Naar cookieinstellingen
Retro

Retro: cd’s, lp’s, fotorolletjes en polaroids terug van weggeweest

De verkoop van cd’s en lp’s zit in de lift, analoge fotocamera’s en polaroids winnen ook aan populariteit. Is dit een nieuwsbericht uit de jaren 80 of 90? Nee hoor, het zijn de ontwikkelingen in de 21ste eeuw, waarin retro en nostalgie weer terrein winnen. Waar komt dat precies door?

Retro: muziek afspelen

Om verwarring te voorkomen: retro is iets anders dan vintage. Hiermee bedoelen we nieuw gemaakte artikelen, die zijn geïnspireerd op oudere voorbeelden, zoals we in dit artikel uitleggen. De cd bijvoorbeeld heeft een lange geschiedenis. In de loop van de jaren 80 verdringt hij de lp en in het nieuwe millennium moet hij zelf plaats maken voor streamingsdiensten als Spotify. Maar inmiddels is zowel de lp als de cd bezig aan een inhaalslag onder de muziekliefhebbers.

Lang niet iedereen heeft nog een cd-speler, maar veel artiesten blijven cd’s produceren. “Voor grote namen is streaming de focus geworden, maar je hebt miljoenen streams nodig om daar echt goed aan te verdienen. Dus als je geen grote naam bent, is een cd die je voor 15 euro per stuk kan verkopen nog een belangrijk verdienmodel”, verklaart Jacqueline Schlappi van fabrikant Replifact Media tegenover Trouw.

De klassieke langspeelplaat is al langere tijd bezig aan een opmars, vooral onder jongeren. “We leven in een snel, online tijdperk en mensen willen terug naar de basis. Een plaatje draaien is de gezelligheid een beetje opzoeken”, merkt verkoper Bart Haselbekke uit Geesteren, in gesprek met Entertainment Business. Haselbekke is aangenaam verrast door de opkomst van retro in zijn sector. “Als ze gaan samenwonen, dan komt standaard de platenspeler in de woon­kamer te staan. Dat hadden we 10 of zelfs 5 jaar geleden niet kunnen bedenken.”

Retro: fotografie

In de fotografie is een vergelijkbare ontwikkeling zichtbaar. U kunt met uw telefoon of digitale camera de scherpste foto’s maken, maar steeds meer mensen grijpen terug naar traditionele methodes. Wegwerpcamera’s, fotorolletjes en polaroids worden alsmaar populairder. “De jeugd is toch weer degene die het vlammetje aangewakkerd heeft”, vertelt René Verburgt, eigenaar van een Amsterdamse fotospeciaalzaak, aan Nieuwsuur.

Eén van zijn jonge klanten noemt het ‘iets van magie’ om een foto te maken, zonder meteen het resultaat te zien. “Het speciale van echt fotograferen is er een beetje af gegaan, denk ik. Omdat je met je telefoon altijd op elk moment foto’s kan maken. Dus om toch weer iets op te zoeken wat het weer bijzonderder maakt, dat het weer echt een handeling of een hobby maakt. Ik denk dat het daarmee te maken heeft.”

Retro: auto-industrie

Ook de auto-industrie heeft het fenomeen retro omarmd. Zo heeft Volkswagen de klassieke hippiebus in een nieuw – maar wel volledig elektrisch jasje – gegoten. En u kunt nieuwe uitvoeringen van de bekende namen Renault 5 of Ford Mustang weer tegengekomen. Deze trend heeft mogelijk te maken met de opkomst van elektrische auto’s, die onder de motorkap grotendeels identiek zijn. Daarom zoeken fabrikanten naar andere mogelijkheden om hun producten toch onderscheidend te maken. En dan kunnen dit soort klassieke, herkenbare modellen helpen om gevoelens van nostalgie en vertrouwdheid op te roepen bij de consument.

En zo zijn er nog wel meer industrieën die teruggrijpen op traditionele ontwerpen. Adidas ontwerpt, met het WK voetbal in zicht, diverse retrovoetbalshirts en sportschoenen. In het interieurontwerp winnen jaren 70-kleuren als oranje en okergeel weer terrein. Het moge duidelijk zijn dat retro het toverwoord is geworden.

Consumenten willen, in tijden van onbegrensde technologische mogelijkheden, kennelijk weer een beetje moeite doen. Terug naar de basis, met ouderwetse camera’s in plaats van 100 foto’s in een minuut maken. Of cd’s met een beperkt aantal nummers in plaats van afspeellijsten met duizenden liedjes. Mensen grijpen nu eenmaal snel naar herkenbaarheid en vertrouwdheid. Maar ze zoeken tegelijkertijd naar manieren om zich te onderscheiden, in tijden waarin vrijwel iedereen dezelfde producten gebruikt. En er zijn genoeg slimme fabrikanten die precies weten hoe ze daarop in moeten spelen.

Bron: Trouw, Entertainment Business, Nieuwsuur, Algemeen Dagblad, Autovisie, Footy Headlines, Sports Illustrated, VT Wonen, Quest. Foto: Valerie Macon/ANP)

Geef een reactie

Reacties (3)

    MauHe says:

    Ik zou niet terug willen naar dat ouderwets foto’s maken met rolletjes, met name op vakantie. Altijd dat dubben op vakantie hoeveel foto’s je nog zou willen maken en welke rolletjes je dan nog nodig had, na de vakantie naar de fotozaak gaan om ze te laten ontwikkelen en dan altijd weer een paar moeten weggooien omdat ze mislukt waren. Ik kan nu praktisch zoveel foto’s maken als ik wil, ze ’s avonds op de hotelkamer eventjes nalopen en de slechte direct weggooien en ze op een schijfje zetten om thuis via de tv een diavoorstelling te maken.

    madeliev says:

    Haha, ja, ik heb hetzelfde, ik vind foto’s nemen in deze tijd een stuk simpeler en het kost je ook minder geld.
    Maar goed, ik ben geen jeugdige meer.
    En dat is het verschil.

      MauHe says:

      Inderdaad, wij hebben het allemaal al meegemaakt, de jeugd moet het nog helemaal opnieuw ontdekken. Maar zullen uiteindelijk waarschijnlijk ook wel tot dezelfde conclusie komen…

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.