuze webshops, maar met verkopen via bijvoorbeeld Facebook en Instragram is het achterhalen van een verkoper vaak nog lastiger. Bedrijven benaderen consumenten via social media gericht en rechtstreeks om hun producten aan te bieden. Met de campagne Webshop of Nepshop? wijst de waakhond op de gevaren van internetverkopen zonder tussenkomst van een winkel of soms zelfs zonder website. Als het product niet voldoet of helemaal niet wordt ontvangen, blijkt de afzender vaak onbekend en onvindbaar.
Verleidelijke aanbiedingen
Bij het kopen via sociale media is het vaak onduidelijk wie de aanbieder is van het product en onder welke voorwaarden u het koopt. Terwijl de online aanbieder hierover wel moet informeren. Soms gaat het ook om nepshops en ontvangt u het bestelde product helemaal niet. Dan pas komt u erachter dat de pagina waarop het product gekocht is verdwenen is. Daardoor wordt het onmogelijk om de aanbieder aan te spreken. Volgens Hummelen worden consumenten op sociale media makkelijk en snel opgelicht: “Het gevaar is dat je op dat moment niet per se bezig bent om iets te kopen en dan word je ineens toch geconfronteerd met een op jou gerichte aanbieding. De verleiding is dan groot en je bent minder bedacht op risico’s.”
Tips tegen dubieuze internetverkopen
Via de website ConsuWijzer, radiospotjes en advertenties op sociale media geeft ACM tips:
- Bekijk reviews over een verkoper. Dat kan een indicatie geven van de betrouwbaarheid.
- Reken af met een betaalmethode met geld terug-garantie of achteraf.
- Bekijk of er mogelijkheden zijn om contact op te nemen met de aanbieder, zoals een telefoonnummer, e-mailadres of website.
Advies
Consumenten kunnen hun ervaringen melden bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. Dit kan telefonisch of per mail, maar ook via WhatsApp en social media. ConsuWijzer geeft ook advies over de vervolgstappen die u kunt nemen.
Lees ook: neppe webshops, zo trapt u er niet in.
(Bron: ANP, ACM, NOS)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
ACM wil even interessant doen. Tegen kleine particulier oplichters willen ze nog wel actie ondernemen, maar tegen grote internationale oplichters, zoals telecombedrijf Tele2 ondernemen ze geen actie. Al jaren lang lokt dat bedrijf, duizenden argeloze klanten per jaar, via internet- en televisiereclame. Om deze vervolgens te benadelen en financieel een poot uit te trekken. Wees eens flink en treed op tegen grote oplichters. …