phishing

Senioren en Veiligheid: phishing (nepmail)

Vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid loopt in de maand september de campagne Senioren en Veiligheid. Ouderen krijgen concrete tips om te voorkomen dat ze slachtoffer worden van criminaliteit en over wat ze moeten doen als het wel gebeurt. Gedurende 4 weken is er aandacht voor de verschillende vormen van criminaliteit: meekijken bij pinnen, babbeltrucs, hulpvraagfraude (via bijvoorbeeld WhatsApp) en phishing. Deze keer: phishing. 

Hoe vaak we er al niet voor gewaarschuwd zijn, ze komen nog steeds voor: nepmailtjes. Bij zogeheten phisihing wordt u bijvoorbeeld via een e-mail gevraagd om te klikken om in te loggen. Die link kan bijvoorbeeld leiden naar een valse website van een bank, waarin u gevraagd wordt om uw gegevens in te vullen. Op deze manier proberen internetcriminelen toegang te krijgen tot uw computer of persoonlijke gegevens. Met die gegevens kunnen internetcriminelen u vervolgens veel geld afhandig maken.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Waar moet u op letten?

Om te beginnen: klik niet zomaar op links in een mailbericht dat u niet helemaal vertrouwt. Download vooral ook geen bijlagen. Hier kunnen mogelijke programma’s inzitten die ongevraagd op uw computer worden geïnstalleerd, waardoor criminelen uw computer over kunnen nemen. Twijfelt u over de herkomst van de mail, bel dan met de organisatie waar de mail zogenaamd van afkomstig is. Is het een mail van de bank, bel hen dan. Zoek het nummer zelf op, dus bel niet het nummer uit de mail. Gaat het om geld? Gaat het om belangrijke gegevens? Is er haast bij? Let dan extra goed op! Eerst checken, dan klikken. Criminelen die via phishing u geld afhandig willen maken zijn geraffineerd. Brieven en logo’s zijn vaak niet van echt te onderscheiden.  Via de Fraudehelpdesk kunt u de e-mail controleren.

Slachtoffer

Bent u toch slachtoffer geworden van phishing, neem dan onmiddellijk contact op met uw bank. Zij kunnen uw rekening blokkeren. Doe altijd aangifte (ook bij een poging), op de website van de politie. Bewaar de mail eventueel in een apart mapje in uw mailbox. Meld het bericht ook als u geen slachtoffer bent geworden bij de Fraudehelpdesk.

Webinar

Op dinsdag 122 september van 10.30 tot 11.15 uur krijgt u in een webinar tips en adviezen. Bijvoorbeeld: hoe herkent u crimineel gedrag? Wat kunt u doen om te voorkomen dat u slachtoffer wordt? En waar kunt u terecht als u slachtoffer bent? U kunt tijdens de uitzending vragen stellen via WhatsApp. Voeg hiervoor nummer 06 – 84 51 60 77 toe aan uw contactlijst (alleen tijdens de webinar en u kunt er niet naar bellen). Vragen stellen kan alleen tijdens de webinar. Kunt u niet live meekijken, dan is de webinar terug te kijken via de website maakhetzeniettegemakkelijk.nl

Babbeltiplijn

Naast digitale informatie op de website maakhetzeniettemakkelijk.nl wordt in de maand september door de ouderenbond KBO-PCOB samen met de NOOM ook een speciaal telefoonnummer beschikbaar gesteld. Hier kunt u terecht om persoonlijke tips te krijgen of om uw verhaal als slachtoffer kwijt te kunnen. Deze speciale Babbeltiplijn is op de woensdagen (5, 12, 19 en 26) in september te bereiken tussen 9.00 en 17.00 uur op 030 – 3400670 (lokaal tarief). Ook bij ouderenbond KBO-Brabant zijn vrijwilligers beschikbaar waar mensen hun verhaal kwijt kunnen. Daarnaast is Slachtofferhulp Nederland betrokken bij de campagne, waar slachtoffers zich altijd kunnen melden voor persoonlijk advies.

(Bron: ministerie van Justitie en Veiligheid, Fraudehelpdesk, maakhetzeniettemakkelijk.nl)

Geef een reactie