Naar cookieinstellingen

Slecht mobiel bereik kost mensenlevens

Er zijn in Nederland nog altijd tientallen dorpen waar inwoners veel problemen ervaren met mobiel bellen, zo blijkt uit een publieksonderzoek van de regionale omroepen en de NOS, waaraan 23.000 mensen hebben meegedaan. Inwoners van Drenthe en Noord-Brabant zijn het minst tevreden over het bereik met hun mobiele telefoon.

Geen ontvangst

Telefoonproviders zijn de afgelopen jaren druk bezig geweest om ervoor te zorgen dat er in heel Nederland mobiel gebeld kan worden. Maar nog altijd zijn er dorpen waar er vaak helemaal geen ontvangst is. Dit geldt ook voor mobiel internet, maar dan kunnen mensen in huis nog wel gebruikmaken van de wifi-verbinding.

112, daar red je levens mee

Er zijn 19 dorpen en 1 wijk in Lelystad waar de inwoners de kwaliteit van de ontvangst gemiddeld lager dan een drie geven. 6 van deze dorpen liggen in Drenthe. Voor de inwoners van deze gebieden geldt dat ze thuis vaak niet mobiel kunnen bellen en gebeld kunnen worden, niet kunnen sms’en en soms zelfs niet 112 kunnen bellen. En vooral dat laatste zorgt voor problemen: “Slecht mobiel bereik op sommige plaatsen in Nederland kost levens,” waarschuwt de Hartstichting. “In bepaalde gebieden is het bereik zo slecht dat er soms te laat hulp komt bij een slachtoffer dat in levensgevaar is vanwege een hartstilstand. Cruciaal is dat iedere hulpvrager bij een hartstilstand direct toegang krijgt tot de 112-centrale en dat burgerhulpverleners in de buurt opgeroepen kunnen worden. De Hartstichting doet dan ook een dringend beroep aan telecomproviders om het mobiel bereik snel te vergroten en zo levens te redden.”

Landelijk bereik

Volgens KPN, een van de vier providers die zendmasten plaatsen, wordt er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat in heel Nederland mobiel gebeld kan worden, maar is dat niet eenvoudig te realiseren. Jacob Groote, verantwoordelijk voor de mobiele netwerken bij KPN geeft toe dat er nog altijd witte vlekken op de kaart zijn, hoewel dat er niet veel meer zijn. Hij schat dat minder dan 1 procent van Nederland nog niet goed is gedekt. “KPN is in de eerste helft van 2015 een investeringsprogramma begonnen om daar iets aan te doen. Maar vergunningen voor nieuwe antennes kosten tijd, onder meer vanwege inspraakprocedures. Een mast van 48 meter bijna in je achtertuin is niet altijd plezierig”, erkent Groote. “Maar als je bereik wilt hebben, hoort dat er op bepaalde plekken wel bij.”

Grote verschillen

Er zijn grote regionale verschillen als het gaat om de ervaring met mobiel bellen. In Noord-Brabant (5,1) en Drenthe (5,2) is men veel ontevredener dan in Zuid-Holland (6,9). Opvallend is dat men niet alleen aan de randen van Nederland ontevreden is met het mobiel bereik. In het noorden van Groningen zijn bellers bijvoorbeeld heel tevreden, terwijl men in de gemeenten in de omgeving van Den Bosch relatief ontevreden is. Volgens KPN zijn er in Groningen in het verleden hoge zendmasten geplaatst, met meer bereik. In Noord-Brabant staan vaak lagere masten, waardoor er meer zendmasten nodig zijn om tot dezelfde dekking te komen. De op een na slechtste ontvangst wordt ervaren in het Brabantse Sint-Oedenrode, met gemiddeld een 3,7. Bewoners van Capelle aan den IJssel (8,3) en Urk (8,1) zijn het meest tevreden.

Compensatie

Ander nieuws op het gebied van mobiel bellen en televisie- en internetverkeer komt vanuit de Tweede Kamer. Het kabinet heeft vrijdag 28 oktober 2016 ingestemd van minister Henk Kamp van Economische Zaken om klanten vanaf 1 juli 2017 een vergoeding te geven voor lange storingen van telefoon-, televisie- en internetverkeer. Het gaat om storingen die langer dan twaalf uur duren. Henk Kamp: “Internet en telefonie zijn onmisbaar in onze maatschappij geworden. Storingen leiden niet alleen tot persoonlijk ongemak, maar hebben ook gevolgen voor onze economie. Het is dus redelijk dat zowel consumenten als zakelijke klanten compensatie krijgen bij lange storingen.”

(Bron: ANP, NOS)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Parhesia says:

    Het zoveelste voorbeeld v.h. verziekt kapitalistisch systeem van ons.Het moet per wet vast gelegd worden dat ondernemers/aandeelhouders van telecom firma’s bij het aanleggen van het netwerk verplicht worden gesteld om
    heel GEHEEL Nederlands woongebied te voorzien van communicatie mogelijkheden.
    Praten over wel of niet rendabel voor bepaalde gebieden,is absurd en ontsproten uit een infantiele liberale geest.Het blijkt maar weer eens temeer dat dit hebzuchtig genootschap met zijn ideologie,de maatschappij maar blijft verzieken,zelfregulering is de grootste “goddelijke ideologische” leugen van deze uitbuitende bovenklasse.

    oosterwijck says:

    Slecht mobiel bereik kost mensenleven! … Goed mobiel bereik kost geld! …. En wat is nu belangrijker? Geld of mensenleven? Natuurlijk is geld belangrijker. … Ga eens 100 meter de grens over, achter Baarle Nassau, dan zal je zien dat de KPN je mobiel weet te bereiken met Roamingkosten. Maar in het missiegebied achter Zwolle is dit niet mogelijk, volgens de KPN. Het verschil is: In het missiegebied valt niets te verdienen, maar achter Baarle Nassau valt wél te verdienen. … En waar blijft onze regering? En waar blijft Nely Smith-Kroes? … Je hoort niemand van onze regering, om de KPN aan te sporen, om in het missiegebied een goed mobiel bereik te realiseren. Ik kan het niet genoeg benadrukken: Stem juist, stem SP en/of 50+ … Laat je niet langer ringeloren door dat VVD tuig, dat van het ene fraudeschandaal in het andere rolt. Laat je niet langer ringeloren door het PvdA tuig (de uitverkorenen), dat geinfiltreerd is in de voormalige arbeiderspartij, om dit voormalige arbeidersbolwerk om zeep te helpen. En vertrouw D66 niet, die partij is een filiaal van het VVD tuig.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.