Naar cookieinstellingen

Sint shopt online voor meer dan miljard aan cadeaus

Sinterklaas bestelde dit jaar opnieuw meer cadeaus via internet dan in de voorgaande jaren. Het aantal online bestedingen rond Sinterklaas passeert daarmee voor het eerst de magische grens van 1 miljard euro, zo blijkt uit een onderzoek van belangenvereniging Thuiswinkel.org en PostNL.

Consumentenvertrouwen

Volgens het onderzoek ligt de gemiddelde weekomzet van alle webwinkels tussen 1 november en 5 december 2016 op ruim 250 miljoen euro, bijna 60 miljoen euro meer dan in een doorsnee week. De omzet voor de hele Sinterklaasperiode komt daarmee uit op 1,26 miljard euro. De Sint-omzet is hiermee ten opzichte van 2015 met 35 procent gestegen. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, geeft twee redenen voor de hoge verkoopcijfers: “Enerzijds zet de verschuiving van fysiek naar online kopen zich door. Daarnaast neemt het consumentenvertrouwen toe doordat de economie in de lift zit. Ouders vinden het prettig om meer aan cadeaus voor de kinderen uit te kunnen geven.”

Iedereen profiteert

Internetwarenhuis bol.com verwacht dat ze deze feestperiode drie miljoen pakjes meer moeten verwerken dan vorig jaar. Maar niet alleen webwinkels profiteren. Ook ‘gewone’ winkels als Hema en Mediamarkt delen met hun online kanalen mee in de run op cadeautjes. Opvallend is ook dat steeds meer consumenten hun cadeautjes via de mobiel kopen. In de Sinterklaasperiode van dit jaar is zo’n 12% van alle aankopen via de smartphone gedaan, zo blijkt uit het onderzoek. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van de 7% mobiele aankopen van vorig jaar. Als reden voor deze stijging wordt de groei in het vertrouwen van mobiel winkelen en de mobiele bereikbaarheid van veel websites genoemd.

Pakketjespost

De toename van de onlineaankopen in de Sinterklaastijd leidt ook tot topdrukte bij PostNL. Het postbedrijf verwacht tussen 29 november en 5 december 2016 een recordaantal van ruim 5 miljoen pakketten te verwerken en te bezorgen. “Onze sorteercentra draaien in het hele land op volle kracht”, aldus directeur Gerrit Mastenbroek van de pakjesdivisie van PostNL. “Komende week zijn er 3.800 pakketbezorgers op pad, dat zijn er zeshonderd meer dan op een normale bezorgdag.”

Top 5 cadeaus

Het cadeau dat momenteel het best verkoopt is Judas, het boek van Astrid Holleeder over haar broer en topcrimineel Willem Holleeder. Volgens een woordvoerder verkoopt de webwinkel liefst 4,5 keer zoveel exemplaren van Judas dan van het op een na best presterende artikel, wat ook een boek is: Harry Potter en Het Vervloekte Kind. Verder staat het boek Mijn gevecht van Thomas Dekker, het kinderboek De wereld van de Gorgels van Jochem Myjer, en de cd ‘Voor altijd jong’ van muziekgroep Kinderen voor Kinderen in de top 5.

(Bron: ANP)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.