Retro

Retro: cd’s, lp’s, fotorolletjes en polaroids terug van weggeweest

De verkoop van cd’s en lp’s zit in de lift, analoge fotocamera’s en polaroids winnen ook aan populariteit. Is dit een nieuwsbericht uit de jaren 80 of 90? Nee hoor, het zijn de ontwikkelingen in de 21ste eeuw, waarin retro en nostalgie weer terrein winnen. Waar komt dat precies door?

Retro: muziek afspelen

Om verwarring te voorkomen: retro is iets anders dan vintage. Hiermee bedoelen we nieuw gemaakte artikelen, die zijn geïnspireerd op oudere voorbeelden, zoals we in dit artikel uitleggen. De cd bijvoorbeeld heeft een lange geschiedenis. In de loop van de jaren 80 verdringt hij de lp en in het nieuwe millennium moet hij zelf plaats maken voor streamingsdiensten als Spotify. Maar inmiddels is zowel de lp als de cd bezig aan een inhaalslag onder de muziekliefhebbers.

Lang niet iedereen heeft nog een cd-speler, maar veel artiesten blijven cd’s produceren. “Voor grote namen is streaming de focus geworden, maar je hebt miljoenen streams nodig om daar echt goed aan te verdienen. Dus als je geen grote naam bent, is een cd die je voor 15 euro per stuk kan verkopen nog een belangrijk verdienmodel”, verklaart Jacqueline Schlappi van fabrikant Replifact Media tegenover Trouw.

De klassieke langspeelplaat is al langere tijd bezig aan een opmars, vooral onder jongeren. “We leven in een snel, online tijdperk en mensen willen terug naar de basis. Een plaatje draaien is de gezelligheid een beetje opzoeken”, merkt verkoper Bart Haselbekke uit Geesteren, in gesprek met Entertainment Business. Haselbekke is aangenaam verrast door de opkomst van retro in zijn sector. “Als ze gaan samenwonen, dan komt standaard de platenspeler in de woon­kamer te staan. Dat hadden we 10 of zelfs 5 jaar geleden niet kunnen bedenken.”

Retro: fotografie

In de fotografie is een vergelijkbare ontwikkeling zichtbaar. U kunt met uw telefoon of digitale camera de scherpste foto’s maken, maar steeds meer mensen grijpen terug naar traditionele methodes. Wegwerpcamera’s, fotorolletjes en polaroids worden alsmaar populairder. “De jeugd is toch weer degene die het vlammetje aangewakkerd heeft”, vertelt René Verburgt, eigenaar van een Amsterdamse fotospeciaalzaak, aan Nieuwsuur.

Eén van zijn jonge klanten noemt het ‘iets van magie’ om een foto te maken, zonder meteen het resultaat te zien. “Het speciale van echt fotograferen is er een beetje af gegaan, denk ik. Omdat je met je telefoon altijd op elk moment foto’s kan maken. Dus om toch weer iets op te zoeken wat het weer bijzonderder maakt, dat het weer echt een handeling of een hobby maakt. Ik denk dat het daarmee te maken heeft.”

Retro: auto-industrie

Ook de auto-industrie heeft het fenomeen retro omarmd. Zo heeft Volkswagen de klassieke hippiebus in een nieuw – maar wel volledig elektrisch jasje – gegoten. En u kunt nieuwe uitvoeringen van de bekende namen Renault 5 of Ford Mustang weer tegengekomen. Deze trend heeft mogelijk te maken met de opkomst van elektrische auto’s, die onder de motorkap grotendeels identiek zijn. Daarom zoeken fabrikanten naar andere mogelijkheden om hun producten toch onderscheidend te maken. En dan kunnen dit soort klassieke, herkenbare modellen helpen om gevoelens van nostalgie en vertrouwdheid op te roepen bij de consument.

En zo zijn er nog wel meer industrieën die teruggrijpen op traditionele ontwerpen. Adidas ontwerpt, met het WK voetbal in zicht, diverse retrovoetbalshirts en sportschoenen. In het interieurontwerp winnen jaren 70-kleuren als oranje en okergeel weer terrein. Het moge duidelijk zijn dat retro het toverwoord is geworden.

Consumenten willen, in tijden van onbegrensde technologische mogelijkheden, kennelijk weer een beetje moeite doen. Terug naar de basis, met ouderwetse camera’s in plaats van 100 foto’s in een minuut maken. Of cd’s met een beperkt aantal nummers in plaats van afspeellijsten met duizenden liedjes. Mensen grijpen nu eenmaal snel naar herkenbaarheid en vertrouwdheid. Maar ze zoeken tegelijkertijd naar manieren om zich te onderscheiden, in tijden waarin vrijwel iedereen dezelfde producten gebruikt. En er zijn genoeg slimme fabrikanten die precies weten hoe ze daarop in moeten spelen.

Bron: Trouw, Entertainment Business, Nieuwsuur, Algemeen Dagblad, Autovisie, Footy Headlines, Sports Illustrated, VT Wonen, Quest. Foto: Valerie Macon/ANP)

Geef een reactie

Reacties (3)

    MauHe says:

    Ik zou niet terug willen naar dat ouderwets foto’s maken met rolletjes, met name op vakantie. Altijd dat dubben op vakantie hoeveel foto’s je nog zou willen maken en welke rolletjes je dan nog nodig had, na de vakantie naar de fotozaak gaan om ze te laten ontwikkelen en dan altijd weer een paar moeten weggooien omdat ze mislukt waren. Ik kan nu praktisch zoveel foto’s maken als ik wil, ze ’s avonds op de hotelkamer eventjes nalopen en de slechte direct weggooien en ze op een schijfje zetten om thuis via de tv een diavoorstelling te maken.

    madeliev says:

    Haha, ja, ik heb hetzelfde, ik vind foto’s nemen in deze tijd een stuk simpeler en het kost je ook minder geld.
    Maar goed, ik ben geen jeugdige meer.
    En dat is het verschil.

      MauHe says:

      Inderdaad, wij hebben het allemaal al meegemaakt, de jeugd moet het nog helemaal opnieuw ontdekken. Maar zullen uiteindelijk waarschijnlijk ook wel tot dezelfde conclusie komen…